06.8 20:30ч
София
2012
номиниран
director  
producer  
music and sound design  

държава    България       година    2011      времетраене    3мин
жанр    Комедия Ситуация       технология    Анимация      тема    Оцеляване Природа
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Калина Николова
публикувано на 7 Юли 2020
В последно време зрителското око се радва на свежа доза българско късометражно кино. С поредицата от Compote Collective се роди една нова генерация късометражни анимации, които превръщат всеки стих в красиво изваян щрих, оставяйки различните образи от екрана да се набраздяват и дълго да отекват в съзнанието на всеки зрител. Авторите, обединени под покрива на Compote Collective дадоха онзи нестандартен тласък на родното кино, който му беше така нужен и който го изстреля редом до световните филмови продукции.

И макар „Адаптация“ на Петя Златева да не е естетически експеримент, целящ да преведе зрителя през многобройни пластове преди да достигне до финалното послание, това съвсем не я прави по-малко талантлив творец. Редно е да припомним, че именно нейното заглавие „Задачи за деня“ стана българския претендент за Оскар през 2019г.
                                                                                       
Да направиш филм, чието послание трогва си е истинско предизивкателство. А да създадеш такъв, който е толкова адаптивен и еднакво смилаем от всеки вид публика: от малките фенове на комикси и анимации до тези, израснали със „Сънчо“, е още по-трудна задача, с която Златева се справя. Още на своята първата прожекция, по време на фестивала Jameson, филмът е приет радушно от публиката, а малко по-късно е включен в селекцията „Нова българска анимация за деца“ от Дома на киното. Предзвикателството е изпълнено успешно. И наистина, ако има нещо, което прави филмът "Адаптация" толкова необикновен е начинът, по който с лекота достига до зрителя.
 
От всеки кадър струи семплия и красив стил на рисунъка, което оформя характерната и разпознаваема визуална естетика на П. Златева. Докато зрителят се възхищава на различните шарени разцветки, плавно преливащи се една в друга на екрана, вниманието неиминуемо е заковано върху един особен персонаж. Хамелеонът, който на пръв поглед е като всички други, някак необичайно се откроява най-ярко от групата. Неспособността му да се слива със средата не означава че той е безцветен, даже напротив, той носи съвсем ясен и конкретен цвят. Тази различност изисква проявата на друга важна за оцеляване способност – възможността да нагласяш средата спрямо себе си. Ценно качество, което впрочем също е нюанс на адаптивността.
 
Съдейки по лошата участ, която сполита Хамелеона, съвсем естествено е зрителят да се запита дали това, че не си като останалите в тълпата работи винаги в твоя полза. Разбира се, това да си уникален по своему би могло да бъде единствено плюс. Но способен ли е всеки да се възползва от своята различност и да превърне недостатъка си в предимство? Случайно или не, в началото се случва точно това: останал на малката бяла ивица Хамелеонът намира своето временно убежище. Проблемът обаче или по-скоро грешката му не е в това, че не може да сменя постоянно цвета си, а в опита му на всяка цена да слее средата със себе си, но за съжаление всеки един от нас е обречен да се променя дори и когато съвсем не му се иска...
#хамелеон #адаптация #промяна #цвят #тълпа #индивдуалност #уникалност # chameleon #adaptation #colors #changes #individualism

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018