15.7 20:30ч
Пловдив
2019
номиниран
director & writer  
producer  
 Mira Yankova
 Rumen Barosov
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google

държава    България       година    2019      времетраене    15мин
жанр    Драма Поезия       технология    Анимация      тема    Израстване Страх
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Юлиян Спасов
публикувано на 25 Май 2020
В очакване на неочакваното, такова нещо като „Пеперуда и мишка“ определено не очаквах да видя в естетическия обхват на българското въображение. Това е режисьорски дебют, пък стига до същината на столетна мъдрост. Да ме хване с нежните си пеперудени криле и да ме отведе във вихър с такава сила, че да преодолее всичките логически съпротивления на ума ми. От един момент се пускам по историята, по живите шарки, всякаква съпротива е останала в миналото. „Пеперуда и мишка“ безкомпромисно нараства пред очите и в ума ми за минути, като един своеобразен Голям взрив от всичко познато човешко и нечовешко, събрано в една единствена история, но толкова жива и умело навързана, че в нея припознавам елемент на онова извечно състояние на нещата - без начало и без край.
 
Мира Янкова завършва първо Национална художествена академия и не минава по кажи речи класическия път на българския кинотворец през школата на НАТФИЗ. Може би това е и причината, "Пеперуда и мишка" не просто да се отличава с въздействаща естетика, той не подлежи на гимнастика с установените мисловни навици на българския зрител. Филмът е нещо съвсем различно и предизвиква съзнанието дори най-предубедения костелив зрител.
Тичащата джунгла подире ти…

„Пеперуда и мишка“ не просто ни показва сюблимни образи, той е непрекъснат низ от образи, преплитащи метафори с такава дръзкост и свобода, че на неопитния зрител на по-експериментални и да кажем меко казано неконвенционални изразни форми, свят може да му се завие. Макар и с наклон да се увлича по абстрактното, филмът запазва относителна достъпност на езика. Независимо „опитен“ или не, и на двата типа зрители ще им е трудно да избягат от собственото си отражение във филма.
Хаотичен, пълен с много секс, страх и дзен.

За зрителя със самочувствие, че е опитен, този филм се явява точно каквото трябва. Достатъчно предизвикателен, че достойно да си го сложи на масата за закуска и да му отдаде цялото си внимание. Колкото повече гледа „Пеперуда и мишка“ толкова повече се засуква. Първоначалните логики, с които човек би започнал да си обяснява историята много бързо се разбиват от експлозии не само от цветове, но и от обрати, от превъплъщения, от цикличности. Филмът става все по-див, по-откачен, но и по-целенасочен.
Изглежда да ни отвежда все по-далеч, а ни отвежда все по-близо.

Изключително проницателен анализ на анимацията разгръща Надежда Маринчевска в статия от миналия септември за в-к Култура. В нея става въпрос точно за това как филмът навлиза дълбоко в нашето собствено подсъзнание. Обяснението е точно и няма нужда от интерпретации, затова ще си позволя да цитирам кратък откъс:
„Режисьорският дебют на Мира Янкова „Пеперуда и мишка“ е психоаналитично изследване на страховете, комплексите и самозаблудите, които се крият у човека. Агресивността, сексуалният нагон, стремежът към надмощие са водещи мотиви. Но хармонията може да се постигне единствено тогава, когато намериш вътрешното си „аз“. Вихрената анимация на филма е построена върху символиката на различни животински персонажи – мишка, вълк, паяк, куче… охлюв, които се намират вътре в хората.“
Надежда Маринчевска за в-к Култура

Цялата статия може да прочетете тук.
Аз бих допълнил със скромни умозаклочения от по-друга гледна точка - ще се върна на първата дума, с която започвам представянето на филма. Дзен. Накрая на „Пеперуда и мишка“ виждаме изписване на хайко, съчинено от японския поет и художник Бусон:
На храмовата камбана
кацнала, спи
пеперудата!

Дзен будизма е много интересно „нещо“. Изключително далечна култура е, не само географски, но и спрямо разбиранията ни. Но когато го поопознае човек, разбира, че дзен няма място и време. Всичко е дзен. И тук и там, и аз и ти и той (човека), и камбаната, и пеперудата, са форми на извечния мир. Дзен не е близо или далеч. Въпросът какво е „дзен“ няма смислен отговор, защото „дзен“ не борави с мисълта. Той я тренира.
Заради това останах удивен от смелия полет на въображението в „Пеперуда и мишка“, през дивото, та чак дотам където ще срещнете последните стъпки на човешкия дух, потънал в гората, отдаден на вечно себеусъвършенстване. Асоциира се не с какво да е, а точно с дзен философията. Това не е анимация, преливаща от цветове, това е своеобразна книга от отделни хайко, разказани през невероятната "анимационна четка", съпреживявайки съзряването на цял един човек.
На бунището на Дарвиновата еволюция.

Чудовищното лице на любовта и любовното лице на дявола са теми, които в случая се изследват през философия, която е абстрактна и недетерминистична, което гарантира пълната свобода на твореца да ни отведе където си поиска. Също така, бих казал, че „дзен“ конкретно е може би най-високият калибър философска естетика, която е много трудна материя за българския ум, свикнал да борави с образи, твърди определения и неособена чувствителност към различността като цяло. Връзката, която може би е загатната с еволюционната теория на Дарвин е, че любовта не е поетично хайко, а е постоянен процес, част от еволюцията на джунглата.
Резултатът от всичко това е едно рядко уникално късометражно бижу, с което България оставя силна следа в световното кино.
#дзен #философия #мъдрост #образно #кино #сюблимна #психология #фройд #юнг #бусон #хайко #zen #philosophy #wisdom #images #sublime #psychology #Freud #Jung #Buson #haiko #подсъзнание #subconscious #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018