2009
номиниран
directors & writers  
producer  

държава    България Германия       година    2009      времетраене    14мин
жанр    Черен хумор Драма       технология    Анимация      тема    Сложни взаимоотношения Изборът
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Иван Врамин
публикувано на 12 Март 2020
А ко ме попитат как бих описал анимационно-игралния филм „Три сестри и Андрей“, бих парафразирал прословутата фраза, погрешно приписвана на Антон Павлович Чехов – Какъв хубав ден, човек не знае на цигулка ли да свири, или да се застреля. През 2006-7 година, Борис Деспотов и Андрей Паунов, известни повече със своите документални филми, събират звезден състав, заснемат и анимират една алтернативна реалност или, защо не, пост-модернистичен колаж на пиесата „Три сестри“ от Антон Павлович Чехов. Андрей (Йосиф Сърчаджиев) се грижи за трите си сестри – Олга (Златина Тодева), Маша (Илка Зафирова) и Ирина (Гергана Джикелова), като ги обслужва благодарение на сложен механизъм с макари. Сценарият на Андрей Паунов интерпретира известния сюжет, като четири от персонажите му, заживяват в паралелен свят, протичащ някъде там след 1998-ма година – първият концерт на Ролинг Стоунс в Москва. Столицата, от която са заминали някога в миналото и която стои като пътна табела, неизменно забита в съзнанията на трите сестри и брат им, е смисловият център, утопията, около която е протекъл техният неосъществен живот. Те така и не се завръщат, по-скоро Москва би дошла. Всъщност, основната черта на действието е именно ироничното не-случване на събитията и това двояко не-осъществяване се оказва катализаторът, който извежда поредицата от случайности до финалния въпрос – ще дръпне ли спусъка или това ще е поредното незавършено намерение в живота на Андрей. И всичко заради един комар. Впрочем, съвсем не е единствено това. Фабулата на филма се разгръща като логичното последствие от цяла поредица семейни решения, вярвания и интереси, изведени през портретните снимки и плакати, закачени на стената. Неизбежността е облякла дрехите на ежедневието, като някаква строга причинно-следствена връзка, която персонажите биха нарекли съдба. Но те са приели своята и затова не говорят. Не говорят, но зрителят „чува“ много отчетливо неспирния поток от думи, екзистенциалната им логорея, която ескалира и ги притиска все повече и повече. Парадоксът на личността, която е поставена пред избори, именно заради липсата на какъвто и да бил избор. Затова всеки от тях живее празния си живот в изпразненото от събития всекидневие и напразно си спомня за младежките идеали и изгубеното време. В подобна леснозапалима атмосфера, появата на един комар в стаята може да има съдбоносни измерения.        
                 
            Рисунъкът на кадъра внушава ярък и интензивен контраст между динамични и статични елементи в мизансцена. Така, въпреки че в сюжетен план почти нищо не се случва, се създава една визуална фабула, напомняща за анимациите на Ричард Линклейтър. Къщата не се е променила ни най-малко от показаната в семейния албум на стената. Светът се случва покрай нея. В същото време, като че ли за Андрей и сестрите му, същият този външен свят се е превърнал в нещо като неподвижен декор, където им се налага да изиграят животите си. Задният план на кадрите изглежда плосък и застинал, като че внушава липсата на перспективи пред четиримата обитатели в дома на Прозорови. Всеки един от тях се е фиксирал върху миналото си и не е способен да го изгуби и да се потопи в настоящия момент. Затова и действията на персонажите остават недовършени. Олга така и не може да намери станцията по радиото, която иска да слуша (музикално оформление на кръпки, атмосферна колажност и разпокъсаност - алегория на отчуждения вътрешен живот и разпокъсаност на съзнанието на персонажите); Маша така и успява да запали своето цигаре, а когато най-сетне го прави, това предизвиква пожар (къщата отдавна е изгоряла); Ирина така и не довършва сутрешната си тренировка, постоянно прекъсвана от Андрей, чието желание да засвири на цигулката така и не се осъществява. Всеки един от тези фактори продължават да опъват пружината на търпимостта до последния кадър. Резултатът от тази психологическа бъркотия доставя страхотно удоволствие и съответно напрежение в съзнанието на зрителя. След всички неуспешни опити да елиминира комара, Андрей решава да го гръмне с револвера на покойният баща, и целейки се в летящото из стаята насекомо, той като че ли избира коя от сестрите си да гръмне първо. Всяка от тях представлява една трета от проваления му живот. Защо пък да не ги застреля всичките, още сега?! Но в крайна сметка комарът каца на неговото слепоочие. Бръмбарът на лудостта е в неговата глава. Ще успее ли да го преодолее или ще приключи с опитите си веднъж завинаги?
                
            „Три сестри и Андрей“ получава наградата за късометражна лента на „София Филм Фест“ през 2009 година, награда за най-добра анимация на Балканите в рамките на фестивала в Букурещ 2009 г. и също така, „Златен Ритон“ от Пловдив 2009 г. Единайсет години по-късно, филмът е част от месеца на българското късометражно кино, компилиран за вас от Kinematograf.bg. Приятно гледане! 
#Time #has #passed, #but #nothing #has #changed #in #the #home #of #Prozorovs. #Andrey #takes #care #of #his #sisters #as #usually. #With #the #help #of #a #number #of #innovative #technical #devices #he #succeeds #in #maintaining #their #physical #and #psychic #health. #Everything #is #about #to #change #when #a #mosquito #appears #in #the #November #sky. #Boris #Despotov #; #Anrey #Paunov; #Anton #Pavlovich #Chekhov; #Борис #Деспотов #; #Андрей #Паунов #; #Антон #Павлович #Чехов; #Три #сестри #и #Андрей; #Руска #литература; #Москва; # #

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018