Димитър Петров
Димитър Петров, или просто Митко, както се запознава с хората, има спокойно и уверено излъчване – две изключително важни качества за амбициозния проект, с който се е захванал. Става въпрос за „Златната ябълка“ - анимационен сериал, в който ще оживеят змейове, самодиви, горски духове, магически чанове, кукери... и още куп елементи от Балканските фолклор и легенди.
АВТОР Елена Рапонджиева
В ече 2 години Митко разработва концепцията, персонажите и стила, като по пътя събира около себе си екип от млади и талантливи професионалисти в сферата на анимацията, както от България, така и от чужбина. Главен дизайнер на персонажите става Светла Радивоева – име, което познаваме като българката, работеща в Дисни по хитове като “Frozen” и предстоящото заглавие “Big Hero 6”. В отбора играе и Emilie  Timmermans, в чието портфолио ще открием Cartoon Network – тя пък е главен аниматор.

Всъщност наборът на високо отвърдили се на международната анимационна сцена имена има двойна цел и “Златната ябълка” е един проект с кауза. Идеята е да се събере екип от български дизайнери и аниматори, които ще имат възможността да бъдат допълнително обучени и ръководени от въпросните професионалисти, така че да повишат собствените си умения, опит и портфолио.

Ето защо преди по-малко от месец, Митко решава че е настъпило времето да обяви проекта, да покаже на публиката над какво се работи и да отвори вратите на “Златната ябълка” за дизайнери и аниматори, които биха желали да вземат участие.

Пилотният епизод на сериала - „Песента на чановете“ - ще можете да гледате за пръв път на сцената на Кинематограф LIVE. В момента сериалът е в пре-продукция, но докато чакаме с нетърпение да видим красивата приказка на екран, се срещнахме с Митко, за да ни разкаже повече за себе си и „Златната ябълка“.

Кога и как реши да се занимаваш с анимация?
Още от много малък искам да се занимавам с анимация. Семейството ми много се местеше – преди да навърша 16 бяхме живели в над 12 града из цяла България. Покрай многото местене съм израстнал главно с анимационни филмчета и книги. Мисля, че от там ми е и влечението към фолклора – като много малък съм живял доста из Родопите.

По-късно се появиха и компютърните игри и окончателно се насочих към анимацията, първо 3D, а после и рисувана. В гимназията си намерих работа в едно студио за игри тук и така започна професионалното ми развитие в сферата на анимацията...на мен обаче ми се правеха филми.

Исках и аз да мога да изграждам цели светове и да разказвам невероятни истории за готини герои и приключения...така че след време други хора да пораснат с тях.

А защо реши да заминеш да учиш в Англия? На какво те научиха годините в Westminster University?
 За Англия заминах защото исках да получа добро и приложимо образование. Сферата на анимацията е изключително динамична и постоянно има нововъдения в технологията и дизайна. Отделно, че в Лондон има стотици студиа и всеки месец се отварят и затварят нови.
 
Университета ме научи на страшно много неща, но може би най-важното беше да работя здраво, защото никой няма да ти налее в главата знанието за това, което искаш да правиш. Второто най-важно нещо беше, че университета ме научи да боравя адекватно с информация. Никой не очакваше от нас да зубрим цели учебници, а ни караха сами да търсим, проверяваме, подбираме и представяме информация, като се изискваше както количество, така и качество и актуалност.  Това и до ден днешен ми е страшно полезно, защото е приложимо независимо какво правиш, а и в тази сфера човек трябва постоянно да се учи, защото иначе изостава. 

Жаждата за знание, плюс необятният интернет и добрите преподаватели ми дадоха страшно много за тези години там. На всичкото отгоре, малко преди да завърша успях да сбъдна една своя мечта – започнах работа в Cartoon Network Studios Europe. Това разбира се нямаше да е възможно ако не бях заминал за Лондон.

А сега по-важното - защо реши да се върнеш в България? 
След като няколко пъти ми подновиха договора за Cartoon Network, в крайна сметка ангажимента ми за тях приключи. Имах идея за анимационен сериал, базиран на българската митология и фолклор, но имах нужда от време, за да разработя идеята и реших че щом работя по такъв проект е логично да правя проучването „на терен“. Не се бях връщал за повече от седмица в България от години и реших, че ще е добра идея се прибера за малко.
 
