24.10 19:00ч
—офи€


ревю
име
e-mail



автор
янчо ћихайлов
публикувано на 7 ƒекември 2014
  ажи повече за себе си. –ежисьор, оператор или и двете?

ќператор съм, режисурата беше стечение на обсто€телствата, по невол€.  “р€бваше да си снимам упражнението на 35 мм лента и н€маше с кой. “о беше част от програмата ни по операторство в Ќј“‘»«. Ѕеше, защото от миналата година отпадна от програмата, затвориха лаборатори€та в  иноцентъра за жалост.

“ова нещо обичайно ли е в академи€та, да се налага да снимате сами задачите си?

»махме упражнени€, които можем да заснемем сами, или по желание с режисьор. —ъщо така имаме и съвместни задачи, но това беше докато аз учех.  ћисл€ че има нова учебна програма, в ко€то всички работ€т заедно.

 огато аз сами€т б€х студент, преподавателите ни съветваха да си създаваме екипи още докато учим. “и имаш ли режисьор, с когото да работиш по общи проекти, или за всеки филм снимаш с различни хора?

јз не усп€х да откри€ сво€ режисьор в академи€та. –аботил съм с трима, но н€маше разбирателство.

ќпитът ти по "»з дневникът на един луд" промени ли отношението ти към режисьорската работа.  акво повече научи за правенето на кино?

«а мен „ƒневникът“ не е първата ми работа като режисьор. ¬ тези операторски упражнени€, за ц€лото ни следване съм работил самосто€телно. ћного е трудно, когато си сам, разпокъсваш се и мислиш за много неща едновременно. “ова се отраз€ва, по€в€ват се дупки и те личат.  иното е колективна работа, вс€ка една позици€ е важна. јз предпочитам да съм зад камерата, там се чувствам по-комфортно.

“и си човек, който активно работи по професионални снимачни площадки, предполагам още от времето, когато е сниман и този филм. ѕомогна ли ти това, за да влезеш в рол€та на режисьор в собствени€ ти проект?

„естно казано не мисл€. ѕо скоро опитът ми по терените, ми е дал отношение към мо€та си част от работата – операторството. «а режисурата може би е по-важно да имаш €сна иде€ пред себе си, да си на€сно какво искаш да кажеш.

 ак реши да направиш филм по конкретно този текст на √огол?

»де€та се роди случайно. Ѕ€х притиснат от срокове, идваше кра€т на семестъра и аз все още не б€х решил с какво ще се представ€. Ѕ€х в задръстване на път за Ќј“‘»« и си мислех за представлението на »ван ƒобчев в —фумато „ќооо - —ън€т на √огол“. “о завършва именно с ƒневникът и реших,че тази истори€ ме вълнува и бих € заснел.

ѕо какъв начин темата за малки€ човек, който иска да бъде гол€м е актуална днес. ¬иждаш ли връзка между филма и състо€нието на хората на изкуството в Ѕългари€.

јз мисл€,че т€ е актуална повече от вс€кога. ћатериални€т св€т, в които живеем, ни залива посто€нно с фалшиви идеали и ценности. “елевизи€та ни насажда изкривени представи,  хората вече не искат да бъдат себе си, а образите от екрана, напудрени и изкуствени. ¬ръзката между филма ми и хората на изкуството може би е тази, че те, както и ѕопришчин са изправени на ръба. ѕритиснати от битовизми все повече се отдалечават от призванието си и идеалите си.

“ова изглежда като нерешим избор. ƒа се утвърждаваш с това, което правиш, или да оцел€ваш в една ненормална среда. ¬ този смисъл намираш ли нещо нередно в начина, по който държавата се отнас€ към хората на изкуството и не е ли ситуаци€та, в ко€то се намираме признак за лудостта на ц€лото ни общество?

ќт промените насам, държавата посто€нно демонстрира пренебрежението си към изкуството. “€ се опитва да ни убеди, че то е излишество, което тр€бва да се отстрани. Ќе знам дали е лудост, но със сигурност е наглост, не е нормално да се плаща заплата от 350 лв в театрите, как се живее с такива средства? ћоже би заслужаваме съдбата си, щом търпим покорно, оплакващи се локално, помежду си, без да предприемаме сериозни действи€. “ук там н€кой надига глава, но за малко. ўе видим тези протести докъде ще доведат, над€вам се хората да са единни и да не се отказват.

ƒано наистина. ƒа се върнем на филма.  ак се спр€ на ¬асил ƒуев? “ой ли беше първи€ ти избор за тази рол€?  ак оцен€ваш крайни€ резултат от работата ви заедно?

ѕъвоначални€т ми избор беше јнтонио ƒемитревски, но той ми отказа поради ангажименти, беше на фестивала ¬арненско л€то. Ѕ€х гледал ¬аско в дипломни€ му спектакъл „„ерната дупка“ и реших, че е много подход€щ. ƒо този момент не го познавах и много се зарадвах,че прие. ўастлив съм, че така стана, с ¬аско си паснахме веднага, на терен се разбирахме с€каш б€хме екип от години. —игурен съм, че и с јнтонио щеше да е интересно, но съм много доволен от това, което даде ¬аско, 80 % от филма е неговото превъплъщение в образа на ѕопришчин.

Ѕез съмнение тази рол€ е предизвикателство за всеки актьор. —тана дума, че филмът е резултат на операторска задача за работа на 35 мм кино лента, а в същото време текстът е подчертано театрален.  аква е разликата между кино и театър по отношение на интерпретирането на даден текст и какъв беше в случа€ тво€ подход?

¬ киното имаш много повече възможности, можеш да обогатиш текста с камерата, осветлението, близките планове. »зразните средства на театъра са коренно различни, там се залага основно на актьорската игра и текста. √ледах „√оспожица ёл舓 на Ћив ”лман от програмата на  иномани€. “ози филм е по пиесата на јвгуст —тринберг, който също съм гледал на софийска сцена. ≈кранизаци€та беше строго придържана към текста, без да са правени промени за големи€ екран и все пак беше много въздействащо. ¬ мо€ случай, б€х задължен да снимам в павилион, н€мах бюджет за декор и използвах налични€ в павилиона. »скам да кажа, че ако можех, щ€х да добав€ към филма екстериори. “екста съм адаптирал за възможностите с които разполагах - две кутии лента или 8 минути. јко разполагах с повече, веро€тно адаптаци€та ми щеше да е коренно различна.

«начи почти не е имало възможност за дубли?

ƒа, не сме правили, компенсираме дублите с репетиции.

ќт тук нататък планираш ли да режисираш пак нещо свое, или ще се отдадеш изц€ло на операторството?

—ъс сигурност, ако попадна на нещо, което да ме вълнува и искам да разкажа, ще режисирам. Ќа този етап н€мам такива проекти.

ј има ли проект, по който да си ангажиран като оператор?

¬ момента работ€ по н€колко проекта. — колеги от Ќј“‘»« снимаме документален филм за хижа  оза стена, завършвам монтажа на едно експериментално филмче, което заснехме през л€тото и имам покана от режисьор за дипломен филм.

”спех ти жела€ със всички проекти! Ќа финала, за да спазим традици€та, кажи н€колко думи и за феновете на късото кино.

Ѕлагодар€, правете късо кино, хубаво е да го има, то е трамплин към гол€мото.
#nikolay #bekyarski #nikolai #bekiarski #iz #dnevnika #na #edin #lud #iz #dnevnikut #na #edin #lud #natfa #bulgaria #student #natfiz #николай #бек€рски #из #дневника #на #един #луд #натфиз #българи€ #български #студент #натфа #2014 #гогол #н. #гогол #н #гогол

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018