17.10 19:00ч
—офи€
director  
written by  
producers  
based on a book by  

държава    —јў ¬еликобритани€  анада       година    2007      времетраене    7мин
жанр    ƒокументален       технологи€    јнимаци€      тема    ѕолитика —трах
запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
јлександър ћилчев
публикувано на 22 —ептември 2019
ѕ одозирам, че за н€кои хора „The Shock Doctrine“ би бил шокиращ. ѕон€кога истините за ѕолитическите ѕрактики за ѕечелене на ѕари и ѕодобни ѕоквари (ѕѕѕѕѕѕ, но не е ѕѕ!) разтърсват със сво€та безскрупулност, особено ако падаш от ћарс или безусловно се уповаваш на Ќовините. ¬ изразени€ си дидактичен тон, филмът завършва с призива „»нформаци€та е противодействие на шока. ¬ъоръжи се!“ и в този смисъл ще разгледаме по-отблизо късометражката, създадена в съавторство с јлфонсо  уарон ("Roma", "Children of Men", "Gravity") по едноименни€ бестселър на канадската журналистка Ќаоми  лайн. „The Shock Doctrine” всъщност е режисиран от синa на јлфонсо  уарон – ƒжонас, а иде€та му е да бъде по-скоро рекламиращ трейлър/тийзър на книгата, за което пр€ко свидетелства и фактът, че е възложен от английското издателство Penguin. “ези две обсто€телства са от значение за усмир€ване на очаквани€та и за възможно най-обективното разглеждане на филма. 
 
‘илмово-рекламната двойственост на „The Shock Doctrine” умело се загатва в началото му: след символичното обратно отбро€ване от ракорда на филмовата лента, б€л надпис върху черно-б€л кадър съобщава, че психиатри€та триумфира. ћоментално се включва доста познат мъжки глас зад кадър, който приповдигнато об€сн€ва за поредното достижение на американски€ народ. “ози промотиращ патос е едно от най-типичните €влени€ в американската телевизи€ от минали€ век и от време на време се забел€зва в нови филми с по-иронизиращи наклонности. —ъщата комична нотка се чувства и тук, ала примесена с усещане за горчива неуместност. — добър усет за м€рка,  уарон р€зко дръпва шалтера на „рекламата“ за достижени€та в американската психиатри€, за да пристъпим към същината на тази далеч не комична тема: методологи€ за обществено манипулиране със свръх-капиталистически цели или, както Ќаоми  лайн € нарича – „шокова доктрина“.  анадката, ко€то е съавтор на филма, встъпва със сериозен разказ за методите и експериментите на ÷–” спр€мо затворници и „източници“.
„ лючово бе използването на шок, за да ги отслаб€т до детско състо€ние.“
ƒокументалните кадри, които допълват думите ѝ стават все по-шокиращи, подпомогнати изключително добре от звукови€ фон. ћаниерът, по който се въвеждат извадките от самите ръководства на ÷–” за третиране на затворници, изпраща филма в съвсем различна емоционална величина - доста р€дка за документален филм, бих казал. јнимациите в стил улични графити създават едно неуютно усещане за репреси€, дебнеща зад всеки ъгъл. —амите рисунки са брутално хладнокръвни и безспорно влизат в художествена категори€ „илюстрации в наръчник“. Ќа една от акомпаниращите ги инструкции пише „”важавай природата, не изхвърл€й водата!“, (с ко€то давиш затворника си, ако обичаш!) »ма н€какъв болен парадокс в това да рисуваш техники за измъчване на затворници и то всъщност е най-хитрото решение в “The Shock Doctrine”.
 
—ъщинската теза на Ќаоми  лайн, нейната теори€ за „шоковата доктрина“, се базира върху тези полицейски техники. ‘илмът €сно очертава връзката между шокови€ подход спр€мо отделни индивиди и идентични€ аналог насочен към цели общества.  лайн твърди, че природните бедстви€, войните, терористичните атаки са тези „токови удари“, които вкарват човечеството в шок. ”€звимостта на това човешко състо€ние позвол€ва израждането на меркантилност в чудовищни размери и т€ посочва икономистът ћилтън ‘ридман за Ѕащата. — помощта на документалните кадри, тезата й придобива реална визи€. ¬иждаме фотографска композици€ от ключови политически персони на ’’ в. заедно с д€волито подаващи€т се до т€х ‘ридман. »зреждат се кадри от турбулентни и скръбни събити€, получили широк отзвук в общественото пространство. ћонтажът и звукови€ фон отново имат за цел да предизвикат напрежение, съпоставимо с емоционалното състо€ние – тема на филма. — всички сили се дефинират два полюса, две страни – шоково отслабване и информирано противодействие. —амо че преди да скочим €ростно от стола, нека си припомним, че нещата далеч не са толкова прости… 
 
„Ўоковата доктрина. ¬ъзходът на капитализма на бедстви€та“ е преди всичко третата книга на Ќаоми  лайн, в ко€то т€ детайлно предлага проучването си за вли€нието на шока върху хората и използването му в широко-обществен мащаб с политически и икономически цели.  ъсометражни€т филм “The Shock Doctrine” на ƒжонас и јлфонсо  уарон е своеобразна адаптаци€ на книгата, но дали заради къси€ формат от близо 7 минути или преднамерено зададена функци€, той не си позвол€ва аргументиране в дълбочина на зададената гледна точка. –азбира се, наивно би било да искаме задълбочено изследване от близо 700 страници да се побере задоволително в 7 минути и филмът на  уарон н€ма и не би тр€бвало да има претенци€та за това. ƒидактично предавайки може би най-основното в концепци€та на  лайн, той се стреми да бъде емоционално ангажиращ. "The Shock Doctrine" безспорно има достойнства като кинематографично произведение и далеч не е нуждно да го изваждаме от комплект с книгата на Ќаоми  лайн, за да ги видим.   
#conspiracy, #doctrine, #politics, #economy, #manipulation, #shock, #USA, #society, #murders, #wars, #conflict, #prisoners, #interrogation

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018