Когато се върнах започнах да проучвам сферата на анимацията тук – какви студиа има, какви проекти се работят и тн. Оказа се, че студиата са малко и се занимават главно с реклами – големи проекти за анимационни филми тогава липсваха. Професионална анимация почти не се прави и ми се стори изненадващо пусто. Интересното обаче беше, че има страшно много талантливи хора, на които им се прави анимация и които търсят поле за изява. Повечето от тях или работеха за големи чуждестранни студия, които са отворили врати тук заради евтината работна ръка, или работят изцяло за чужбина и само живеят тук.

Запознах се и с много млади хора, на които страшно много им се учи и работи, но избора им е или да заминат навън или да се пренасочат към друга сфера, поради липсата на студиа и проекти. 

Фактът, че тук няма големи студиа, плюс наличието на много талантливи художници, които търсят поле за изява, ме накара да остана и да искам да реализирам „Златната Ябълка“ в България. Потенциала, който страната ни предлага откъм хора, локация и материал за подобен проект е огромен. Както каза един от членовете на екипа ни преди време, „като няма готини проекти, ние сами ще си ги направим“.

Как се зароди идеята за "Златната ябълка"?
Ами, датата на първата бележка по проекта е 05.08.2012г.  Тогава вече съм бил няколко месеца в Cartoon Network и първото нещо, което съм записал, е основната идея на сериала и това, което искам да бъде „поуката“ от него. Почти всичко освен тази основна идея се промени за тези 2 години, през които развивам и разработвам проекта.

Още преди това винаги ми се е искало да разкажа положителен, българско ориентиран сюжет, като винаги съм се интересувал от фолклор и приказки. Всички коментираме колко богат е фолклора ни, но малко хора осъзнават колко БОГАТ е наистина. През последните 2 години се сблъсках с едно истинско съкровище, което никой не използва и което е на път да се загуби. Легендите ни, носиите, музиката и обичаите ни са страшно красиви и много екзотични за останалата част от Европа и света. Въпреки това образа, който самите ние изграждаме и изнасяме, като че ли се концетрира само върху отрицателните черти на манталитета ни. Това винаги ме е дразнело и е една от причините да искам да реализирам „Златната Ябълка“.

Основната идея на сериала е да разкаже една положителна, съвременна история, с която всеки да може да се асоциира, независимо дали е българин или чужденец, но да я постави в екзотичната среда на нашата митология и фолклор. Сюжета залага на положителните ни качества като народ. Въпреки, че действието се развива във фантастичен свят, героите ни са изправени пред доста съвременни проблеми.

Първите хора, пред които представих идеята за сериала бяха мой бивши колеги от Cartoon Network и реакцията им беше много положителна. Особено силно реагираха на сюжета и на Кукерите – разпитваха ме какво представляват тези костюми, от какво са правени, за какво служат... Никой от тях не подозираше че имаме такива неща тук.
 
Повечето не бяха чували почти нищо за България, или ако бяха, не беше нещо особено хубаво. Но докато им разказвах за сериала, на всички им беше страшно любопитно и искаха да разберат още и още.
 
Работата ти върху сериала сигурно те е срещнала с множество български легенди. Коя ти е любимата?
Това е много труден въпрос. Може би описанието на Змейовете ми е една от най-любимите, защото е доста неочаквано. Повечето хора като чуят Змей си представят нашенски дракон, но те всъщност са доста различни. Любимата ми версия е за това как от косите на Змея (да, те имат коси!) излизат мъглите и бурите, а когато се бият помежду си, те вадят гръмотевици от облаците около тях и ги хвърлят по опонента си. Затова когато е имало гръмотевична буря в миналото, хората са казвали, че Змейовете се бият. Ако такава гръмотевица падне на земята, тя се превръща в специален камък. Ако човек намери такъв камък и го занесе вкъщи, то домът му никога няма да бъде ударен от гръм.
 
