11.7 20:30ч
Пловдив
2015
номиниран
director  
producer  
writer  

държава    България       година    2015      времетраене    3мин
жанр    Поезия Философски       технология    Анимация      тема    Сложни взаимоотношения
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Ивета Трифонова
публикувано на 16 Юни 2020
М лекарката на Иван Богданов е пример за късометражна миниатюра в българското кино, събираща в себе си пъстрота и живот, но и замерваща публиката с ексцентричност и абстракция. Въпреки пастелната комбинация от тюркоазени и розови тонове, анимацията прави ясна заявка за прием в клуба на една много конкретна филмова ‚каца с мляко‘ – тази на сюрреализма. Млекарката се оглежда във вече познати течения от световното кино, като допирни точки се усещат с творчеството на режисьори като Дейвид Линч (Пресен пример е последният филм на Линч – FIRE (Pozar) където също е на лице амалгамата от животински и човешки форми подобно на ‚тълпата‘ в млякото при Иван Богданов). Невинната българска потомка на символизма на Линч е едно свежо попадение на Богданов, което измества стандартните тектонски плочи на анимацията за да вплете един мистичен маниер като розово мънисто сред обграждащия масив от конвенционалната детска анимация.

На чисто структурно ниво, Млекарката не би намерила своето сюрреалистично ядро в случай, че не беше построена на плещите на формулата сън – реалност. Това ѝ дава така желаната свобода и пространство за интелектуален скок в прочита. От друга страна скоковете от разказвач към герои могат да бъдат интерпретирани като сън, или видение в просъница, история, в рамките на един сън.
Пъстра малка тълпа аз в ръката държа
дърпам ги със конци, надявам се, че не ги боли.
А това тука е той, техния главен герой.
Ако плюя сега, ще се удави в моята ръка.
Шала грагра ла гра, млекарката с нежни рога
в нейните млечни жлези чисто мляко се твори.
Ненавиждам пръстта, недовиждам през платна.
Корабчета от хартия във легена скачат,
дай да им дадем свобода.
Димитър Воев

 Съществата, плуващи в млякото са сглобени от човешки и животински части – имат ръка вместо глава, а също и две ръце и два крака с човешка функционалност. В същото време Млекарката няма човешки ръце, нито крака. Тя има кравешко тяло с женска глава. Общото между тълпата в млякото и Млекарката е, че всички имат шарки под формата на пунктир по тялото си. Тази им обща черта ги свързва, създавайки една структура, напомняща на кошер, където пчелата майка стои на върха на вътрешната социална пирамида, а пчелите чинно се подчиняват. Както и при кошера, така и тук – без пчели няма мед, а без млечните човеци – няма да има и мляко. Тази идея се материализира с репликата ‚дърпам ги с конци, надявам се, че не ги боли‘, която е показателна за жизненоважната роля на тълпата в млякото.

 Йерархичното начало е основен аспект от филма, който се опитва да преобърне идеята за установените правила в дадената социална структура. Тази задача се оказва с повишена трудност, тъй като финалната сцена търпи полюсни тълкувания. В края на филма Млекарката и един от млечните хора тръгват в незнайна посока, което може да значи две неща. При първо гледане, символичното напускане на това пространство от Млекарката и Главният герой би могло да бъде четено като спасяване на млечните хора от безвремието и страданието им в млякото. Ако отлежи тази идея за известно време в съзнанието, може и да обърнем перспективата тотално. Дали именно това свързване на Млекарката и Главният герой не е представено не като начертан нов хоризонт, обещаващ спасение за тълпата, а по-скоро като продължение на безкрайния кръговрат на млякото, минаващо през жлезите на Млекарката? Дали това финално потегляне не е илюзорно и не заключва млякото в един омагьосан кръг…  И в двата случая с появата на кредитите тази анимация не ни дава лесни отговори, а по-скоро функционира, за да заплете сложни идеи и да даде терен за една по-комплексна интерпретация.
#“Dappled #little #crowd #I #hold #in #my #hand #I #pull #their #strings, #I #hope #it #doesn’t #hurt #them…” "Milkmaid" #is #based #on #the #original #lyrics #by #Dimitar #Voev #from #New #Generation. #The #film #is #part #of #the #animated #poetry #collection #"Mark #& #Verse" #[Щрих #и #Стих] #created #by #Compote #Collective.

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018