2014
номиниран
director  
director of photography  
sound and music  

държава    България Италия Великобритания       година    2014      времетраене    21мин
жанр    Драма       технология    Игрално кино      тема    Страх Смелост
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Анита Кацарска
публикувано на 27 Март 2020
К алина има черно палто. Черно палто, достатъчно обширно отвътре, за да събере тя и затвори съществуването си под качулката му. Цвят, достатъчно шаблонен, за да остане тя незабележима сред хора с по-леки сърца. Сърца, които не тежат и не теглят към ръба, както оловото тегли към дъното. Оловото потъва, защото плътността му е по-голяма от тази на водата. Оловото в нечие сърце вирее, тегли и потъва само дотогава, докогато плътността му не стане по-малка от тази на затворените в сърцето рани. 
         Понякога факторът на раните е външен, но гангрената идва с вредната интроекция на страхове, когато остатъчният метален вкус кара вени и артерии да замръзват от уплаха. Калина свива устни, стиска очи, а звуковите сензори на филма ѝ помагат да заглуши шума на безредица и заплаха, проследили всяка нейна стъпка. Когато тя усеща, че опасността наближава зад гърба ѝ, качулката автоматично скрива голия ѝ тил, а токовете на преследвача звучат еднакво близо с пресекливото ѝ дишане, въпреки че той се намира на метри зад нея. 
         Ако затворя очи и не виждам нито ясното лице на Калина, нито замъгления силует на мъжа, слухът ми ще ме заблуди да почувствам и аз страха на момичето в италианските улички на безмълвната нощ. Ако се събудя с нея в празното купе на влака на БДЖ, също ще се опитам да сгъна всяка податлива на видимост част от себе си, та да приема най-нищожната си и малка форма, и ще се страхувам, че туптенето на опареното ми сърце ще издаде местоположението ми на звяра зад мен. Ако застана на пътя на прилива, чието настъпване предупреждава да ме залее, също ще се боя от шума на водата, взел превес над молбите ми да се върна на брега. Позицията ми на зрител е изцяло навигирана от звуковото оформление на филма и безупречното олицетворение на привидно мълчаливо, но разкъсвано от вътрешни викове момиче, което Анжела Недялкова материализира, ме въвлича в напрегната емпатия към героинята. 
         Може би сте по-запознати с творчеството на Слава Дойчева с назоваване на нашумелия покрай своите прогресивност и социална осъзнатост късометражен филм “Брак” (2018). “Оловно сърце” е един по-ранен неин поглед върху човешки тревоги и вълнения, който не бива да бъде подценяван. Филмът е крехка конструкция и изображение на тихата и плаха нужда на едно момиче да търси едновременно близост и уединение. Докато историята за безредицата в съзнанието му пътува от Италия през България и Англия, викът му за помощ на италиански в началото по-нататък е преведен чрез езика на тялото му. Във влака Калина търси тишината и спокойствието, а всеки случаен поглед на непознат я изкарва от кожата ѝ и я поставя на пиедестал, върху чиято повърхност тя не желае да стъпи. Затова и лицата на останалите пасажери са в пълен план, докато нейното играе на криеница в процепа между две седалки. Но буйството на скинара не дава мир на скитащата ѝ душа и я праща отново сред безвредните хора; от всички свободни седалки тя избира онази, където би усетила почти физическия допир на човек. 
         Един от най-силните за мен кадри е онзи, в който Калина вижда лицето на скинара през прозореца на купето и осъзнава, че това е едно момче без косъмче брада. Въздействието не е във внушението, че това момче не би могло да я нарани, а в убеждението, че по-голяма власт има страхът в сърцето на момичето, отколкото този във външния свят. 
         Потвърждението е в третата част от филма - сред ивиците, в които се пресичат море, мокър пясък и небе, без да разбереш кое къде свършва. Зловещата статичност с изключение на постепенния прилив са в унисон с липсата на ориентираност у героинята. На прага на своето душевно безпокойство Калина не може да различи цунами от близването на притихнали вълни в глезените. Тишината в мислите ѝ е недостижима, макар че мистичният ритуал за леене на оловен куршум все още стои във вътрешния джоб на черното палто, за да ѝ напомня да изчиства съзнанието си от самовнушения страх. В пика на паниката Калина изоставя уединението и се осмелява да предаде тежестта си на своята приятелка със слънчевото име Съни и ярко изпъкналия на блудкавия фон червен шал. Със своя последен зов за помощ героинята хвърля оловото на дъното, което скоро ще бъде залято от вода, и за първи път не се свива в собственото си тяло, а разтваря ръце, за да се отпусне върху нечие друго. 
#Festival #selections: Curtas #Vila #do #Conde #2016 #- #Official #selection #- #Bulgarian #Panorama Journées #du #Cinéma #Bulgare #2015 #- #Official #Selection Sedicicorto #2015 #- #Special #Programme Busho #2015 #- #Special #Programme Rome #Independent #Film #Festival #2015- #In #Competition Tabor #Film #Festival #2015 #- #In #Competition Filmfest #Dresden #2015 #- #Official #Selection Short #Waves #2015 #- #Official #Selection London #Short #Film #Festival #2015 #- #Best #Student #Short #Nomination Zubroffka #ISFF #2014 #- #In #Competition Filofest #2014 #- #In #Competition Early #Bird #ISFF #2014 #- #Best #Bulgarian #Film #Award Etiuda&Anima #2014 #- #In #Competition Golden #Rose #2014 #- #In #Competition Fresh #Film #Fest #2014 #- #Jury's #Special #Mention Sarajevo #Film #Festival #2014 #- #In #Competition Festival #Del #Film #Locarno #- #Academy #Screening In #the #Palace #International #Short #Film #Festival #- #Euroshorts #Award Sofia #International #Film #Festival #- #Jameson #Short #Film #Nomination Other #screenings: Blok #Kino, #Sofia #2016 Reverse #Angle, #Sofia #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018