Интересно е също така, че Змейовете спокойно се разхождали сред хората и се мешали в техните дела, докато хората не открили пушката. Тогава Змейовете се уплашили и се изпокрили в пещерите и планините. Намирам този сюжет за много интересен, защото, показва чрез една много хубава метафора как технологията е започнала да измества мистичността. Въпреки това, и до ден днешен, ако човек види как се надигат мъглите в Балкана е лесно да си спомни тези легенди и да разбере хората от едно време.

С кое митологично същество от нашия фолклор нямаш търпение да срещнеш чужденците? Кое ти е любимото?
 
Змейовете и кукерите са ми любими. Кукерите са много важна част от сюжета на сериала и са много готини персонажи, които са страшно екзотични. В „Златната ябълка“ кукерите населяват една точно определена планина, която е пълна с опасни същества и духове. Всеки град в тази планина има различен  вид кукери, които го пазят. Всеки „клан“ пък е разделен на няколко различни класа, които специализират в борбата с различни същества. Само Бабугерите, най-старите и най-старши кукери, могат да се бият сами с всякакви същества и да имат надежда за успех. Съответно, те имат и най-яките кукерски костюми и най-интересните чанове.
 
Нямам търпение да покажем кукерската магия и невероятното разнообразие от костюми!

Чановете на Кукерите също са магически и се правят по много специфичен и таен метод. За тях ще разкажем в пилотния епизод на сериала, които се казва „Песента на Чановете“ и ще е самостоятелен къс филм, разказващ как са се появили първите кукери и как са прогонили чумата от земите на хората.

Всеки проект учи на нещо. Кое е най-важното нещо, на което те е научила работата над "Златната ябълка" до този момент?
Мисля, че най-важното, на което ме научи е да приемам критиката по градивен начин, да не се отказвам и да не спирам да се ровя и да се уча. В момента, в които приема, че знам всичко, значи вече взимам грешно решение.
 
Проекта мина през страшно много развитие, докато стигне до този етап. Стилово и сюжетно минахме през много различни варианти и започвахме почти от нулата няколко пъти, като запазвахме само интересните елементи от предната версия. Но това си струваше, защото в момента съм много доволен от това, което сме постигнали с екипа. И въпреки това, мисля, че може да стане още по-интересно! :)
 
Другият много важен урок е че трябва да изпитваме огромно уважение към фолклора и легендите ни. Тази почит към околната среда и страхопочитанието към природата, което присъства в тях, ми изглеждат все по-актуални и важни. 
 
До тук добре. А сега накъде?
Сега сме на фаза късна пре-продукция за сериала. Имаме разработен визуален стил, сценарии, персонажи. Цялостният сюжет е завършен, планирано e развитието на персонажите и цялостната структура на сериала.
 
В момента набираме публичност за проекта – имаме нужда максимално много хора да разберат, че се работи над такъв сериал и да ни подкрепят. Това ще ни помогне да съберем финансиране за завършване на работата по пре-продукцията, както и за изработването на трейлър. В зависимост от интереса към проекта и потенциалните инвеститори, след трейлъра ще направим crowdfunding кампания за събиране на средства за пилотният епизод на сериала, които ще е самостоятелен филм – „Песента на Чановете“. Премиерата му ще направим при вас - на сцената на Кинематограф LIVE.
 
След пилотният филм предстои и реализацията на самият сериал – 24 епизода по 24 минути, които разказват за пътуването на Вихра и братята кукери Влад и Бран към златната ябълка. Също така планираме да се явим и на няколко международни форума за анимационно кино в Европа, на които има пазари за анимационни сериали. Като цяло нещата са доста динамични – всичко зависи от това колко бързо ще успеем да намерим потенциални инвеститори и разпространители. Иначе, скоро ще пуснем и видео канал, и блог секция на нашия уебсайт, където хората ще могат да научат повече за процеса ни на работа и други интересни подробности. Също така в момента планираме разрастване на екипа ни, като се оглеждаме за тукашни дизайнери, аниматори и допълнителни сценаристи.

“Златната ябълка” и персонажите й живеят на www.goldenappleseries.com , където можете да видите и научите повече за тях, както и да им оставите дарение. Освен това често се разхождат из Facebook страницата The Golden Apple, където можете да ги срещнете и поздравите с Like.
АВТОР Елена Рапонджиева
comments powered by Disqus
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+