08.7 20:30ч
Пловдив
director & writer  
producer  
 Yana Lekarska
 Yana Lekarska
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google

държава    България       година    2016      времетраене    14мин
жанр    Драма Криминален       технология    Игрално кино      тема    Отмъщение Престъпление
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Йордан Михайловски
публикувано на 19 Април 2020
М ного малко отклонение от всеобщия мир на нещата е достатъчно, за да се отприщи колосален низ от промени. Един от основните житейски принципи отново е в действие, този път във филма „Ефектът на доминото“ на Яна Лекарска. Историята предприема внушителни обрати и поставя на сериозно изпитание героите, които в крайна сметка ще трябва да се справят със загубата на контрол над събитията и катастрофалните последствия от това. В нелеката си роля Юлияна Сайска постига мрачен образ на вдовица, който успява да се свърже с нас емоционално и да спечели доверието ни. Това е необходимо условие, за да се постигне следващото ниво на ефекта – зловещо размиване на границата между добро и зло. Героинията е изправена пред нефелността на Системата, така както всеки един от нас ще се изправи ако недай си боже се наложи. А това вече поражда условности, като например:
Когато справедливостта е грубо погазена, можем ли да поемаме нещата в свои ръце?!

Ефектът на доминото е филм, който навлиза в онези специфични засечки между правото, етичните норми и човещината. Когато тези три неща нямат ясна единна пресечна точка, много е трудно да се отсъди вина.
Освен суровите морално-етични казуси, пред които ни изправя филмът, има доста какво да кажем и за неговата кинематография. Когато съпругът на жената бива прегазен от пиян шофьор, тя отвлича въпросният виновник и (без да иска?) го убива, търсеща своя форма на справедливост. Почти едно-минутен кадър показващ героите в гръб – по това си личи, че филмът ще взима смели визуални решения от първия кадър. Визуалната стилистиката на филма се гради на камера от ръка, дълги непрекъснати кадри, заснети предимно на тъмно и използващ диалог, само когато е нужно. Диалогът служи много по-често за да придаде достоверност на сцената, отколкото да предложи експозиция на зрителите.
Визуално филмът много ясно и същевременно фино комуникира нестабилното положение на главната героиня като тя бива на без-фокус в сцените, в които има и друг персонаж. Историята също така „изрисува“ тъмната страна в психологията на персонажите чрез използване на черно и тъмно в голяма част и голяма „площ“ от кадрите.
Музикалния подбор следва „догма“ движението (единствената музика, която се чува в сцената да има източник в самата сцената) с изключение на симфонията, върху която текат надписите. Актьорската игра от главния персонаж (Юлияна Сайска) е много фина и обрана, придаваща достоверност на нейните реакции. Персонажът на детектива не пада в клишето на „неимоверна липса емпатия и дори грубост от страна на закона“, макар и ефекта на апатия да е достигнат.
Не е ли целият живот един непрекъснат „Ефект на доминото“?!

Ще обърна внимание и на заглавието, което намирам за претенциозно и създаващо очакване за нещо дълбоко, увлекателно, зрелищно. Това, на което ставаме свидетели е много истинско и жестоко, поставяйки на изпитание моралния компас, вграден у всеки от нас. Така, заявката на заглавието е достигната и то усилва ефекта на историята, събуждайки философския полет на мисълта.
#catastrophe #car #incident #инцидент #катастрофа #отмъщение #revenge #юлияна #сайска #juliana #sajska #crime #criminal

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018