РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  
СЦЕНАРИСТ  

държава    САЩ       година    2010      времетраене    19мин
жанр    Трилър       технология    Игрално кино      тема    Човечност Голямата картина
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Ангел Иванов
публикувано на 13 Февруари 2014
Ф илмът всъщност е базиран на едноименния разказ от 1961г. на  Хенри Слезър (1927 – 2002) – написал сценариите за редица телевизионни сериали, за когото навремето популярното издание „ТВ Гайд” твърди, че е „авторът с най-широка публика в Америка”. За жалост у нас той не е познат сред широката общественост, което разбира се не е критерий за качество. Самият Крал на ужаса Алфред  Хичкок неведнъж влиза в творческа колаборация със Слезър и даже включва въпросния разказ „Кандидатът” в сборник, озаглавен красноречиво: „Истории, които уплашиха дори мен”. Признанието на киновеличие като Хичкок говори достатъчно за силата на сюжета, а модерните интерпретатори – сценаристите Маркъс Дънстън и Патрик Мелтън, както и режисьорът Дейвид Карлък, очевидно са стъпили на надеждна основа, която са надградили повече от успешно. Една история, измислена преди близо 50 години, актуална и днес – благодарение на късата форма в киното.
 
Но да поговорим по същество за достойнствата на филма, които хич не са малко...
 
Изключително сполучливо е визуализирана и внушена специфичната офис среда. Добре климатизираните покои на корпоративния свят. Мокетът, попил стъпките, разочарованията и възторзите на корпоративния човек. Още, шишетата с вода, димящите чаши кафе, деликатният шум от вентилатора, красивите секретарки, лицемерните усмивки, сумрачните оперативки и прочее. Пространство на компромисите с личността в името на по-добрите печалби. Остъклена вселена на победния капитализъм. На такива места обикновено виреят бесни юпита, „бели якички”, орди парвенюта или просто офисни загубеняци.
 
Но понякога се случва да се пръкне я Тайлър Дърдън, я Патрик Бейтмън.
 
Героят в „Кандидатът” сякаш е по малко от всички тях и заради това – уникален. Важна е ролята на гласа зад кадър – смислов пласт, който твърде често се подценява в киното. В случая обаче това не е така – войс оувърът е съдържателен, правдив към визията, адекватен на логиката на персонажа, на места смайващо експресивен и метафоричен, но най-ценното: умело води нишката на историята.
 
Голямата тема е в какво се превръщат хората-чаркове от гигантския механизъм на доминиращата икономичека система. На какво са готови, за да произведат своя социално престижен статус. Например – по пътя неизменно нагоре „да стъпят на детски пръстчета”. Или просто да пожелаят с цялото си същество смъртта на началника или на партньора в презентациите пред клиенти. Омразата в най-чист вид. Презрението, извиращо от дъното на сърцето и джоба. Едва после идва замислянето за потенциала на човешките желания и силата на мисълта. Но за тях си има книгите на Джон Кехоу.
 
Във филма на Карлък има особено силен епизод – целият конфиденциален разговор между Грънцър и Тъкър. Целият, защото на практика той се случва в реално време – точно тези десетина минути, за които са се разбрали (и малко отгоре). В киното продължителният диалог най-често е проблем, но тук зрителското внимание стои все така непокътнато и приковано – най-вече заради страхотната актьорска игра, напрегнатите реакции на разказвач и слушател (близки планове) и естествено заради увлекателното мистифициране на Обществото за обединено действие.
 
А неочакваният финал – характерен за късите разкази на протоавтора на сюжета Слезър – е черешката, заради която харесваш цялата торта.
#the #candidate #кандидатът #david #karlak #2010 #usa #thriller #САЩ #трилър #игрално #кино #live #action #MARCUS #DUNSTAN #william #morse #RYAN #HARVIE #patrick #melton #psychology #психологически #психо #трилър #съспенс #suspense

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018