РЕЖИСЬОР И СЦЕНАРИСТ  
ПРОДУЦЕНТ  
 PETER CAPALDI
 RUTH KENLEY-LETTS
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


Великобритания     •     1993     •     22мин
жанр
Философски
технология
Игрално кино
теми
Предразсъдъци, Отчуждение
Н ачалните кадри ни пренасят в тъмния кабинет на Франц Кафка, където той поетапно сътворява идеята за трансформацията на образа на Грегор Замза от новелата Метаморфозата (Die Verwandlung), станала една от най-емблематичните философско-литературни творби за двадесети век.

Метаморфорзата на Кафка не е поредният опит за претворяване на действителността чрез имагинерно напластяване и изменяне на познати структури, тя, напротив, експлицира проблемата за релацията между фикция и действителност в тяхното събитие. На базата на това, от една страна се осъществява тълкуването на изначалния човешки образ на Грегор Замза, а от друга се разкриват проекциите в същината и инварианта на неговата трансформация в хлебарката Грегор. Метаморфозата има строго философски характер откъм полагането на въпроса за действително и въображаемо, реално и фикция. Фикционното в случая, който Кафка ни разкрива, не е проста негативна измислица, а начин за проблематизация на не-реални, не-действителни характеристики на литературния образ в конкретиката му на задаващ и водещ смисловото поле, разкриващо се в генезиса на новелата.

На своя страна филмът проследява терзанията на героя на Кафка при писането на началните думи от новелата. Следва дълбока рефлексия върху това в какво да се превърне бъдещият Грегор. Изражението на героя на Кафка разкрива колосалната дилема, в която изпада, търсейки адекватната трансформация. Изключително сполучливите кадри проследяват погледа на героя, лутащ се измежду всички ъгли на малкия кабинет и взиращ се в различните заобикалящи го предмети.

Абсурдите следват един след друг, цялата среда е против писателя и неговото творческо уединение. Peter Capaldi поставя героя на Кафка в поредица от премеждия, пречещи на достигането до търсения образ, който смислово да изрази най-пълно метаморфозата. Всичко започва със словата: „Една заран Грегор Замза се събуди в леглото след неспокойни сънища и установи, че се е превърнал в огромно…”. Алтернативите за трансформацията в банан или кенгуру са неудовлетворителни, а основният въпрос, залегнал в съзнанието на писателя, е: Какво?

Пред погледа му подсказките за бъдещата метаморфоза се изливат последователно – лутащата се в кабинета муха, погрешната доставка на костюм на огромно насекомо, хлебарката върху листа хартия, са само външните проекции към бъдещото полагане и изграждане на литературния образ. Вътрешните проекции, обаче, представени във филма по изключително сполучлив начин, са неизменен резултат от натрупващото се творческо отчаяние и редуващите се външни дразнители. В това се корени и негативизма при избора за трансформацията на Замза в гигантското насекомо.

В оригиналния текст на Кафка се използва изразът „ungeheures Ungeziefer”, значещ буквално огромен или чудовищен вредител, паразит, употребяващ се за насекоми. Важното в случая е именно засиленото негативно значение на термина, тъй като извежда най-низшето и противно от всички животни, обитаващи човешкото пространство. В коментарната литература и части от преводните версии на Кафковата Метаморфоза, отрицателният му товар е в определена степен смекчен (на английски: giant bug, gigantic insect и др.), същото важи и в тази филмова интерпретация. Най-сполучливият превод на новелата на английски език е този от David Wyllie, в него изначалният смисъл на немския термин е запазен максимално, чрез употребата на „horrible vermin”.

Похватът от страна на Peter Capaldi във Franz Kafka's It's a Wonderful Life при употребата на „смекчения вариант” на превода на термина има също така основополагащо значение за самия концепт на филма. Филмът изначално изгражда едно негативно смислово пространство, в което творецът се лута при сформирането на адекватен базисен образ за експликацията на същината на литературния сюжет. Постъпателно обаче всички натоварени с отрицателни характеристики персонажи, предмети и т.н. се трансформират в положителни. Завършекът на филма представя една оптимистична визия, пряко резултираща от изначално положения песимизъм. Абсурдното като основен концепт, както в литературата на 20-ти век, така и в екзистенциалната философия, е представено по особено оригинален начин. Преинтерпретативните елементи на американската класика на Frank Carpa от 1946 It’s a Wonderful life пречупват негативния поток в един от ключовите моменти от живота на Кафка.

Не случайно през 1994 Franz Kafka's It's a Wonderful Life печели Оскар за късометражен филм. Дълбокомислената визия на Peter Capaldi се отличава с оригиналност, смислово натоварен сюжет, както и с прекрасна визуална реализация.
автор
Атанаска Чолакова
на 20 Септември 2014
#frantz #franz #kafka #Невероятният #живот #на #Франц #Кафка #Franz #Kafkas #Its #a #Wonderful #Life #Питър #Капалди #Peter #Capaldi #Рут #Кенли-Летс #Ruth #Kenley-Letts #Великобритания #UK #Късометражно #кино #Short #film #Франц #Кафка #Franz #Kafka #Метаморфозата #The #Metamorphosis #Оскар #Oscar #filosophy #live #action #игрално #кино #философски #1993

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Foundation
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2017