29.1 19:00ч
Севлиево
РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  
СЦЕНАРИСТ  

държава    САЩ       година    2010      времетраене    15мин
жанр    Дистопия Фантастика       технология    Игрално кино      тема    Индивид-общество Други реалности
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Ивайло Дончев
публикувано на 18 Юли 2015
Н е е лесно да се търси уникалност и принос към един толкова и все по-развиван жанр.
 
„The 3rd Letter” впечатлява с визия. В нея бихме могли да търсим подражание, а дали онова, което ще намерим отговаря на действителните влияния, изпитани от Grzegorz Jonkajtys – можем само да гадаем. Възможно е авторът да симпатизира на сънародника си, полския художник-сюрреалист Zdzisław Beksiński. Неговите платна-кошмари напомнят пейзажите от града във филма. Прилики с късoметражната стоп моушън анимация „More” (1998) и с класиката на Fritz Lang, „Metropolis” (1927) също могат да се изтъкнат.

По духа, лозунгите и топонимите (спирката на метрото „Виктори плаза”) си лентата сякаш ни връща към Оруеловата „Хиляда деветстотин осемдесет и четвърта”. Дали „The 3rd Letter”  има потенциала да се превърне в стъпало от безкрайната стълба на изкуството (вж. „Имитатор” на Дани Лазаров)? Този въпрос е сериозен и по причини, стоящи над съдбата и приноса на един филм и навярно занимава някои от привържениците на жанра, ала разглеждането му ще оставя за отделна статия.
 
Танатус е вид паяк, на който е кръстен пейсмейкъра в „The 3rd Letter”. А Танатос е крилатия гръцки бог на смъртта. Може би паронимията не е случайна. Действието през по-голямата част от филма се развива на границата между живота и смъртта. Героят онагледява съдбата на обикновения човек в едно възможно бъдеще. Вместо нему да служат застрахователите – той служи на тях; вместо технологиите да го улесняват и да му помагат – създават пречки. Човек-платец на наеми. Слуга на машината. Човек на батерии. Човек с ПИН-код.
 
Вероятно тъкмо с това е ценен „The 3rd Letter”. В него личната драма е по-скоро фон на дехуманизираното общество. Показана ни е една колкото потенциална, толкова и настояща реалност. Разликите между двете са по-скоро количествени, а преходът към кошмарите на Бексински и Оруел няма да стане изведнъж. Той ще настъпи постепенно, като сън, донесен от Хипнос*.
 
* Хипнос – древногръцки бог на съня, брат на Танатос.
#The #3rd #Letter #2010 #САЩ #USA #фантастика #sci-fi #антиутопия #dystopia #Grzegorz #Jonkajtys #Bastiaan #Koch #More #(1998) #Здзислав #Бексински #Zdzislaw #Beksinski # #Оруел #Orwell #1984 #Metropolis #(1927) #Ивайло #Дончев #Ivaylo #Donchev

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018