24.10 19:00ч
—офи€


ревю
име
e-mail



автор
Ѕор€на –айчева
публикувано на 3 ћарт 2014
  олко често ви се случва да се заслушате в ромоленето на дъжда. ¬еро€тно често. ј колко от вас са се заслушвали в този шум и са го претвор€вали в съзнанието си като тиха и наситена мелоди€. јко сте го правили поне веднъж, то тази стати€ ще ви допадне. Ќе защото имате неподправен музикален слух, а просто защото умеете да разкривате красотата на музиката в нейните най-екстравагантни форми.  огато се вгледаме в н€ко€ художествена картина, всеки неин детайл се превръща в късче изкуство, на което подхожда и нотка звучене.  ”никално оформление така подход€що за изкуството, наречено  »Ќќ. ќказва се, че всеки филм е изключително неповторимо музикален, а успешните късометражни не прав€т изключение.

 акви тайни крие силата на звука и силата на музиката.  акво значение има нейното присъствие или отсъствие за създаването на късометражен филм?
 аква музика докарва човека до състо€ние на животинско съзнание и деградаци€, а каква е способна да го извиси, да го успокои?

 огато говорим за късометражно кино, музиката е изключително важна.  ъсото кино е изкуство на внушението, на емоци€та. ¬ рамките на н€колко минути зрител€т тр€бва да се потопи и да усети смисъла. ƒали един филм ще е на фона на музика, или не, определ€ ц€лостното внушение, което ще предизвика. 

«а любителите на музика предлагам подбор от филми, оценени по един единствен критерий – т€хната музикалност.

ѕърви€т филм, на който ще се спра, е един хипнотизиращ със сво€та красота 15 минутен филм на аниматора ћинкю Ћи – „јдам и кучето“.

ѕовествованието му разказва за при€телството между две същества, създадени едно за друго. Ѕезмълвна притча, изпълнена само с омайващите звуци на природата и нежната лъчезарна музика на ƒжо Ќюман. ѕетнадесет минути, през които без нито една дума авторът усп€ва да ни разкаже истори€та на зараждането на света (веро€тно малко преди ≈ва да се по€ви и тишината да изчезне).

≈то и още един музикален шедьовър: Abiogenesis на Richard Mans. ¬ тази научно-фантастична миниатура странно механическо устройство се призем€ва в пустин€ на «ем€та и въвлича след себе си глобално преображение на планетата. ѕетминутна фантази€, ко€то пораз€ва не просто с великолепна графика, но и с безумно пронизващ саундтрак. јвтор на музиката е Rhian Sheehan, известен със своите експериментални съчетани€ на електроника с оркестър. ¬ направата на саундтрака взима участие Ќовозеландски€т оркестър (New Zealand Symphony Orchestra), така че ценителите на симфоничното звучене непременно ще оцен€т тази футурологична анимаци€.

Ќеверо€тен пример за внушението, което придава музикалното оформление, е филмът „Dripped“ на френски€ постановчик Léo Verrier. ≈фектни€т ретро стил с джазово звучене създава една психеделична скица, в ко€та водещ е звукът. ћузиката във филма е на Pablo Pico. ¬ негови€ арсенал има повече от тридесет наградени произведени€, а музиката от Dripped е удостоена със специален приз на международни€ ѕарижки фестивал за джазово кино (Cineajazz Paris), за който ще посветим отделна стати€.

»нтересен случай е пластелиновата мелодрама „Head Over Heels“ („ѕрезглава“) на Timothy Reckard. ћузиката е на англичанина Jered Sorkin. ћузикалната атмосфера варира от лирическо кънтри до военно фламенко. Ќа места причудлива, пон€кога тъжна и най-вече - в прекрасна хармони€ с усещането, което филмът носи. Head Over Heels носи неочаквани награди на фестивали за анимационно кино, бележи световна премиера в  ан и попада във финалната петорка на номинираните филми за ќскар през 2013г.  —лед като изгледаме дори веднъж филма, осъзнаваме, че наградите никак не са неочаквани, а напротив – съвсем заслужени.

ћой личен фаворит за музикален късометражен филм е руската анимаци€ „»зобретение любви“ (The Invention of Love) на режисьора јндрей Ўушков. √ениален филм, изпълнен с простота и хармони€, заснет в стила на лирически steampunk. ј музиката е в такъв синхрон със сюжета, че разказва сво€ собствена истори€ под звуците на нежната мелоди€. ћлад човек, живеещ в ретрофутуристичен град се запознава с момиче, живеещо сред природата. ћежду двамата герои се заражда чувство и те заедно се преселват в града. —коро момичето осъзнава, че в града не е останало нищо живо. ¬сичко е изкуствено и механично. ≈динственото, което и напомн€ за света, в който е родена и израснала, е цвете – постепенно ув€хващо и умиращо, а заедно с него умира и т€ самата. ќт отча€ние млади€т мъж решава да направи механично копие на сво€та любима. Ќеверо€тен руски шедьовър, в който всички компоненти са в хармони€ едни с други. «а десет минути това произведение усп€ва да разкаже истори€ на ц€л живот – печална и тъжна. ѕрез февруари 2010 година филмът е включен в програмата на курса „»стори€ на анимаци€та“ на  олумбийски€  олеж в „икаго. Mузиката към филма е на композиторите јнтон ћелников и ѕолина —изова.

