27.3 20:00ч
Пловдив
РЕЖИСЬОРИ СЦЕНАРИСТ  
ПРОДУЦЕНТ  
СЦЕНАРИСТ  

държава    Франция       година    2013      времетраене    21мин
жанр    Дистопия Епичен       технология    FX ефекти      тема    Бунт Технологии
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Ивайло Дончев
публикувано на 3 Октомври 2015
Н ека за момент се пренесем назад във времето – някъде в зората на човечеството. Може би стотици хиляди години са били нужни на първите хора, за да овладеят паленето на огън и изработката на сечива. Изобретяването на колелото, земеделието и писмеността; обработката на метала, корабоплаването, опитомяването на някои видове животни – всичко това е променило коренно живота на предците ни, а е било предмет на хилядолетия еволюция и на свой ред – е предпоставило в определена степен нейното развитие занапред.
 
Ако трябва максимално да опростим – едва ли би било пресилено да се каже, че животът на средностатистическия представител на Античността не е бил много по-различен от този на средновековния човек. Ако обаче мръднем с още хиляда години насам – ще видим летене в космоса, нанотехнологии, трансхуманизъм, холограми, транзакции с несъществуващи пари, лични документи с биометрични данни, слънчеви батерии, адронни ускорители, квантови процесори и какво ли още не. На всяка следваща единица време отговарят все повече единици технологичен прогрес.
 
Това не би представлявало проблем в едно общество, в което материалната и духовната култура се развиват със сходни темпове; в което на свръхмодерните технологии съответства дълбока, балансирана и достъпна за всички „наука за човека” (вж. „Анатомия на човешката деструктивност” на Ерих Фром), почиваща на достиженията на история, политически науки, психология, икономика, философия и т.н. Но разликата между двете сфери лавинообразно нараства: та само допреди половин век в САЩ, най-развитата и „демократична” държава в света, расовата дискриминация е била легална. „Бащите на нацията” вярвали, че всички хора трябва да са равни... но само ако са бели, мъже и над определена възраст. В Саудитска Арабия, Катар, Бахрейн и Обединените арабски емирства при нечовешки условия работят милиони роби от Пакистан, Индия, Непал, Бангладеш и Филипините, а правният статут на жените е горе-долу същият като на кози, табуретки или топки за тенис.
 
Позволих си това отклонение, за да илюстрирам зиналата бездна между процъфтяващата материя и закърнелия дух на човешката цивилизация. „Hello World :)” хвърля светлина върху не чак толкова далечното бъдеще, когато колосалният технологичен потенциал на интернационалния корпоративен елит ще бъде впрегнат в създаването на комплекси от информация, съхраняващи на практика всяко сведение за заобикалящата ни действителност. Личният живот на индивида става публично достояние. Невиждан е потенциалът за злоупотреби в общество, предоставило подобен обем информация (власт) в толкова малко ръце.
 
По-скоро бих повярвал в бог, извънземни, гигантски костенурки, крепящи плоската земя и рептили (може всички заедно), отколкото в успеха на група хакери срещу подобна система. В този ред на мисли бих оценил обнадеждаващия финал като глуповато-оптимистичен. Но така или иначе – „Здравей свят :)” вече си е свършил работата – да ни предупреди за дебнещите опасности на недалечното бъдеще.
 
Може би няма да са малко хората, които ще ахнат от възхита при вида на вградения ценови мениджър или на възможността за избор на партньор на база предварително известни съвпадения в интересите. Всеки – казват – има право на мнение и моето е, че такива кибернетични извращения лека-полека ще започнат да изземат всеки момент на изненада от живота ни, докато ни превърнат в безполезни плужеци (вж. „WALL-E”), в оранус[i]-и („Генерация Пи”; „Сиво и Сиво”), в машини. Вместо в субект, човекът ще бъде сведен до обект на технологичния онанизъм, а оттам, до физическата гибел на цивилизацията, пътят не е много.
 
[i] Оранус – концепцията на Виктор Пелевин за човекът като деградирала единица, клетка в големия организъм, обслужваща чрез консумация и дефекиране потока на пари и блага в обществото.
#Hello #world #:) #Etienne #Larragueta, #Rafaël #Mathé #Франция #France #2013 #киберпънк #cyberpunk #антиутопия #dystopia #фантастика #sci-fi #технологии #technologies #оранус #oranus # #Виктор #Пелевин #Victor #Pelevin #Генерация #Пи #Generation #P #Уоли #WALL-E #Сиво #и #Сиво #Gray #and #Gray #Боби #Ингилизов #Bobi #Ingilizov #политика #politics #прогрес #progress #апокалипсис #apocalypse #Ерих #Фром #Erich #Fromm #Анатомия #на #човешката #деструктивност #The #Anatomy #of #Human #Destructiveness #Ивайло #Дончев #Ivaylo #Donchev #Rafaël #Mathé #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
партньори
In Globo
PR notes


р. Велико Търново 98FM
PR notes


Actualno.com
PR notes


Под Mоста
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


9th LLF
PR notes


Stenata
PR notes


Арт Колеж
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Беглика фестивал Беглика Фест
TAM club Велико Търново
Stage Bar Благоевград
Къщата на Архитекта Стара Загора
Лятно кино в квартала Варна
Капана фест Пловдив
Културен център G8 София
Петното Пловдив
Лятно кино в парка Пловдив
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018