25.2 19:00ч
Севлиево
2003
победител
РЕЖИСЬОР  
ПРОДУЦЕНТ  

държава    България       година    2001      времетраене    3мин
жанр    Сатира Черен хумор       технология    3D анимация      тема    Абсурд Индивид-общество
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Юлиян Спасов
публикувано на 5 Май 2015
С ъбитията в TV7 (влизането на частен съдия-изпълнител, синдици и полиция и опитът за спирането на телевизията) ме провокираха да представя точно този шедьовър, създаден от според мен българския гений в анимацията Иван Русев преди близо 15 години, когато НАТФИЗ все още беше близо до онова високо ниво, което днес все повече се усеща, че е изгубено някъде там по пътя на Прехода. Не че и сега не излизат гении от там, но останаха само природно родените такива.

TV7 беше едно риалити, вероятно най-доброто, което сме гледали от началото на хилядолетието, когато първите Big Brother-и се лансираха в ефира ни, защото беше истинско, а не сцена. Това телевизионно „риалити“ за пореден път ни напомни за гигантското риалити, в което сме герои (най-често овце) и в което правила има само на хартия. На практика всичко е възможно да се случи.

Наскоро чух много добра мисъл: „Мислите си, че сте консуматор, но може би вече сте изконсумиран.“ Превръщането ни от субекти, създаващи в контролирана среда различни риалити формати (в по-широкия смисъл на думата), в герои на целокупно риалити, се случва  чисто и просто заради технологичния прогрес, който е ориентиран към две неща - това да интерпретира колкото се може повече от действителността по всевъзможни начини и да ни свързва. И двете се случват, най-вече за да разширяват обхвата на общото съзнание. В този контекст, страна като нашата, изпълнена с какви ли не контрастни, нелепи, WOW, трагикомични истории, заедно с почти вродената ни постоянна готовност да сме пасивни свидетели, плюс някои други особености на манталитета, създават неизбежно условия да сме 24/7 герои в риалити. Колкото по-голямо е зрелището, толкова повече обсебва съзнанието ни и толкова повече го подхранваме с вниманието си (и със собствената си глупост). Историите и нелепиците в ежедневните човешки интеракции ги е имало винаги, просто сега са се развили удобни средства те да достигат до много други хора (които неслучайно наричаме „маси“).
 
Тази уникално гротескова визия, с която Иван Русев великолепно илюстрира трагикомичната шизофрения на българското общество, много точно предава една обща картина, от която аналогиите с реалността ни са налице постоянно. Гротеската е по-рядко срещана форма в изкуството, защото е много трудно да се нацели правилният баланс между окарикатуряването и осмислянето, без да се излезе от спецификите на реалния герой, който се репликира. И също защото, за да предадеш смисъл чрез гротеска, почти винаги темата трябва да бъде припозната от достатъчно много хора, които да знаят оригинала. Може би затова и Жълто, макар и отличен от големи фестивали по света, не се превръща в глобален хит, защото за другите е просто един странен свят. За нас българите (може би балканците) е по-скоро документален, отколкото художествен филм. Филм, онагледяващ безскрупулното ни и гадно риалити, което поне е лечебно с това, че ни показва какви сме всъщност, без илюзии. Стига обаче ние да се възползваме от това знание.
#жълто #yellow #julto #ivan #rusev #ivan #russev #ivan #rusef #иван #русеф #иван #русев #2001 #анимация #аниматор #натфиз #натфа #natfa #natfiz #boyana #film #бояна #филм #гротеска #grotesque #cinema #reality #риалити #българия #трагикомедия #tragedy #comedy #сатира #satire #tv7 #тв7 #медии #социум #маси #човечество #humans #humanity #media #social #socium #mases

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018