director  
writers  
starring  

държава    България       година    2014      времетраене    9мин
жанр    Драма Черен хумор       технология    Игрално кино      тема    Индивид-общество Абсурд
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Иван Врамин
публикувано на 3 Април 2020
Н иколай Василиевич Гогол е един от най-чудатите и талантливи феномени в руската литература. В историята остава като изключително затворен човек, който прекарва голяма част от живота си в пътуване из Европа и Русия, сам изгаря втората част на романа си „Мъртви души“ (коментирайки събитието като някаква шега, която дяволът си е направил с него) и с редица други подобни факти и легенди. Около Гогол се носи някакво чувство на мистификация, която освен от живота му се излъчва и от произведенията, които пише. Само три години след като се премества да живее в Санкт Петербург успява да се сприятели с Пушкин, а още четири години по-късно вече е издал сборника „Арабески“, включващ едни от най-известните му прозаични произведения. Сред тези текстове е и „Записки на един луд“ – стремглаво пропадане в мрачните, влажни лабиринти на душевното разстройство и маниакалната лудост. Действието е сгъстено, кондензирано и рязко прави завой от сравнително диференцираната действителност на Авксентий Иванов Попришчин, към фантасмагоричната амалгама от реалност и бълнуване на Фердинанд VІІІ, крал испански – същият този изигран от Васил Дуев.
 
            Филмът „Из дневника на един луд“ адаптира мотиви от вече споменатия разказ на Гогол. Самият оригинал е доста сбит и концентриран, а късометражната му екранизация се фокусира още повече върху няколко основни момента от него. Във филма на режисьора Николай Бекярски гласът зад кадър е главното действащо лице. Историята е по-скоро разказана, отколкото разгърната в действието. Един от най-комичните моменти – цялата сюжетна линия, свързана с кученцето Фидел – е изключен, но за сметка на това камерата е концентрирана изключително и само върху трагично помрачените гримаси на Попришчин, пресъздавайки едно непрекъсващо съприкосновение с вътрешния свят на чиновника. Зрителят се озовава на първи ред в залата на представление подобно на кино-моноспектакъл. Намесите на други персонажи – дъщерята на директора и останалите чиновници в департамента – изглеждат по-скоро като част от неговите (на Попришчин) фантазии, отколкото като взаимодействия с други човешки същества. Целият филм се случва в главата на Авксентий Иванов като пристъп на солипсизъм. Този подход парадоксално приближава екранизацията повече до текста, колкото и съкратена  негова версия да е това, отколкото до екрана. „Из дневникът на един луд“ може да се определи като кино-илюстрация в условно пространство по мотиви от гоголовия разказ.  
 
            Камерата на оператора се приближава и отдалечава като второ съзнание, което наблюдава Попришчин отстрани, като липсващите персонажи или пък - неговите мисли, които неритмично се приближават и отдалечават от реалността. Действието във филма се развива главно върху лицето на актьора Васил Дуев. Преобладаващите близки кадри хващат неимоверната гимнастика, която играе върху неговото изражение. Персонажът му е затворен в тясното пространство на интериора, също както е ограничен във вътрешните помещения на своя Аз, в своята лудост, където неразривно се заплитат невменяеми крайности от валс номер две на Шостакович до звука на тръбопровода в килията. Филмът носи атмосферата на специфичния емоционален въртоп, завихрящ се някъде между възторга и страданието. Още повече, „Из дневникът на един луд“ впечатлява с постановъчна простота и условност, които за пореден път доказват, че понякога не е нужна 6-цифрена сума, за да се заснеме убедителен късометражен филм, стига разбира се, идеята да не е да се разработи някой чутовен епос с библейски мащаб. Впрочем, вие “знаете ли, че алжирският бей има точно под носа си грамадна брадавица”?
#A #clerk #in #19th #century #Russian #department #gradually #goes #crazy #till #he #realizes #that #he #is #the #king #of #Spain #- #Ferdinand #VІІІ. #Nikolai #Gogol; #Nikolai #Bekyarski; #Vasil #Duev; #Madman's #Diary; #Russian #literature; #classic; #schizophrenia; #mental #illness; #Чиновник #в #Русия #от #19. #век #постепенно #полудява, #докато #не #осъзнава, #че #той #е #Фердинанд #VІІІ #- #крал #на #Испания. #Николай #Гогол, #Дневникът #на #един #луд, #Николай #Бекярски, #Васил #Дуев, #Руска #литература, #класика, #шизофрения # #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018