режисьор  
продуцент  
сценарист  


Канада     •     2015     •     12мин
жанр
Драма
технология
Игрално кино
теми
Съзнание, Конфликт
Н авярно мнозина от нас познават начина, по който започва денят на Доналд: още със събуждането си попада под ударите на върволица неблагоприятни обстоятелства – някои по негова собствена вина, други – поради факта, че му се налага, както често казваме, да „се занимава с идиоти”. След подобна поредица от нещастни събития не е трудно човек да бъде завладян от параноидното усещане, че вселената е срещу него. Особено вземайки предвид склонността на мозъците ни да правят връзки между събитията – дори когато такива не съществуват извън главите ни.
 
Понякога, превръщайки се в жертва на обстоятелствата – сме склонни, досущ като героя на Тайлър Пар, да гледаме към небето и да питаме „защо?” или „докога?”. Аз, например, избухвам в смях и с любопитство чакам да видя колко далеч в наглостта си може да стигне съдбата. Дали Пар е усетил, че това е, в общия случай, крайният момент, в който се предаваме, „вдигаме ръце” или дори – изпадаме в отчаяние? Моментът, в който сме склонни да търсим обяснение за малшанса си извън нас – в бог, късмета, стечението на обстоятелства?
 
Но каква е алтернативата? Предполагам – смирение без примирение, в което не влагам какъвто и да е религиозен смисъл.
Човек може да е с-мирен, да живее в мир с даден факт или събитие, само когато вникне в неговата природа и разбере защо той е, какво го поражда и какво би могло да го промени.

И тук влиза частта с непримиримостта, защото голият факт на разбирането е сам по себе си недостатъчен: аз мога да разбирам насилника, но каква е ползата ако не направя нищо, за да го променя?
 
Всъщност, горните размишления само гравитират около основния смислов център на “Ironied”, който по много красив начин е изразен в друг късометражен филм, прекрасната стоп моушън анимация на Майкъл Плийс, “The Eagleman Stag”. Там протагонистът бе стигнал до извода, че
„целият свят е очертан от контекста.”

С други думи – докато случилото се с Доналд не бе поставено в контекст от Чарли, той смяташе, че има „ужасен” ден.
 
Колцина са тези, които допускат настроението им да бъде развалено от бримка на чорапогащник, надрана автобоя или загуба на пари на хазарт? Какво да кажем тогава за хората, които всеки ден са лишени от елементарни условия на живот и чието битие, до голяма степен по тази причина, никога не излиза от границите на скотското животуване? Милиарди са тези, които живеят в по-лоши условия от нас[i]. Хиляди предишни поколения не са имали достъп до материалното ни благосъстояние и познание(?), но въпреки това, някои от най-бедните хора продължават да живеят по-щастливо от нас, а, някакси, древните са успявали да се наслаждават на живота и без интернет и таблети.
 
Може би просто не сме на правилния път. Може би – както Роджър Корлс казва –
„да се опитваш да си щастлив като натрупваш притежания е като да се опитваш да задоволиш глада си, залепяйки сандвичи по тялото си.”
 
Има нещо смирено в Чарли. Той, сякаш, е огледален на Доналд образ. И двамата имат белег на челото, но само единият иска да говори за него. На пръв поглед парадоксално, но тъкмо бездомният, алкохоликът, чиято съдба е поставена в зависимост от социалния работник, може да научи събеседника си на това-онова за живота. Тези ситуации, впрочем, не са малко. Твърде често да си „успял” и „нормален” няма нищо общо с това да си щастлив и да си достигнал до някоя истина. Което следва от естеството на обществената ни структура, изградена около мъртвото: пари, джунджурии, икономика, но не и около човека.
 
Доналд и Чарли сякаш са един и същи човек, принадлежащ към две различни паралелни реалности. Фактът, че и двамата биват изиграни от режисьорът и сценарист Тайлър Лионел Пар, идва да ни покаже, че всеки от нас носи в себе си дуалистичния потенциал – да осъзнава живота си в контекст или да бъде кон с капаци.
 
 
 
[i] Визирам западната цивилизация, към която причислявам и България.
автор
Ивайло Дончев
на 15 Ноември 2017
#контекст #context #контраст #contrast #лош #ден #bad #day #късмет #luck #живот #life #бедност #poverty #бездомен #homeless #Eagleman #Stag

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Foundation
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2017