11.7 20:30ч
Пловдив
2005
номиниран
director  
producer  
writer  

държава    България       година    2004      времетраене    5мин
жанр    Притча Философски       технология    Анимация      тема    Мечти
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Юлиян Спасов
публикувано на 19 Юни 2020
В ече е голяма рядкост да видим анимационен филм, при това български, създаден по класическата 2D технология. С този естетически щрих са израствали цели поколения, вземайки предвид, че за доста дълги години, именно анимацията е била средството, с което артиста може да претвори и най-далечните кътчета на фантазията си. Значението на анимацията в социо-културен аспект е огромно, по време на Студената война, особено в Източния блок тя е играела и роля на изкуство, което се радва на по-голяма свобода от останалите изкуства, съответно е била и средство, с което да се развива критична мисъл.
Анимацията преди компютъра.

Макар това да не обект на анализа ми, „Акватория“ събуди у мен носталгия по „онова време“, когато беше нормално все още да гледаме такава анимация. Оттук насетне все по-рядко ще гледаме този стил на анимиране, просто защото компютрите промениха индустрията из основи. Същинска драма, която се разгръща тихо и бавно в Холивуд е фактът, че компютрите вече могат да създават толкова реалистична картина, че студия и актьори стават излишни и това е далеч по-голям проблем пред киното, от това дали анимацията на 20-ти век ще оцелее в 21-ви. Новият „игрален“ (който реално е пак анимационен) филм на „Цар Лъв“ е интересно изпитание по този въпрос – дали ще доведе до забравата на оригиналния анимиран „Цар лъв“, или и двата ще намерят място в сърцата на новите поколения. Предстои да видим.
Номинираният през 2005г от София филм фест за „Най-добър късометражен филм“, „Акватория“, има кратък и оригинален сюжет. С прости образи и обстановка филмът много бързо ни въвежда в ситуация, в която срещаме много символика. Островът със самотната лодка, прозорецът към големия свят са все примери за носители на метафори. Гледането на „Акватория“ е някак особено преживяване, защото филмът не е точно филм. Или поне такъв, какъвто го познаваме. Анимацията на Андрей Цветков жанрово е класифицирана като „притча“, което и обяснява защо се гледа по по-различен начин.
Свободата като състояние на духа.

„Акватория“ не се опитва да „сложничи“ и да изгражда дълбоки многопластови герой. Въпреки това в героя срещаме дълбочина, изразена в противоречията около въпроса за свободата. Типично както в една басня, той е конкретен, праволинеен и като в плавна парабола (на италиански parabole е притча) достига връх, от който можем да почерпим конкретна мъдрост. Този тип филми не само не ни оставят объркани, но и са прекрасни за деца. Освен че „Акватория“ разпалва фантазията, той може да даде ценен житейски урок не само на децата.
#Една #риба #мечтае #за #свободата #си. # #море #вода #притча #басня #мъдрост #океан #свобода #freedom #parable #wisdom #ocean #sea

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018