12.8 20:30ч
Благоевград
director  
producer  
writer  

държава    България       година    2017      времетраене    7мин
жанр    Драма       технология    Анимация      тема    Любов
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Александър Милчев
публикувано на 1 Март 2020
Н ека започнем така: „Жар Птица“ е красив филм. Красотата трудно се анализира. Тя е усещане, емоционална реакция, която съществува в погледа на обожателя. И сякаш няма нищо по-естествено от това този красив филм да е за любовта - магична, изпепеляваща, ефирна. Също толкова естествено ми се струва, че в основата на „Жар Птица“ стои жената; жената-слънце в кадър и жената-режисьор-сценарист-дизайнер, създала го. Велислава Господинова е име, което ние свързваме със силен авторски стил в съвременната българска анимация. Авторски, защото нейните филми се разпознават благодарение на уникална естетическа сърцевина. Това визуално характеризиране, макар и по-присъщо за анимацията, винаги е позволявало на зрителят да асоциира произведение и артист. Френският кино режисьор и теоретик Александър Астрюк нарече камерата „писалка“[1] именно в израз на благоволение пред естетическото авторство в киното. А в анимацията авторството ми се струва още по-присъщо не заради аналогия тип „писалка-четка“, а защото рисуваният свят предполага по-необятна репрезентация на творческото въображение.
 
През целите си седем минути „Жар Птица“ извира от символизъм, фолклор и мистика. Възраждането от пепелта е мотив, частично оформен в руска приказка със същото име, по която филмът не е базиран сюжетно.[2] Птицата във филма на Господинова е символ на любов толкова пламенна и силна, че минава отвъд формите на реалния свят. Понякога абстрактни, в друг момент силно символични, тези форми изграждат един спектър от дуалистични асоциации, с които свързваме любовта. Слънце и луна, ден и нощ, огън и дърво, танц и поглед - това са своеобразни противоположности, които не съществуват една без друга. Изключително интересна линия във филма представляват персонажите, които трудно биха се определили като драматургично-характерни индивидуалности. Не е и нужно. Те са Мъж и Жена, повече от това не ни трябва. Тяхното взаимоотношение градира чрез преходи от форма във форма, достигайки кулминацията си във взаимен танц освободен от материалното. Асоцииран с природния кръговратът „изгрев-залез“, сюжетът на филма се развива чрез тези своеобразни преходи на материя и взаимоотношения. Слънцето се разтваря в началото, за да освободи Жената; тя танцува в порив на тази свобода пред възбуденият и пленен Мъж; той дръзко опитва да плени нея - огнената, стихийната; тогава, пленен от собствената си грешка и гибел, Мъжът е възроден от Жената; тяхната Любов вече съществува истински, свободна от материалност, егоизъм, ограничения.  „Жар Птица“ издига любовта високо над ежедневните, простолюдните й форми, в които сме свикнали да я виждаме и усещаме. Не я адаптира към реалността, а директно я отърсва от нея. И в резултат, ние виждаме чистата и, по-важно, върховната любов между Мъжът и Жената. Любов, която може да се роди единствено от пепелта.
 
[1] ‚Caméra-stylo‘ е основополагаща концепция за Френската нова вълна. Въведена е за първи път от Астрюк през 1948 в статия озаглавена "Раждане на един нов авангард“ („Naissance d’une nouvelle avant-garde“)
  
[2] В руския фолклор всъщност има няколко приказки за Жар Птица, като това е името на славянското проявление на птицата Феникс, по-позната така в индоевропейски контекст.
#Художествена #импресия, #водена #от #ритъма #на #музиката #и #свободата #на #танца, #създаваща #магически #митологичен #свят, #където #любовта #е #изначална #метафизична #сила, #подчинявайки #на #своята #власт #- #и #живота #и #смъртта. #An #artistic #impression, #driven #by #the #rhythm #of #the #music #and #the #freedom #of #the #dance, #creates #a #magical #mythological #world, #where #Love #is #the #leading #metaphysical #force #that #overpowers #life #and #death.

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018