“р€бва да споменем и спечелили€т ќскар през 2013 + още около 30 фестивални награди, Curfew на Shawn Christensen. ћакар че е едва първи€ игрален филм в тази стати€, игралното кино има също много заглави€ с качествена музик. Ќо да се върнем на Curfew. »стински мастърпийс на модерното късометражно кино, който въздейства на всички възможни нива. » като емоци€, и като визи€, и като емпати€ към героите, и като истори€... и музиката! Ќеверо€тна е. —ами€т факт, че започва с толкова красива и изпълваща опера като The Flower Duet на Leo Debilés вече вдига летвата и за щастие не € свал€ нито веднъж до кра€. Adam Waito е написал едно от парчетата и е подбрал останалите. ¬прочем, филмът е основа на пълнометражни€ Before I Disappear, който е на етап продукци€.

«а да се из€сни рол€та на звука във филма, предлагам като пример за противоположно режисьорско решение филма „Balance“ на Christoph и Wolfgang Lauenstein. “ам единствената музика, ко€то прозвучава откъслечно и развалено, е тази от музикалната кути€. ѕреобладаващи са механичните звуци, които пронизват тишината. ¬ една толкова т€гостна, самотна и стерилна обстановка, в ко€то физическите закони са определ€щи, всеки звук и вс€ка мелоди€ би натежала. „овешкото е загубило сво€та изначална форма, а с него е безвъзвратно загубен и балансът. ј след него идва празната тишина.

ћузиката в киното е инструмент, който е способен да подчертае, да добави, да бъде не просто акомпанимент, а да играе и рол€ (пон€кога най-важната рол€). “€ създава емоционално-смислово пространство и организира услови€ за съпрежив€ване. “€ е емоционални€т „шлейф“на филма. ѕон€кога е способна да изрази това, което е невъзможно да се покаже с образ. — помощта на музиката, правилно подбраните песни и изпълнители, може да се създаде многопластовост, да се изгради обем. ¬ българските кино продукции за съжаление се забел€зва липса на достатъчно внимание към този толкова важен детайл.

≈дна малка скоба относно авторските права – изключително полезна е организаци€та Creative commons, занимаваща се с лицензите върху творбите. Ѕлагодарение на „съзидателното сподел€не“, чрез не€ могат да се разпростран€ват  произведени€ свободно, а потребителите лесно и достъпно да ги използват в своите проекти.  Creative Commons дава възможност на начинаещите кинаджии да използват разнообразни музики за учебни и некомерсиални цели. ƒоста попул€рен е и сайтът www.jamendo.com  , на който всеки желаещ може да качи собствени композиции, които да бъдат полезни за киното в последствие. ¬ сайта се откриват платени и безплатни материали според вашите нужди и възможности ;) ƒруг сайт за безплатна музика е www.freesound.org  . “ам можете да откриете и звукови ефекти. «а разлика от jamendo, freesound е абсолютно безплатен. ћакар и изненадващо, намират се и н€кои музиканти, които сами предлагат музиката си за ползване (например Moby – www.mobygratis.com ). «а авторските права ще отделим специална стати€, в ко€то ще опишем по-подробно кое, как, защо и по какъв начин да се използва, за да бъде в най-топли отношени€ със закона.

»зборът на музика, както вече споменах, е от изключителна важност. ¬ това число влиза и изборът на композитор. —ъвременни€т композитор, работещ в киното, е една от най-сложните професии. ћного трудно се намират универсални композитори, които владе€т всички видове жанрове и стилове. —ледва разбира се още един немаловажен въпрос –авторските права върху музиката. јко вие сте в началото на вашата филмова кариера, веро€тно не сте в близки отношени€ с н€кой именит съвременен композитор. ¬ такъв случай не е зле да се свържете с хора, които също са в началото на сво€та музикална кариера.  ¬ъпросът доколко можем да разчитаме на млади композитори е спорен. ќтговорът нав€рно е, че можем да се доверим, но в разумни граници. ’убавото е, че млади€т автор може да бъде възпитаван и моделиран. ¬ същото време е в крак с новите тенденции, с вкуса на времето и ще е в синхрон с вашите търсени€. »зборът на млад и неопитен композитор е сериозна провокаци€ – тр€бва да му се има пълно доверие. ¬ него тр€бва да познаете човека, на който ще доверите сво€та картина.  ¬ажен е не само финансови€т мотив, но и творчески€т - отговорността пред всички останали хора от екипа, работещи в името на една иде€ – перфектен продукт без компромиси. Ќека не забрав€ме, че киното възпитава зрител€ на вкус. “ова е една от най-благородните задачи и на филмовата музика. Ќо най-важното е да започнем да мислим за филма като за част от една печеливша индустри€. “огава ще разберем и колко е важен всеки детайл. » когато частите на този механизъм си паснат съвършено, н€ма да се чува досадното им скърцане, а ще прозвучи мелоди€та на успеха.

ћузикалното оформление е от изключително значение, когато говорим за създаването на късометражно кино. ‘илмът може да загуби сво€та художествена стойност при лош избор на музика, а може и да се превърне в шедьовър, каращ зрител€ да тананика мелоди€та му дълго след като го е изгледал.  огато се създава късометражен филм, е изключително важно да се  обърне внимание на есенци€та, на детайла, който може да разграничи поредната творба от истински€ шедьовър. ¬ киноизкуството музикални€т фон допълва и често определ€ емоци€та от представ€нето, като го затвар€ в ц€лостна художествена рамка и спомага филмът ни да се превърне в уникално творение и незабравимо прежив€ване.
#музика #музикално #късо #кино #филм #music #musical #cinema #film #short #films #атмосфера #емоци€ #emotion #atmosphere #sound #sounds #звуци #звук #аудио #audio #stereo #стерео #

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018