02.8 19:30ч
София
РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  
СЦЕНАРИСТ  


САЩ     •     2010     •     15мин
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
жанр
Дистопия, Фантастика
технология
Игрално кино
теми
Индивид-общество, Други реалности
автор
Ивайло Дончев
публикувано на 18 Юли 2015
Н е е лесно да се търси уникалност и принос към един толкова и все по-развиван жанр.
 
„The 3rd Letter” впечатлява с визия. В нея бихме могли да търсим подражание, а дали онова, което ще намерим отговаря на действителните влияния, изпитани от Grzegorz Jonkajtys – можем само да гадаем. Възможно е авторът да симпатизира на сънародника си, полския художник-сюрреалист Zdzisław Beksiński. Неговите платна-кошмари напомнят пейзажите от града във филма. Прилики с късoметражната стоп моушън анимация „More” (1998) и с класиката на Fritz Lang, „Metropolis” (1927) също могат да се изтъкнат.

По духа, лозунгите и топонимите (спирката на метрото „Виктори плаза”) си лентата сякаш ни връща към Оруеловата „Хиляда деветстотин осемдесет и четвърта”. Дали „The 3rd Letter”  има потенциала да се превърне в стъпало от безкрайната стълба на изкуството (вж. „Имитатор” на Дани Лазаров)? Този въпрос е сериозен и по причини, стоящи над съдбата и приноса на един филм и навярно занимава някои от привържениците на жанра, ала разглеждането му ще оставя за отделна статия.
 
Танатус е вид паяк, на който е кръстен пейсмейкъра в „The 3rd Letter”. А Танатос е крилатия гръцки бог на смъртта. Може би паронимията не е случайна. Действието през по-голямата част от филма се развива на границата между живота и смъртта. Героят онагледява съдбата на обикновения човек в едно възможно бъдеще. Вместо нему да служат застрахователите – той служи на тях; вместо технологиите да го улесняват и да му помагат – създават пречки. Човек-платец на наеми. Слуга на машината. Човек на батерии. Човек с ПИН-код.
 
Вероятно тъкмо с това е ценен „The 3rd Letter”. В него личната драма е по-скоро фон на дехуманизираното общество. Показана ни е една колкото потенциална, толкова и настояща реалност. Разликите между двете са по-скоро количествени, а преходът към кошмарите на Бексински и Оруел няма да стане изведнъж. Той ще настъпи постепенно, като сън, донесен от Хипнос*.
 
* Хипнос – древногръцки бог на съня, брат на Танатос.
#The #3rd #Letter #2010 #САЩ #USA #фантастика #sci-fi #антиутопия #dystopia #Grzegorz #Jonkajtys #Bastiaan #Koch #More #(1998) #Здзислав #Бексински #Zdzislaw #Beksinski # #Оруел #Orwell #1984 #Metropolis #(1927) #Ивайло #Дончев #Ivaylo #Donchev

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
партньори
радио Новините СЕГА, 105.6
PR notes


печатница Ploter.BG
PR notes


Go Guide
PR notes


Plovdiv Time
PR notes


Неконформистка Алтернатива
PR notes


9 ФЕГ
PR notes


Dream Team Events
PR notes


Под Моста
PR notes


Социалната чайна Варна
Coffee&Gallery Cu29 Пловдив
Клуб на пътешественика София
При Мер Свиленград
Коуъркинг Хъб-а Самоков
Кино Влайкова София
Абордаж София
Jazza Bar Стара Загора
TAM Велико Търново
Stage Bar Благоевград
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА НАС ПРЕСЦЕНТЪР КОНТАКТ
English

проекта се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени © 2012-2018