11.12 20:00ч
Благоевград
режисьор  
продуцент  
оператор  
музика  

държава    Китай Канада       година    2014      времетраене    3мин
жанр    Документален       технология    Мултимедия      тема    Други реалности Технологии
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни

автор
Недялко Минков
публикувано на 5 Февруари 2018
И новаторът JT Singh е основател на експериментална лаборатория, дейността на която се фокусира върху синтеза между два от основните стълбове на общественото развитие – технологията и градовете. Enter Pyongyang е проект, създаден от JT в колаборация с Rob Whitworth – също модернист, но в сферата на видеозаснемането, и пресъздава един „пробег“ през Пхенян, преплитайки различни видео техники – time lapse, acceleration & slow motion, HD, digital animation и др. Всичко това на фона на музикалния декор на австралийския композитор на електронна музика Tom Day.

Филмът дава възможност да „препуснем“ из севернокорейската столица, обхождайки я на един дъх, спирайки на избрани места, където да наблюдаваме скришом как тече животът в един град, попаднал в капана на времето, на стигмата на модерния свят, на противоречията. Град, за който малко се знае и много се предполага – че е добре измазаната фасада на една западаща постройка, че е забравил как да се променя и развива, така както и социалния строй в комунистическата страна. Напълно логично да сметнем, че животът в Пхенян е коренно различен от този в останалата част от Северна Корея и лустрото на пропагандата, покрило всеки площад, постройка, монумент, пречи да видим грозната действителност, наречена живот под диктатура.

Въпросът за Северна Корея безспорно вълнува обществата от свободния свят всеки път, когато изплува в дневния ред на международните новинарски емисии. Дали привличайки вниманието с умишлена провокация, или просто провокирайки със затвореното си за останалите народи съществуване - темата за може би последният бастион на абсолютните комунистически режими от 20 век оставя малко хора безразлични. Утвърденото масово мнение на демократичния свят, разбира се, е крайно осъдително. Провалената утопия на комунистическата идеология бе захвърлена и погребана по същия начин, по който нейните идеолози с деситилетия са се опитвали да я поддържат жива – методично, насилствено, безкомпромисно. Как е възможно тогава това урудливо отроче на едно отминало безумие – противопоставянето на два строя[1] – още да съществува, напук на всемирното желание за свобода и човешки права, които не виреят в тази част от Корейския полуостров?

Enter Pyongyang е още един повод за размисли, коментари и мнения по темата. За повечето зрители тя вероятно ще продължи в условията на установения вече критичен прочит на видяното – съмнително ведрите изражения на войника в метрото, подозрителната любезност на дамата-регулировчик, а дори и иначе неподатливата на монтаж детска радост. За други филмът би бил възможност за едно романтично пътуване през ежедневие лишено от безскрупулността на свободния свят, от оковите на стремежа към благосъстояние, от завистта и суетата. Пък било то и една добре режисирана илюзия.

Интересен оттенък на информацията, изградила мнението на западния човек е един скорошен репортаж на австралийската медия ABC[2]. Материалът разказва за севернокорейски дисидент, преплувал гранична река, лазил през бодлива тел и изминал стотици километри през Китай и джунглите на Лаос, за да получи възможност за по-добър живот в другата Корея. Три години по-късно, прекарани в предградията на Сеул, Куон Чом Нам заявява, че желае да се върне в  родината си. Освен самотата и предубежденията на околните към него, той посочва и още една причина за желанието си:
„Макар че Северна Корея е по-бедна, там се чувствах по-свободен. Животът там е по-прост, а тук те [хората] са просто роби на парите“
    
Според материала на ABC, броят на бегълците от условията на живот под властта на Пхенян, които споделят мнението на Куон Чом Нам, достига до 25% от дисидентите, намерили убежище в Южна Корея. Освен героя на репортажа, още 80 търсят начин да се завърнат в родината си и очакват разрешение от ООН и южнокорейското правителство, за да не бъдат арестувани за опита си.

На фона на този алтернативен прочит на севернокорейския въпрос, Enter Pyongyang дава възможност да потърсим причината някой да желае да се завърне в тази опасана от гранични заграждения и противоречия страна. Дори да не я открием в кратката разходка на обектива, то поне можем да надникнем в един свят, напълно различен от познатото ни, макар различността неведнъж да е била причина да отричаме.
 
[1] Разделянето на корейския полуостров на две държавни формирования в сферата на влияние на противопоставящите СССР и САЩ води и до първия конфликт на Студената война - Корейската война (1950-53)
[2] http://www.abc.net.au/news/2017-12-15/north-korean-defectors-returning-to-the-hermit-kingdom/9254654
#time #lapse #документален #реклама #Северна #Корея #ежедневие #специални #ефекти #комунизъм #documentary #advert #North #Korea #everyday #life #special #effects #communism #slow-motion #Pyongyang #Пхенян #противоречие #controversy

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
партньори
e-svilengrad.com
PR notes


TV Darts
PR notes


р. Велико Търново 98FM
PR notes


Actualno.com
PR notes


Teen Station
PR notes


Под Mоста
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


Time Heroes
PR notes


Арт Колеж
PR notes


Nuts Delivery
PR notes


No Blink
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Беглика фестивал Беглика Фест
TAM club Велико Търново
Stage Bar Благоевград
Къщата на Архитекта Стара Загора
Лятно кино в квартала Варна
Капана фест Пловдив
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени © 2012-2018