12.8 20:30ч
Благоевград
director  
producer  
 Yulia Piskuliyska
 NYU Abi Dhabi
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google

държава    Обединени арабски емирства България       година    2019      времетраене    10мин
жанр    Документален       технология    Игрално кино      тема    Мечти Щастие
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Ивайло Дончев
публикувано на 7 Март 2020
Д обрата документалистика прониква в плътта на живота. Тя отива отвъд баналностите, дава ново познание и – в идеален случай – вместо да търси потвърждение на формираните в нас когнитивни схеми – ги атакува.
 
Представите на мнозина за Дубай се изчерпват с лъскавите повърхности на хотелите и моловете, може би единствено по мащабите си находище на instagramableness[i] в света. Снимка тук, снимка там, таг от Бурдж Халифа и айде обратно на самолета. Град-декор за заучени лицеви изражения, насилени усмивки, стойки с чупка в коляното и бели маратонки. Град с кутийка за отмятане срещу себе си. От онези, в които „гаджетата с бронзов тен”, широкополи шапки и слънчеви очила те дърпат за ръката и настояват да бъдат снимани докато го правят. Practical Dreams на Юлия Пискулийска успява да направи същото, но с мозъка на зрителя – да го хване „за ръка” и да го замъкне към непознатото.
 
А когато говорим за Дубай, то е доста. В най-добрия случай, над средно информираният западняк[ii] е чувал или чел, че 85% от населението на ОАЕ се състои от имигранти – повече от половината от тях – от Индия, но също доста от Пакистан, Бангладеш, Шри Ланка и Филипините. Тук-там може би се намира и по някой nerd[iii], който да се е интересувал от условията на живот, в които те пребивават и от робската експлоатация, на която биват подлагани в част от страните в региона на Персийския залив. Но колко от нас са се докосвали до душата и философията за живота им?
 
Главният герой на филма, Антъни Диус, е индийски архитект, живеещ вече над четвърт век в Дубай. Още с първите си думи той ни хвърля в сърцето на програмния за Practical Dreams проблем – истинността на мечтите; какво е реално и какво – не; можем ли да намираме удовлетворение от процеса на живеене дори когато постигането на крайната цел е мираж. В разказа си, който много повече прилича на изповед, той засяга редица въпроси. Част от  тях – до голяма степен общи за имигрантите въобще; други – твърде специфични и познати само на онези, които живеят в израслите за няколко десетилетия „от нищото” мегаполиси на ОАЕ и още няколко от страните в региона.
 
Тук работата на Юлия Пискулийска отива отвъд простото заснемане на една лична история. Тя се възползва по най-добрия начин от декора, който Дубай ѝ предоставя и илюстрира думите на Антъни за фалшивостта му с кадри, показващи града в подобни на сън, меки светлина и тонове. Музиката допълва усещането за футуризъм у зрителя, а използваните планове в първата половина на филма го карат да забрави за това, че там, преди всичко, живеят хора. Виждаме прозорци, но зад тях няма човеци; светофари и улично осветление, но край тях няма автомобили; палми, в чиято сянка не стои никой.
 
Изведнъж визуалният разказ поема в  различна посока – снема ни долу, в света на хората. Те карат велосипеди и автобуси, слушат музика и носят косата си на кок. Пред нас е отражението на Антъни в гладката повърхност на асансьора и вече си представяме в каква сграда живее. Градът спира да е фон, намираме се в нечий дом, който е точно толкова конкретен и реален колкото и нашите. Така режисьорката осъществява прехода от абстрактно-неуловимо-нереално-неосъществимо към конкретно-осезаемо-реално-практично. От големите мечти за бързо натрупване на капитал и завръщане в родината – към поливането на цветята на терасата-малък зелен оазис в стъклената пустиня на мегаполиса. Може би парадоксално, но намигвайки ни, той напомня за страната, от която Антъни идва.
 
Не е трудно да предположим, че депресията е често срещана сред имигрантите в ОАЕ. Според http://worldpopulationreview.com тя се отразява негативно и на очакваната продължителност на живота там. Мъдростта, за която героят на филма говори се изразява в способността да се наслаждаваме на живота тук и сега; без призраците на нереализираните мечти да пречат на съня ни и без да държим сметка за това кой ще сметне реалността ни за фалшива. Остава да се запитаме колко дълбоко стигат корените на това смирение: дали е истинско и прорасло през цялата му личност или е само рационализация, спасителен пояс на загубилия смисъла?
 
Не мисля, че Practical Dreams дава изричен отговор на този въпрос. Но в може би най-силния кадър от целия филм, сякаш между другото, Юлия Пискулийска ни показва два улични знака: Happiness St[iv] и Danger deep excavation[v]. Дали с това не се опитва да ни каже, че начинът да постигнеш истинско, а не пластмасово щастие, е в това да влезеш надълбоко? Рамката, която е зададена с надписите на филма показва сходна по смисъл динамика: в началото практичните мечти, надвиснали над Дубай, стоят по-скоро като чужд, външен, статичен обект. В края те оживяват, иззад тях виждаме динамиката на града, но всичко останало е черно. Защото, за да се докоснем до живота, освен да имаме мечти – практични или не – трябва да се гмурнем под тъмната повърхност на онова, което не знаем за себе си.
 
 
 
[i] Качеството на място, обстановка или вещ да бъдат подходящи за заснемане и качване в Инстаграм.
[ii] Тук причислявам и нас, българите.
[iii] Зубър, книжен плъх.
[iv] Ул. „Щастие”.
[v] Опасност: дълбок изкоп.
#мечти #Дубай #ОАЕ #Бурдж #Халифа #небостъргачи #Индия #индиец #емиграция #имиграция #чужбина #щастие #фалш #истина #реалност #dreams #Dubai #UAE #Burj #Khalifa #skyscrapers #India #Indian #emigration #immigration #abroad #happiness #fakeness #truth #reality #Юлия #Пискулийска #Yuliya #Piskuliyska #Ивайло #Дончев #Ivaylo #Donchev

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018