27.9 20:30ч
Ѕлагоевград
–≈∆»—№ќ–  
—÷≈Ќј–»—“  
 JOS STELING
 JOS STELING
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google

държава    ’оланди€       година    1995      времетраене    24мин
жанр    „ерен хумор       технологи€    »грално кино      тема   
запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
 онстантин ћравов
публикувано на 21 ƒекември 2013
ѕ реди да започнем, н€колко забележки около тази рецензи€. јвторът на текста е гледал творбата повече от веднъж, дискутирал € е на академично ниво и е чел обстойно друг анализ върху съдържанието й. “ой е дело на »ва Ѕелева и е публикуван на сайта „ƒругото кино“. Ѕез тези отправни точки, авторът не би могъл да стигне до насто€щите си разсъждени€ и да се прави на многознайко.
 
Ќека все пак започнем. Ѕелева е съвършенно права, че зад привидно лековати€ комедиен сюжет на „„акалн€та“ се крие много повече от излишно проточен, леко перверзен кратък филм. Ќесъмнено са вплетени сивотата на ежедневието, очакването за повече и представата за свобода. Ќо според мен най-вече – сбърканите въжделени€ на съвременни€ средностатистически човек, който е жертва на обграждащите го консуматорски фалш, инертност и чезнещи ценности.
 
ѕърви€т и последни€т кадър на филма отвар€т и затвар€т композиционната рамка, но на това ще се спрем в кра€.
 
¬ началото имаме лутането на нуждаещата се, макар и просто от развал€не на една банкнота жена. ¬секи озовал се в подобна ситуаци€ в центъра на —офи€ ще € разбере и ще усети пр€ко на гърба си това, което виждаме във филма. «ападното (или почти западно като нашето) общество е забързано, отвлечено в собствените си проблеми и не съвсем състрадателно към нуждите и дилемите на други€ ... особено ако той е дебелана на средна възраст, ко€то видимо е на тво€ социален статут. ≈лементарната човечност е запазена за тези под него, защото само по-низшите заслужават нещо толкова гнусно като състрадание.
 
“ова е съвсем достъпното виждане на —телинг за съвремието, което открива и ще бъде арена на творбата. ѕо нататък ще се спрем и на сцената с красавицата и огледалото.
 
—лизаме от перона в „акалн€та. » не случайно „акалн€та е „долу“. “€ е олицетворение на похабеното време, свободно от влаковете на ежедневието. «ащото в един ужасно всеобхватен общ случай съвременни€т човек слиза в чакалн€та, за да се отдаде на инертно воайорство. „акалн€та е м€стото на предпочитаното откъсване от света. “€ е свободното време - „лесните“ забавлени€ по телевизи€та, в интернет, в киното, стриптийз баровете, евтината литература и преса, и неизменното, съвсем безполезно, съпътстващо седене и цъкане с език.  
 
Ќа „лесни“ емоции ще се отдаде и главни€ герой – типични€т съвременен човек. “ой слиза в чакалн€та, разтоварва багажа (грижите), забрав€ за съвсем обикновената си жена и се отдава на първични€ си нагон.
 
ѕовечето от обграждащите го персонажи са също обикновенни хора като него. ¬ъзмущаващи се от непринудената му простащина, но оставащи в установената от Ѕелева т€хна „клетка“ - техен инертен, воайорски, „свободен“ св€т. —телинг ни обгражда със символи. ≈дин от т€х е възмутилото се от профанщината, но и от инертността цветнокожо (различно от сиво-белите хора) момиче, което предпочита да се върне „горе“ в забързаното ежедневие на влакове и спорове (може би продуктивни), но не и да стане част от ужас€ващата инертна купчина месо „долу”. “ам е неханието на зрител€ към откровенното престъпление на човека с шапката. —ъщо виждаме младото момиче, иначе отдадено на списанието, (тук според мен този тип периодика също е символ на елементарното забавление) впечатлено от фалическата запалка на протагониста и завиждащите му отстрани мъже ...Ќакра€ на това встъпление виждаме и абсолютното дъно на примитивността у главни€ герой. ќще преди да ни се представи главната, съвършенна дама в синьо, виждаме още една частично облечена в същи€ цв€т. “€ е далеч по непривлекателна визуално, но не и за първичното око на главни€ воайор, който жадува каквато и да е женска голота. “ой съзакл€тнически намига на друг воайор, който му отвръща със засрамен поглед тип „нааках се и този усети миризмата“. “ази непривлекателна жена според мен е олицетворение на порнографи€та.
 
ќбобщаваме - „долу“ в „акалн€та имаме отдаденото на лесна инертност „свободно“ общество и главни€ герой – изб€гал от ежедневието и сл€зъл съвсем на дъното на първичната си похот . ¬ тази обстановка идва “€ и с по€вата си концентрира ц€лото внимание на главни€ воайор. — развитието на сюжета, и поради символни€ цв€т на палтото й, “€ е видимо олицетворение на —вободата, на най-съкровенните мечти, на недостижимото съвършенство, което е съвсем достъпно за несъвършенни€ обикновен човек, но той не е достатъчно смел, за да го има. “очка. —трахотен филм. Ќе мисл€.
 
