28.9 20:00ч
Стара Загора
РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  
 MOONBOT STUDIOS
 DOLBY
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


САЩ     •     2014     •     3мин
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
жанр
Епичен
технология
3D анимация
тема
автор
Константин Мравов
публикувано на 2 Март 2014
Д обре познатите ви звукари от Dolby са дали известно количество корпоративни долари за това филмче, направено от носителите на добре позната статуетка със златен мъж от Moonbot Studios, така че последните да използват някои нови джаджи на първите по предназначение. Хубаво изхарчени пари... или?

Много ме кефи, когато кинаджии се опитват да разказват историята на киното или да го характеризират като феномен, именно чрез самото него. Няма сериозен автор, който да не е вкарвал подобни интерпретации във филмите си – от Годар до Кустурица, през Тарковски, Тарантино и още хиляди известни и неизвестни майстори. И няма как да е иначе, понеже пълния ефект на Седмото изкуство върху съзнанието представлява енигма, различна за всеки един от нас; безкрайна загадка, също като самото съзнание. В този смисъл еднозначен отговор на въпроси като „Как ни влияе киното?” или дори „Какво е киното?” няма. Харесва ми една постоянна теза на словенския философ, социолог, психоаналитик и пълен неадекватник Славой Жижек, който казва: „Киното е съвършенното перверзно изкуство. То не показва мечтите ти, а те учи как да мечтаеш” (добър момент да ви приканя да гледате двата филма на Жижек и режисьора Софи Файнс, отнасящи се до киното и някои други неща – „The Pervert’s Guide to Cinema” и „The Pervert’s Guide to Ideology”)

Това твърдение може да се отнесе, както към шедьоврите на кинематографията, така и до всичките тонове „пуканки”, които са в същината на киноиндустрията, като такава. Дори с идеята за „просто развлечение”, всички ние сядаме пред големите, малките и средните екрани, за да можем умишелно или не да доизградим представата си за света, отвъд собствените ни преки преживявания. Така както го правим и с книгите, но далеч по смилаемо, далеч по лесно да научим какво още има и може да има „там”, какво да очакваме и какво да искаме. Ние не сме изправени просто пред някакви комици, супергерои, извънземни или пък социално-битови драми – ние сме изправени пред света отвъд нас, учим се как той работи и какво можем да искаме и вземем от него. Какво обаче стои зад лентите и гигабайтите, зад цялата тази машина за впечатления и мечти, независимо дали под формата на лесно и празно забавление, или комплексни идеи и философии?

Изкуството на движещата се картина и придружаващия я звук, дава на своя автор безброй лостове и клавиши, точно както на малкото момиче в Silent, за да насочва съзнанието ни и да го забавлява. Лостове и клавиши, които заедно с развитието на технологиите се увеличават неимоверно, могат да изпълнят всяко искане на боравещия с тях, и да пратят зрителя на безброй различни места по безброй различни начини.

Идеята на този кратък филм, може би е, че без технологиите машината не би могла да функционира адекватно и да привлича толкова много аплодисменти.  Двама улични артисти с две прости джаджи, които олицетворяват цялото Седмо изкуство, не биха могли да реализират артистичната си карма, ако не разполагат с безкрайно увеличаващ се инструментариум от способи, който да използват във вечната борба с изискванията на съзнанието.

Това е и така, и не е. Аз, естествено, нямам нищо против кристалния звук на Dolby, или всичките възможности на компютърно-генерираните изображения. Но както при много други неща, те имат двоичната същност да бъдат инструменти за създаване на представи, и иструменти за правене на пари. Същата двоичност тормози цялото кино, както и почти всичко, което наричаме изкуство. Проблемът идва от това, че тези две същности, точно както Ин и Ян, са в симбиоза и влияят една на друга. И тук не говоря за това, че на който и да е филммейкър му трябват средства, за да реализира идеите си.

Един обикновен зрител сяда да гледа поредния блокбъстър за „Човека-ташак” или „Суперзабавната сватба на вуйчото на леля ми 3” или „Дядо Коледа е сериен убиец”, с идеята просто да се развлича, консумира, и след 5 минути е забравил какво изобщо е гледал. Но дори на пръв поглед неговия свят и разбирания да не бъдат променени от фалшовото изкуство, то всъщност го научава именно да консумира, да иска още и още от това – „лесното забавление”. Да не се задоволява със стари специални ефекти и обикновени истории. Да иска още! И тогава кристалния звук, компютърно-генерираните изображния, всичките ръчки и лостове стават самоцел. Те не създават нови светове от идеи и разбирания, а почва за още и по-скъпи ръчки и лостове ... и консумация... и тъпотия. Така ни учи да мечтаем голяма част от киното днес.

За завършек – двама улични артисти с два прости инструмента могат да изрусват много повече светове от един многомилионен филм. Важни са не способите, а идеята и послението зад тях, затова и идеята и посланието на Silent не ми харесаха, поне доколкото ги разбрах. И между другото – Нолан, Скорсезе, Тарантино и още един куп майстори на изкуството все още снимат всичко на лента.

Това всичко е моето смирено мнение, което е просто една интерпретация на произведението. Не налагам на никого нищо, просто се надявам да съм провокирал разсъждение, защото само чрез градивен мисловен процес можем да променим света около нас. Приятно гледане и бих се радвал много ако някой се включи с коментар отдолу!
#silent #анимация #история #на #киното #звук #и #картина #animation #dolby #picture #sound #2014 #usa #САЩ #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
партньори
радио Велико Търново
PR notes


Actualno.com
PR notes


Под Mоста
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Go Guide
PR notes


радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


Time Heroes
PR notes


Арт Колеж
PR notes


Nuts Delivery
PR notes


No Blink
PR notes


CinePromo
PR notes


Dream Team Events
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Беглика фестивал Беглика Фест
TAM Велико Търново
Stage Bar Благоевград
Къщата на Архитекта Стара Загора
Лятно кино в квартала Варна
Капана фест Пловдив
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
English

проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени © 2012-2018