РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  
СЦЕНАРИСТ  
 TODD WISEMAN
 ARIEL ELIA
 TODD WISEMAN
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


САЩ     •     2013     •     10мин
жанр
Фантастика, Дистопия
технология
Игрално кино
тема
Ф утуристична антиутопия и късометражно кино - когато са направени като хората – са рецепта за висока топка в изкуството. Такъв е случаят  с фантастичната късометражна лента “The Exit Room” на режисьора Тод Уайсман (Todd Wiseman), която обра къде-що има награди през 2013г.
 
Сюжетът е  модерен преразказ на "A Dead Man’s Dream” (“Мечтата на мъртвеца”), написан преди 124 години от Амброуз Биърс (американски сатирик и майстор на късия разказ). Историята е фокусирана върху съдбата на обречен да умре войник по време на гражданската война в САЩ (най-кървавата война в историята на Щатите). През 1964 година френският кинематографист Роберто Енрико създава къс фантастичен филм по въпросния разказ и печели награда в Кан, а по-късно същият филм бива включен и като епизод на телевизионния сериал "Зоната на Здрача”.
 
“The Exit Room” е история за мрачното и несигурно бъдеще на САЩ. Годината е 2021 и в Щатите тлее гражданска война (режисьорската интерпретация остава вярна на разказа на Амброуз Биърс, макар и това да е с изразните средства на фантастиката). Журналистът Джоузеф Майкъл е затворник на правителството и му предстои да бъде екзекутиран. Минути преди смъртта да настъпи, той прави отчаян опит за бягство, за да се завърне при семейството си...
 
 „The Exit Room” блести с добър сценарий и режисьорски решения. Например, в сценария почти отсъства диалог. Разбираме, че това е гражданска война и че годината е 2021 само гледайки кадрите, без това да ни се поднася като информация наготово. Филмът разчита на звуци и единствените реплики, които зрителят ще чуе са части от журналистически разследвания в началото. Авторите на филма (снимачният екип Hayden 5 – бутиково студио за кино от Ню Йорк) умело показват, вместо да разказват.
 
Конфликтът, изграден от режисьора Тод Уайсман, не отстъпва по нищо на оригиналния разказ, както и на който да е епизод от класическия сериал "Зоната на Здрача”, дори ги надминава, благодарение на модерния си прочит и високо технологична база, с която разполагат авторите – лентата е заснета с една от най-модерните камери Ari Alexa (с такива камери например е сниман "Игра на Тронове”).
 
Темата на основния конфликт е изключително кохерентна и улавя духа на времето. Това е и основният белег на фантастичното кино (по-често на антиутопията) - да се занимава с проблемите на десетилетието. През 50-те години фантастиката е алегория на Студената война ("Война на Световете" и др.), 60-те темата е за пътуването в космоса и кацането на луната ("Една Одисея в 2001")  и т.н. Последните години основната тема е за тероризма, която може да бъде  забелязана дори в холивудски блокбъстъри като "Черният Рицар” и "Стар Трек: Пропадане в Мрака”.
 
Неслучайно протагонистът в "The Exit Room” e журналист и неслучайно той е жертва на екзекуция – макар и осъден от собственото си правителство, а не от терористи. Това може да бъде прочетено като директна препратка към световния проблем с тероризма и честата практика да бъдат екзекутирани журналисти. Жертвата е разследващ журналист – подтиснати са вестителите на истината, тези които ни отварят очите за зверствата на отделни групировки или правителствени институции.
 
Редно е и да споменем добрата актьорска игра на Christopher Abbot, който е в главната роля. Той не е известен актьор, играл е в късометражни ленти, а най-големят му скок в кариерата е епизодична роля в “Criminal Minds”. Актьорът превзема вниманието на зрителя, като успява да внуши усещането за безнадеждност, страх и отчаяние. Благодарение на великолепната му натуралистична игра, зрителят има възможност да усети различните аспекти на това да бъдеш гонен и преследван.
 
“The Exit Room” е доказателство за това, че стойностни фантастични филми могат да бъдат заснети с малко средства и най-вече с желание. Зрителят се наслаждава на лимитиран, но за сметка на това носещ ударен обрат, наратив и към това може да се добави качествено заснемане с добър пейсинг между сцените и читав монтаж.
автор
Васил Мирчев
на 2 Ноември 2014
#дистопия #dystopia #терориръм #terrorism #фантастика #sci-fiкъсометражен #филм #short #movie #журнализъм #journalism #гражданска #война #civil #war #журналистика #TODD #WISEMAN #ariel #elia #САЩ #usa #sci #fi #sci-fi

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Foundation
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2017