РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ И СЦЕНАРИСТ  
 Richard Scobie
 Francois Farrugia
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


Ирландия     •     2014     •     15мин
жанр
Драма
технология
Игрално кино
теми
Голямата картина, Технологии
Ф илмът, пред който сме изправени е една уникална продукция на Francois Farrugia, чиято визия ни поставя пред един от вечните въпроси, вълнуващи неизменно всяко едно човешко съзнание – смъртта. Историята се центрира върху иновативната идея на двама младежа – Gordon и Michael, за откриването на социалната мрежа Deadbook и опитът за нейното промотиране и финансиране. В процеса на действието идеята бива „погълната”, а младежите са вплетени в света на корпоративната етика, където моралът бива изцяло снет, а печалбата е издигната в култ.
 
Francois Farrugia е не само продуцент, но и един от учредителите на MovieSost, както и на портала Olffi (Online Film Financing) за информация за филмово финансиране. През 2014 г. Deadbook печели Best Drama Award от Amsterdam Film Festival, както и е в официалната селекция на над 14 интернационални филмови фестивала.
 
Deadbook или социалната мрежа на мъртвите – звучи абсурдно, звучи невероятно, но дори днес тази идея е факт. В интернет ще се натъкнем на множество сайтове, в които потребителите виртуално поставят цветя на гроба на известни личности и не само. В този смисъл идеята за виртуалните гробища в мрежата не е нищо ново. Филмът, обаче, ни дава един по-задълбочен и комплексен поглед към нея и ни пренася в нейното пълно и всеобхватно виртуализиране.
 
Първата крачка е създаването на социална платформа за тези, които вече не са измежду нас, но са запечатали живота и посланията си към близките. Тези видео съобщения от 4D гроба изначално могат да се интерпретират като вид успокоение на живите, способ за връзка с починалите и опит за запазване на спомените ни за тях.
 
Целта е смекчаването на представата за смъртта чрез идеята за безсмъртието, било то и предадено чрез средствата на технологиите. Проблемът за смъртта всеобхватно може да се мисли и като безпрецедентен компонент в опитите на човека да обясни живота. Именно смъртта е предпоставката за интерпретацията на живота като ценност. В този аспект смъртта е проблем и то нерешен такъв, интерпретиран и проблематизиран в различните исторически периоди, той придобива днес нова форма, нова виртуална обвивка, която се вписва в развитието и динамиката на ежедневието. Ако съвременният човек пребивава все повече във виртуалното, отколкото в реалното, то съвсем в реда на нещата е и неговият край да бъде запечатан там.
 
В същината си създаването на подобна социална платформа има двустранен идеен характер. Двустранният резултат е – от една страна, бягството от смъртта, игнорирането на проблема и опита да забравим, че това е неизбежният край за всяко едно същество и от друга, последствията от вкопчване в идеята, че трябва като смъртни същества да оставим отпечатък от себе си, било то и виртуален такъв.
 
Deadbook е просто едно напомняне за това, къде реално се намира човечеството в момента – Deadbook не е нещо недостижимо, нито нещо фантастично и нереално.  В основата за направата на подобна мрежа стои проблемът за смъртта и екзистенциалният страх, че ще бъдем забравени. Виртуализацията на смъртта може да доведе до повече страдание за живите в опита им да се откъснат от спомена, за тези които вече не са на земята или напротив – може да доведе до преобръщане на представите за справянето с проблема за смъртта и неговите измерения в едно напълно технологизирано и виртуализирано общество.
 
Танатологията или учението за смъртта е не само раздел от медицината, но и от философията, психологията и психоанализата. Дълбоко във всеки един човек се крие екзистенциалният страх от смъртта, тя, исторически и културно, се мисли винаги като актуален антропологичен проблем. Нагонът към смъртта се интерпретира в множество аспекти – било то и за обяснение на агресията или несъзнаваният стремеж на човек към снемане на материалната му субстанция и връщането към изначалното неорганично състояние. Deadbook ни представя още една интерпретация за справянето с този проблем, която да се впише в динамичното ни общество – тази визия е естествен преход, но като всеки такъв носи своите рискове и опасности.
 
Смъртта продава – използването на скръбта на живите и тяхната невъзможност за справяне с идеята за смъртта води непосредствено до злоупотреба. Във виртуалното пространство границите са снети. Оттук идват и въпросите: Етично ли е създаването на подобна платформа и какво би било отношението на Църквата и религията към нея?
 
Една иновативна идея, която дори подлага на леко съмнение основите на морала може да се превърне в пагубна за човека и най-вече неговата човечност. Малката виртуална стъпка в потъпкването на градения с векове морал, води непосредствено до „следващата логическа стъпка”, която изцяло го снема. Във филма това е представено чрез т. нар. „хранилище на замразени трупове” – печалбата оправдава средствата, както и всякакви етични норми. Оттук и ножът с две остриета: неетичност или нова етичност? Каква е границата при справянето с новите виртуални структури? Въпрос, който все още поражда много съмнения и питания. Ново поколение, нови ценности, нов начин за сбогуване с ближния, нова машина за печалба. Еднозначен отговор все още няма.
автор
Атанаска Чолакова
на 3 April 2015
#Дедбук #Deadbook #Ричард #Скоби #Richard #Scobie #Франсоа #Фаругия #Francois #Farrugia #Ирландия #Ireland #Късометражно #кино #Short #film #драма #drama #социална #мрежа #social #network #виртуално #virtual #виртуални #гробища #virtual #graveyards #смърт #death #facebook #фейсбук

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Foundation
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2017