12.8 20:30ч
Благоевград
2011
номиниран
director  
producers  
writers  

държава    България       година    2011      времетраене    15мин
жанр    Комедия Film Noir       технология    Черно бели      тема    Сложни взаимоотношения Иронични обрати
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Анита Кацарска
публикувано на 4 Април 2020
Ф илмът ноар не се е споминал, дами и господа. Ако някой ще си заминава от сцената, то това ще да бъде американският гангстер с бомбето от миналия век, но не и онзи главен герой, който попада като жертва в ръцете на коварни обстоятелства. Почтеният човек, обречен на своите добродетели, винаги ще има място на екрана, докато свят светува. Черно-бялата картина не излиза от мода, приглушената светлина е любимата почивка на прожекторите, а вратовръзката под сакото се явява траен символ на мъжество. И очите на фаталната жена не заспиват. Киното е един вечен ден на мармота от повтарящи се жанрове и тропи, затова и филмът ноар ще бива възкресяван. Въпросът е какво ще внесеш в сюжета като новатор.

         В сътворчество с Милен Стоянов режисьорът Иван Митов се заиграва със съществуващите реквизити на ноар жанра и ги вплита в любопитен сюжет на заредени една след друга изненади и не един, а два обрата. Разбира се, не лишава зрителя от дима на цигарите над масата с картоиграчи, мъжките закачки, недостъпни за уши извън “частния клуб”, и еротичния елемент. Присвоява ги и за своя филм, но им отдава чест, като не позволява на познатото да превърне историята в предвидима не-сензация. Кой би предположил, че добрият съсед ще остане заключен пред собствения си апартамент? Аз лично, на първо време, не очаквах, че той реално ще е просто един добър съсед, но пък успешно се вкарах в нетърпеливите му обувки, докато държеше нож, омазан с масло в последната сцена. Емоционална асоциация с убиеца? Подобни обрати са добре дошли в модерната версия на филма ноар. 

         Паралелът между първата и последната сцена е проекция на значителната промяна в толерантността на главния герой. Филмът се разгръща в началото пред нас с говора на чувствено пиано, на фона на което Стефан приготвя салата за приятелите си. Грижата, положена при измиването и обелването на краставицата, както и при детайлното разрязване на домата, е резервирана единствено за допира до женско тяло. Героят се различава от своите приятели по спокойния тембър на гласа и по вниманието, което отделя за другите. Публиката е убедена в изграждането на образа на добрия съсед, от чиято ръка се плъзва поне петолевка в нуждаещата се ръка. 

         Ала когато повторението на човешки жестове навлезе в личния живот, търпението на всеки герой изтънява и опира до дъното. Фаталната жена в случая не е младата изкусителка, очите на която зърваме едва за секунда, след което си я представяме единствено чрез виртуалната кореспонденция. Пореден скок в гъдела на сюрприза е възлагането на ролята на femme fatale на възрастната жена. Героинята на Илка Зафирова и при първата ни среща с нея не е особено учтива дама, но нейният образ преминава през интересна метаморфоза в неправолинейна посока. Грубата натрапница си придава вид на нуждаеща се, постепенно все повече се привързва към спасителя си, докато накрая от какавидата не се измъкне отново неприятната старица от горния етаж, която реди заповеди за ракии и сандвичи. Но колкото и непостоянна да е тя в различните си изяви и лицеви изражения, Стефан се оказва жертва на фаталната ѝ безпомощност. 

         В този жанр на замъглени добродетели границите на положителни и негативни герои са размити при финалните надписи. Дори и най-крехкото създание е способно да помете гнева на авторитетните лица, а добрата личност да смени наметалото за хладно оръжие в нечия плът. За зрителя остава същата задача - да избере с кого да влезе в комбина. Аз избирам добрия съсед. 
#Четирима #приятели. #Неделен #белот. #На #вратата #се #звъни. #Възрастна #дама #се #включва #в #карето.

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018