20.9 19:00ч
Стара Загора
София
автор
Юлиян Спасов
публикувано на 20 Февруари 2014
Г одина след старта на LIVE изданията ни и година и половина след старта на уебсайта ни, както и в следствие на изследванията, които правим, натрупахме достатъчно информация, опит и знания в областта на късото кино, разпространението му, механизмите чрез които се финансира, интересите на публиката, както online, така и на живо и трудностите, с които се сблъсква всеки току що завършил кино режисьор или продуцент. За операторите, сценаристите и монтажистите може би е малко по-ясен пътя, тъй като те стават все по-търсени, заради българските сериали и работа за тях се намира. Освен това като цяло телевизионния ни сектор е силно развит спрямо мащабите на пазара, съпоставено с други страни и това осигурява един значителен брой работни места. С това рекламния пазар също е по-широк. Работата в тези две конкретни направления най-често първата стъпка в кариерното развитие. За съжаление в България за много кинаджии е и последната стъпка, тъй като държавата не е особено активна по отношение развитието на кино индустрията и с това възможностите за качествено развитие на завършващите студенти се ограничават.

Пред един завършил режисьор в България няма ясен път на развитие. Класическата схема за финансиране с НФЦ е тежка, неоптимизирана за хората без опит и успеха от нея е съмнителен. Оттам насетне остават само надеждите, че ще се намерят частни инвеститори, които биха имали интерес даден филм да се реализира. Има го и варианта да се снима без бюджет, което е препоръчително до един етап с цел трупане на опит. След този етап вече става проблематично, тъй като не осигурява прехраната на екипа. Още една опция е рекламното позициониране в България, което добива все по-голяма популярност, но за един 24 годишен човек и предвид трудната комуникация на обикновените хора с големите бизнеси, това е по-скоро игра на тото.

Истината е, че финансирането на къс филм (в мащабите до максимум 10 хиляди лева) не е толкова трудна задача, стига да знаете как. Проблемът е, че за тези начини не се говори достатъчно по университетите, няма ги събрани на едно място ясно и структурирано и откриването им отново става трудна задача.

За тази цел Деян Барарев (режисьор на Ботев е идиот и Значителните други) направи подробно проучване за алтернативните (повечето чуждестранни) възможности за реализацията на един къс филм. Има и статия в блога ни по тази тема > КЪСИЯТ ФИЛМ... ОТКЪДЕ ДА ЗАПОЧНЕМ ПРЕДИ ДА ЗАПОЧНЕМ?

Киното освен теория е и много практика. Затова ние заложихме на модела 5мин говорене – 5мин филм. По този начин освен обменяйки опит и полезна информация, показваме красотата на късата кино форма. Ние също сме студенти и добре познаваме ефекта от многочасовите скучни лекции. А най-хубавото на тази формула е, че филмите освен развлекателни, на практика също ни учат на тънкости от киното. Неслучайно още в древни времена се е установила образователната форма в някои училища, комбинираща работата едновременно на учени и артисти от различни сфери на изкуството (най-вече художници и музиканти). Чувствително по-голям процент от хората, излизащи от тези школи са били гении, отколкото иначе.

Благодарим и на Янчо Михайлов, създател на Мир, който също беше подготвил подробно темата за това кои филми става VIRAL в интернет и защо е важно един дебютант в киното да се възползва от тези безплатни възможности на 21ви век. Обясни също каква е зависимостта между социалните мрежи и какви са най-честите предпоставки за това един филм да се „разпространи вирусно“. Една такава е например универсалността на идеята във филма. Ако филма е концентриран върху тежък социален проблем, характерен само за даден регион, шанса да стане viral е малък. Но ако филма представлява кратка хумористична ситуация, разбираема за всички хора, независимо от културата и националността им, то шанса да се споделя масово във facebook е доста по-голям. Обясни също защо е важно да има няколко огнища, от които филма да се популяризира едновременно (примерно facebook, youtube, 2-3 новинарски сайта, някои специализиран сайт за кино, плакати с QR код директно към филма на 20на места).

Когато видяхме, че значителна част от студентите си водят записки, се почувствахме удовлетворени от това, че вече не стоим само да коментираме филми, но и сме реално полезни на студентите.

Калин Димитров, един от основателите на Кинематограф.BG закри семинара, извеждайки основните ни цели като фондация в областта на късометражното кино и също така покани студентите да си комуникират с нас чрез facebook и e-mail с цел в дългосрочен план да им съдействаме в процеса по реализацията на късометражни филми, било то с информация, контакти, съвети, разпространение или финансова подкрепа.

Техническата организация на семинара беше малко импровизирана, използвайки домашна техника, но пък се получи – и добра картина и добър звук. Благодарим на Янчо Михайлов и Деян Барарев, които отделиха време, за да подготвят и представят темите си, на Ирина Китова, главен асистент, доктор в Kатедрата по театрално, телевизионно и филмово изкуство в Югозападен университет "Неофит Рилски", с чиято подкрепа семинара стана възможен. Семинарът ще има продължение, датата ще бъде обявена допълнително в сайта. За хората, които <3 късото кино.
#семинар #благоевград #2014 #18 #февруари #18.02 #seminar #blagoevgrad #yuzu #ЮЗУ #югозападен #университет #неофит #рилски #късометражно #кино #филми #short #films #cinema #янчо #михайлов #yancho #mihailov #деян #барарев #deyan #bararev #представяне #презентация #ирина #китова #irina #kitova #студенти #student

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
партньори
радио Велико Търново
PR notes


Actualno.com
PR notes


Под Mоста
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


Time Heroes
PR notes


Арт Колеж
PR notes


Nuts Delivery
PR notes


No Blink
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Беглика фестивал Беглика Фест
TAM Велико Търново
Stage Bar Благоевград
Къщата на Архитекта Стара Загора
Лятно кино в квартала Варна
Капана фест Пловдив
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
English

проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени © 2012-2018