21.1 20:00ч
Благоевград


гледай филма



ревю
име
e-mail



автор
Юлиян Спасов
публикувано на 25 Октомври 2014
К ой си ти?
Най-големият фен на Юнайтед в Младост 2.

А кой не си?
Не съм този, който повече хора мислят, че съм.

Но това, което хората със сигурност знаят е, че си филмов режисьор. Разкажи ми повече как стигна до това амплоа. Защо кино?
Значи в училище, като бях 12 клас трябваше да правим проект по Свят и Личност и всеки си измисляше нещо, с което да е полезен на училището. Аз тогава имах камера, с която въобще не знаех как се работи и реших да снимам "филм". Не си спомням какво казах на учителката, но тя ме помоли да направя нещо като видео албум на целия випуск, интервюта, в които всеки казва по няколко думи на другите за спомен. Като идеята беше да бъде излъчено пред учениците и всички учители, директорката и т.н. И тогава всъщност беше първият ми допир с "киното". В крайна сметка не снимах нищо, от това, което се бяхме разбрали с учителите, а се събрахме с мойте приятели и заснехме как бият едно момче в тоалетната, как някакви невръстни деца пушат, сложихме класическа музика, дозаснехме много дълги кадри с различни пликчета, които вятъра духа по улицата, защото тогава харесвахме Американски Прелести и идеята малко се промени. След това финализирайки "видео албума за училище" реших да сложа надписи върху целия филм, в които се обяснява как училището води младите хора до деградация и смърт и всякакви такива детински глупости и после като показахме филма учителите - всички бяха много притеснени и шокирани. Това цялото го разкавам, защото си спомням, че на фона на всички, които се бяха отвратили от това, което бях направил имаше една много интeлигентна учителка по Литература - Госпожа Филева, която дойде при мен и ми каза, че много е харесала "филма" и ще следи в бъдеще какво ще правя.
Аз тогава мислех да й кажа, че нямам намерение да правя нищо друго и че няма да има какво да следи, но лека по лека започнах да се замислям над думите й...тя някак си ме накара да се чувствам като автор, което е огромно признание за човек на 18 години...Аз така си обяснявам откъде тръгнаха нещата...

Те са искали да направиш поредния филм, в който завършващите да казват едни и същи тертипни неща за училището, за готините моменти, за мечтите и усмивки, което създава едно утопия. А ти си показал реалността... Според теб притеснението на учителите от какво е било? Че си създал нещо негативно в техните очи, или че разкриваш реалността, за която те си затварят очите?

Аз не знам дали тяхната реакция беше само негативна, те по-скоро се притесниха, че някой толкова директно казва много крайни неща. Сега като се замисля, не съм сигурен, че вината тогава да се чувствам така е само на учителите. Те се съобразяват със системата, в която работят и сред тях има много кадърни и отговорни хора. Мен лично ме притесняват повече младите хора, които идват и тези, които в момента са на 10,15 години.

Доскоро и аз стъпвах на убеждението, че "младите са...". Но открай време започвам да се замислям, че новодошлия човек на този свят не е агресивен, не е гаден, не е долен. Той е заготовка, която семейството, средата, училището вече оформят. И ако формата не ни харесва, то май не е тя виновна, а оформящите я. В този ред на мисли следва да кажем "системата е...". Но как се променя системата?! Толкова поколения в България говорят за системата и какво се случва реално? Ето, излезе един "Ботев е идиот" и виж какво се случи.
Проблемът според мен е, че когато хората нямат пари за храна и ток, образованието и културата са последните неща, които ги интересуват. За да прочетеш някоя книга, трябва да отделиш време, за да гледаш филм също... това няма как да стане, когато цялото ти ежедневие е заето с мисълта за оцеляването. А за системата... системата се променя с кръв. Няма друг начин.

Имах удоволствието да гледам два твои филма. Влакове и Парафиненият принц. Първият спечели Джеймисън, а втория специалната награда в Сараево ако не се лъжа, Балчик и Златна роза. Това са сериозни признания, поздравления за които! Влакове, който ще излъчим този понеделник от 21ч в Studio 5 и в сряда от 20ч в Петното на редовното ни LIVE издание, е социален филм. Какво те вдъхнови да го направиш?
Чисто кинематографично ме вдъхновиха и продължават да ме вдъхновяват автори като Lance Hammer, Kelly Reichardt, Рамин Бахрани и редица други. А иначе намирам вдъхновение само в реалността и всички най-обикновени неща, които се случват на хората в ежедневието им.

Реалността не е ли доста по-цветна и разностранна. Това е може би част от реалността, но и не може цялата да се обобщи с Влакове. Това е по-скоро неореалност (много яка парола, btw). Имаш ли конкретна цел с този тип кино или се ограничава просто до това да видят хората? Защото един Карбовски например години наред констатира гадната част от реалността и въпреки това нищо не се е променило до ден днешен. Или промяна има под формата на градация. Бедните са по-бедни, богатите са по-богати, а средната класа става бедна класа.
Проблема е, че реалността е различна за всички. Едни разбират бедността по един начин, други по съвсем различен и затова е много трудно нещата да се променят. Аз като човек занимаващ се с кино мога само да показвам случващото се, а не директно да го променям. Не съм сигурен, че мога да предложа на хората решенията, от които имат нужда за да се преборят с проблемите си, а и не искам. Но се чувствам длъжен да продължа да повтарям, че нещо не е наред..че има нещо генерално сбъркано. Аз всъщност съм сигурен, че хората могат сами да се справят с проблемите си, стига да ги осъзнават. А това, че има бедни и богати... винаги е било така и не виждам как може да се промени. Важното е да се ограничи до минимум бедността, това поне е нещо по-реалистично.

Как ще изглежда България през 2015 в контекста на последните събития?
Според мен ще изглежда както през 1999, 2 години след събитията през Януари 1997.

Какво мислиш за "Ботев е идиот"?
Чисто като филм мисля, че е стойностен, смел и стилистично издържан и не заслужава да става известен само заради този медиен скандал, който се вдигна. Мисля, че хората трябва да се опитат да го гледат, като се абстрахират от всички глупости, които се изписаха. Аз лично харесвам Христо Ботев и творчеството му и дори знам някои от стиховете му на изуст.. и докато гледах филма, нито за момент не останах с впечатление, че има за цел да оспори таланта и саможертвата му и значението му за българската история. Най-важното послание е на края, където пише Ботев Е...Той е БИЛ, и винаги ще БЪДЕ нещо...а от нас зависи дали ще предадем на децата си правилно смисъла на това какъв е бил той и за какво се е борил...аз поне така го разбирам.

Какво ще кажеш на всички читатели?
Да четат повече Атанас Далчев, Кормак Маккарти, Франсоа Мориак и Никос Казандзакис.
#павел #г #веснаков #павел #веснаков #интервю #парафиненият #принц #влакове #trains #the #parafin #prince #pavel #vesnakov

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018