05.7 19:30ч
София
режисьор  
продуцент  
 Shiho Fukada
 Brian Storm
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


Япония САЩ     •     2014     •     10мин
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
жанр
Документален
технология
Игрално кино
теми
Оцеляване, Щастие
автор
Ивайло Дончев
публикувано на 15 Април 2018
Д окументалният филм на журналистката Шихо Фукада, Japan’s Disposable Workers: Net Café Refugees, ни показва Япония такава, каквато малцина от нас я познават. Може би тъкмо защото фокусът не пада върху известни нам факти, каквито биха били цярящите в страната от Далечния Изток колективен дух, дисциплинираност и иновативност, представените гледни точки са толкова ценни. Особено в контекста на 1. мястото ни сред най-нещастните нации в Европа; и 2. ефектите на съвременния начин на живот върху психиката и здравето на индивида, но за това по-надолу. Нека първо обърнем внимание на малко факти, които не са поместени в лентата, а в disposableworkers.com, проект на Фукада.
 
Фумия плаща 750 долара на месец за стаята в интернет-кафето. Това е по-малко отколкото би платил за наем на апартамент; чисто е, получава безплатна храна, напитки и възглавници. Кабинката му е с площ от 2.14 кв. м. и е достатъчно голяма, че да може да спи без да сгъва колена. Той изкарва по 2900 долара на месец и се нуждае от 13000 долара, за да се изнесе в апартамент. Изчислил е, че ще са му нужни между 2 и 5 години, за да събере толкова, тъй като не се знае колко време ще се задържи на настоящата си месторабота и каква ще бъде следващата му. През 2007 г. 5400 души са живели в такива интернет кафета в Япония.
 
Тадаюки е вземал 6400 долара на месец, но когато са го нарочили за уволнение са започнали да го понижават, докато накрая е вземал 2550 и се е видял принуден да напусне сам.
 
Много японски компании преминават през промени от 90-те години насам, за да се адаптират към глобалният състезателен дух в икономиката. Традиционната японска корпоративна култура влиза в сериозен конфликт с новата реалност. Преди компаниите са разчитали на вярността на служителите си, в замяна на което са им давали сигурност доживот. Със срива на системата на доживотно наемане, хора като Тадаюки започват да се питат дали има смисъл да продължават да са предани на работодателя си, заплащайки за това със здравето или щастието си.
 
„Нарастващият брой на временните работници за сметка на наетите на пълен/половин работен ден води до положението, при което едни са принудени да работят до смърт, а други нямат достатъчно работа, че да оцелеят”, казва Марико Адачи, професор по икономика от женския университет в Очанамизу.
 
Всичко това за пореден път ме кара да си задам въпроса: доколко страните, които ни биват сочени като образцови, са действително такива? Има ли средностатистическият оплакващ се от всичко българин реална представа за живота там и ще ли се чувства по-добре в една Япония, Холандия или САЩ?
 
За да си отговорим на горния въпрос трябва преди всичко да дефинираме какво значи човек да бъде „щастлив”. Да произвежда много? Да се счупва от бачкане? Да има покупателна способност? Измерва ли се щастието? Може ли да се постави знак за равенство между него и БВП-то на дадена страна?
 
Фумия и Тадаюки са (били) заложници на една система, която не поставя човека в центъра, а го разглежда като инструмент за постигането на икономически цели. В центъра на тази система е печалбата на малцина и в нейно име е оправдано дори робството – било то напарфюмирано, както е в Япония и страните от западния свят, или брутално – като в Дубай, Нигер или Конго. Разликата, колкото и да не ни се иска да го признаем, далеч не е толкова голяма.
#Япония #бедност #работници #ежедневие #депресия #работа #робство #роб #роби #Japan #poverty #everyday #life #depression #work #job #slavery #slaves #slave

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
партньори
радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Go Guide
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Dream Team Events
PR notes


Под Моста
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Jazza Bar Стара Загора
TAM Велико Търново
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Association
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2018