РЕЖИСЬОР И СЦЕНАРИСТ  
ПРОДУЦЕНТИ  
 Stephen Reedy
 Alex Pardee & Megan Powers
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google
look for this name on


the feed the siteCO Google


САЩ     •     2010     •     2мин
жанр
Ужаси
технология
Игрално кино
теми
Предразсъдъци, Страх
С амо с бюджет от 2000 долара, излезлият през 2010 г. двуминутен филм the Winter Stalker на Stephen Reedy ще разбие всяка една илюзия за Коледа. В късометражните си филми американецът успява да съчетае и изкара на преден план ужасът от най-обикновените реалистични ситуации като в Lonely Guy и Every Night. Драматичният наратив в много от случаите отива отвъд ужасното на пръв поглед и се трансформира в тъга и отчаяниe – с други думи експресията на тъгата по един епичен начин.

Следвайки тази визия the Winter Stalker, обаче, провокира по коренно различен начин. Още с първото гледане няма как филмът да не направи впечатление на всеки един зрител. Реализмът тук е трансформиран чрез метафори, но фигурира по своеобразно изключително елегантен и наситен визуално начин.

Зловещият наратив, наборът на изразни средства, визуалният ужас, снимките на Кейти, мръсната и противна визия на стареца, ужасяващите кукли и, разбира се, списъкът с имена… Изначалните релации са свързани мигновено със самото заглавие на филма – the Winter Stalker (без съмнение това напомня на американците за the Night Stalker или Ричард Рамирез), както и визуалните и изразни средства „крещят”, че ще става дума за сериен убиец. Дотук добре…

Това беше и първата най-ярка връзка при гледането на филма. По същество подобни сюжети са напрегнати и вълнуващи, плашат и ни провокират. Визирайки множеството американски филми на подобна тематика – и къси и пълнометражни, някак не е учудващо, че връзката веднага изскача по естествен начин. Reedy обаче брилянтно напластява и подбира образите, както и внедрява всяко изказано изречение, което неминуемо засилва визуалната наслада при асимилирането на изначалния сюжет. Всички кадри препращат към тази връзка като „по учебник”.  

Всичко това става през първата минута и половина – в съзнанието на зрителя се е изградил образът на мъжа, дебнещ всеки ход на младо момиче, наблюдаващ в очакване тя да заспи…

Тук идва и шокът – the Winter Stalker се оказва не кой да е, а Дядо Коледа. С две думи: Весела Коледа и палете камините, защото не искате този Дядо Коледа да се промъкне през тях!

Белобрадият старец е станал символ на масовата коледна култура, всички илюзии обаче около него се изпаряват, когато човек порасне и идеята непознат да влиза в дома ви през коледната нощ става някак неприемлива... Stephen Reedy представя именно този концепт по един невероятен и реално плашещ начин, който обаче няма как да не се хареса.

Тази представа за Дядо Коледа също така напомня и на излязлата през 2014 г. Cinema version на Christmalo.win на Seotaiji, където белобрадият старец е репрезентация на злото в опозиция на Хелоуин.

Подобни сюжети провокират, защото са насочени към утвърдени митове и идеи – те шокират, защото подлагат под въпрос същите тези идеи и ги полагат в едно изцяло иновативно интерпретативно поле. В този специфичен контекст представите ни за добро и зло са размити и сигурността, която човек изпитва от познатото е неналична. Това е и основното достойнство на the Winter Stalker – той шокира и плаши, подстрекава ни към замисъл, дразни и кара сетивата ни да настръхват с всеки един кадър.
 
автор
Атанаска Чолакова
на 20 Януари 2015
#Зимният #преследвач #The #Winter #Stalker #САЩ #USA #Стивън #Риди #Stephen #Reedy #2010 #ужаси #horror #късометражно #кино #short #film #Дядо #Коледа #Santa #Claus #серийни #убийци #serial #killers #Коледа #Christmas

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
team members who have visited this page or watched film
ПРЕСЦЕНТЪР ЗА ПРОЕКТА НАШИЯТ ЕКИП ИЗПРАТИ ФИЛМ ОТВОРЕНИ ПОЗИЦИИ КОНТАКТ С НАС


project lead by Kinematograf Media Foundation
with love from Sofia, Bulgaria

site engineered by uli.space
some rights reserved © 2012-2017