19.10 19:00ч
Свиленград
Стара Загора
режисьор и сценарист  
продуцент  
 Andrew Fitzgerald
 Jay Patumanoan
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


САЩ     •     2016     •     14мин
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни

жанр
Сатира, Драмедия
технология
Игрално кино
теми
Отчуждение, Абсурд
автор
Ивайло Дончев
публикувано на 5 Януари 2018
В своя забележителен I Know You from Somewhere, Andrew Fitzgerald срива със земята социалните мрежи и разкрива същността им на антисоциални. Измамният воал е дръпнат и изпод него лъсват механизмите, с които „човешките каталози” ни превръщат във вманиачени потребители на мнима слава и празно одобрение. Темите, които филмът засяга, са толкова много, че спокойно по тях може да се изпише цяла библиотека, а в проницателността си Андрю може да се мери с Charlie Brooker и неговите шедьоври в Black Mirror.

Сюжетът умело ни забавлява с историята на Катрийн (Angela Trimbur), която скоро след като започва да излиза с Даниел (Colin Woodlwell) установява, че новият ѝ възлюбен паралелно спи с най-добрата ѝ приятелка, Оливия. Последната е ходеща гротеска и, макар пътят към спасението на подобни типажи да е в безрезервната и търпелива любов, понякога на човек просто му се иска да ги фрасне с чук в лицето, след което да ги заключи в химическа тоалетна и да я запали[i]. Чрез нея имаме възможност да надникнем в ежедневието на всички онези, които изглеждат като да са „спечелили играта”; хора, превърнали живота си в безкрайно преследване на събития, подходящи за споделяне онлайн и генериращи хиляди харесвания. Тя е частен случай на орануса, устогъз[ii], който се храни с „лайкове” и, дефекирайки такива, поддържа движението на машината.
 
Когато симпатичната влогърка JavaOutlaw87 (Jaclyn Glenn) публикува манипулиран запис на скандала между Катрийн и Оливия, се задейства ефектът на доминото и героинята на Анджела Тримбур се превръща в един от най-мразените хора в интернет. Кутията на Пандора се отваря и от нея се задава фекалното цунами на мрежата. Няма някой, който да е правил грешката да чете коментари под новини или видеа и да не е бил събарян от него. Човек понякога се пита: кое е за предпочитане – евтината дезинформация на скъпоплатените тролове или полемиките на футболна тематика? Дори дядо ни Оруел едва ли си е представял по-ефективна цензура от тази: на привидната свобода на словото, която интернет ни дава. Кибер-ерата изведе контрола над мисълта на едно изцяло ново ниво. Сега вече за облечената в тъмносиньо полиция на мисълта не е нужно да прилага насилие. Всеки доброволно ѝ се подчинява и ѝ снася информация – така, че тя често да знае повече за нас, отколкото ние самите.
 
Със или без да го цели, Андрю Фитцджералд засяга темата за новата власт, т.нар. „анонимен авторитет”[iii]. Ако в Средновековието ролята на нравствен коректив са изпълнявали божието слово и властта на монарха, а през втората четвърт на двайсти век – бълнуванията на политическите лидери – днес това е „правилният”, „нормалният” начин на живот, пасивно насилствено налаган от мнозинството, скрепен със заплахата от остракизъм и опериращ чрез конформизма. Последният, на свой ред, е за пръв път в цялата човешка история числово изразим[iv] - благодарение на социалните мрежи, харесванията, споделянията, последователите и т.н.
 
Отчуждението на личността е още един от предадените по прекрасен начин в I Know you From Somewhere проблеми. Катрийн го обобщава с думите “fucked up”[v] когато говори за Оливия и тя е може би най-крещящият пример за алиенация, но редом с нея можем да поставим Даниел; интервюиращият, с когото се запознаваме в края на филма, а защо не и съмнителната активистка, чиято активност – повече или по-малко – намирисва на самоцел. Всички те са неспособни да влязат в нещо повече от съвсем повърхностен досег с човека насреща, със заобикалящия ги свят или с каузата, за която претендират, че се борят.
 
Спокойно можем да кажем за I Know You from Somewhere, че щеше да е тъжен ако не беше смешен. И обратно. Тъй или иначе, изобличаващият присмех е сред най-могъщите инструменти за борба и промяна. А Андрю Фитцджералд, изглежда, го е овладял до майсторство.
 


 

[i] Credits: Джордж Карлин;
[ii] Вж. Generation П на Виктор Пелевин;
[iii] По Ерих Фром
[iv] Вж. текста ми по темата: https://www.facebook.com/notes/ивайло-дончев/удушвачът-на-душевността/10154917071088405/
[v] Прецакан
 
 
#social #media #over #transparency #society #indiviudal #life #private #space #lost #space #liverty #freedom #invisible #employee #modern #world #A #young #woman #incurs #the #wrath #of #the #internet #after #she #inadvertently #becomes #a #viral #sensation #boyfriend #girlfriend #relationsip #break #up #restaurant #facebook #Ивайло #Дончев #Ivaylo #Donchev #Ivailo #Donchev

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
партньори
e-svilengrad.com
PR notes


TV Darts
PR notes


р. Велико Търново 98FM
PR notes


Actualno.com
PR notes


Под Mоста
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


Time Heroes
PR notes


Арт Колеж
PR notes


Nuts Delivery
PR notes


No Blink
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Беглика фестивал Беглика Фест
TAM club Велико Търново
Stage Bar Благоевград
Къщата на Архитекта Стара Загора
Лятно кино в квартала Варна
Капана фест Пловдив
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
English

проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени © 2012-2018