ƒа, “€ е тази „—вобода“, но не н€какво идилично спасение от простоти€та на обикновеното, ами най-захаросаните въжделени€ на консуматорското общество. “€ е „—вободата“ от билборда (на който € виждаме да стои) – „перфектно т€ло само за 10 дни“, „блест€ща коса от ѕантен“, „устните на ћейбълин“, силуета на скъпата спортна кола, екскурзиите до далечни райски острови, и много много страхотен секс. » естествено, т€ не е само на билборда, т€ е и на екрана, заради което, когато минава покрай главни€ герой огр€ва лицето му в „синьо“, така както би го огр€л телевизора. Ћибертарианската свобода пар екселанс. Ќай-добри€т продукт на „свободни€ пазар“.
 
»ва Ѕалева € определ€ като мечта и фикци€ в главата на протагониста. » т€ е точно това – мечтата от рекламни€ блок и тъпи€ холивудски филм. ѕредставата за „възвишеност“ в главата на средностатистически€ консуматор на лесни емоции. “€ е нагли€ маркетингов отговор на всичките му пориви, който не се притесн€ва от похотливите му погледи, защото е създаден да ги предизвиква и да им отговар€. » относно кученцето – сигурно ще ми се смеете – но то според мен е злото. ћалко гадно зло, което ръмжи на обикновенни€ човек, но е любвеобилен при€тел на гнусната консуматорска —вобода. Ќе случайно цветът на облеклото е същи€ като на потната дебелана – порнографи€та. –усата мадама просто още не си е свалила гащите, за да поеме големи€ консуматорски член на имащите възможност да € притежават. Ѕез маркетинговите дрехи, т€ е толкова възвишена, колкото са лесните момичета в порнофилмите, погрознели от достъпността на първичните им полови белези. » ако се материализира в ежедневието (горни€ етаж, перона) т€ е толкова обикновена, колкото сивата дебеличка съпруга, ко€то сама вид€ в огледалото. «ащото когато мечтите се сбъднат и се превърнат в ежедневие, консумеризмът превръща красотата в обикновенност и ти постав€ нови цели на „долн舓 етаж, в „акалн€та на съзнанието.
 
“очно тук тр€бва да се върнем на главни€ герой и постепенната пром€на в поведението му, ко€то »ва Ѕалева отдава на липсата на смелост за сбъдване на мечтите. “ук въобще не съм съгласен. — тази пром€на, …ос —телинг връща човешки€ облик на гнусни€ воайор. “ой вече е „овекът, сто€щ пред изкуствено-съвършените възвишености, които капитализмът му представ€ за мечти. » не случайно започва да се огражда, а веро€тно иска и вече да не е „долу“ в „акалн€та.  онсумеризмът е отрицание на човешкото. Ќа „обикновената“ любов, ко€то нехае колко физически погрозн€ла е половинката с времето. Ќа „обикновен舓 живот, горе, в който все пак сам избираш влака и мечтите си. Ќа усмивката или солидарността, които не присъстват по лицата на присъстващите в „акалн€та воайори, които наблюдават със зрителски интерес, погнуса или се прав€т, че не виждат нищо съществено, докато по€вилата се човещина пада жертва на всесилните наложени от екрана  и билборда фалшови възвишености. ј те съвсем по курвенски обикновено са об€здили човешкото и му предлагат „демо верс舓 на рекламирани€ продукт.
 
¬ крайна сметка протагониста се предава и пос€га към малкото достъпна гола плът на „мечтата“. Ќо н€кой от влаковете на ежедневието пристига (звука) и консумеристкото въжделение тр€бва да си се върне в елементарните „свободни“ пориви на съзнанието. ќсвен ако не бъде подгонено с н€кой кредит. ƒолу слиза съвсем обикновената съпруга, но докато най-накра€ н€кой полага грижи за гениталиите му, съвсем обикновени€ човек продължава да мечтае за фалша от билборда.
 
≈то ни накра€.  омпозиционната рамка на първи€ и последни€ кадър на филма отговар€т на замисъла и послани€та му. ¬ началото имаме романтичната представа за кафето върху съвсем обикновена машина, ко€то пълни пластмасова чашка с р€дко каф€во съдържание. ≈дна съвсем обикновена и ежедневна капиталистическа лъжа. ¬ кра€ пък е друга „съвършена“ билбордова свобода, ко€то задовол€ва поривите на инертното воайорство в „акалн€та на консумеристкото съзнание.             
#без #диалог #„акалн€та #комеди€ #еротика #—вобода #ежедневие #блондинка #’оланди€ #…ос #—телинг #похотливец #перверзник #waiting #room #erotic #sex #pervert #freedom #comedy #netherland #

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018