08.7 20:30ч
Пловдив
2016
номиниран
director  
producers  
writers  

държава    България Германия       година    2015      времетраене    30мин
жанр    Драма       технология    Игрално кино      тема    Сложни взаимоотношения Отчуждение
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Анита Кацарска
публикувано на 14 Април 2020
Б рат брата не храни, но тежко на този, който го няма."          Историята в късометражния филм на Павел Веснаков “Зевс” не е от онези, които преглъщаш сутринта с кафето, докато детето ти гледа “Том и Джери” в другата стая. Ти се опитваш да чуеш опяванията на един мъртвец над симфоничния оркестър, който озвучава гонитбата между котката и мишката, и присвиваш очи, стараейки се да възприемеш абсурда на фортуната в онези малки гранични точки на страната. Селца, където религиите уж врят в остър сблъсък помежду си, но в крайна сметка успяват да къкрят в един казан. 
         И някак с глътките кафе ти стават смешни и анцузите, и наполовина изядените думи, и пластмасовите тарелки с пържени кюфтета и картофи, и панаирджийската естетика на вечно живи, изкуствени цветя върху продупчени покривки, и шамарите от брат за брата. Но бързаш за работа и подкокоросваш детето да се облича за детската градина, преди да си догледал края. Преди лягане се сещаш и отново пускаш от самото начало. И някак в слегналото спокойствие на нощната градска среда спира да ти е смешно. Става ти тъжно, защото си забелязвал тренда на анцуга, преминавайки с кола по разбитите улички на села, където за живущите ти си нов и мимолетен, защото прелиташ от табела с име до табела със зачеркнато име. Ядеш и ти от същите тарелки, но за теб не е ежедневие, а вълнуващо очакване веднъж или два пъти в годината, когато отидеш на събора на село. Кухнята ухае от вечно свежи цветя, а в леглото ти най-вероятно не лежи труп, за чиито чест и погребение парите са ти немислими. И ти става тъжно, защото не познаваш подобна мъка, въпреки че семейните пререкания са универсален феномен. И те жегва да гледаш сина, подпрял угрижено глава, сбутан в малкото вертикално пространство в единия край на кадъра, закопнял може би да попита издълженото в другата, хоризонтална част на екрана тяло на своя споминал се баща какво да направи. Геометрична композиция от правоъгълници със скършено златно сечение или Ренесансова картина без възрожденския дух?
         С екранизацията на трудно смилаемите огризки в обществото Павел Веснаков привлича вниманието на западните филмови фестивали в Брест, където печели Grand Prix, в Локарно и Сараево, както и във Висбаден, откъдето се прибира с наградния фонд за финансиране. Както своя протагонист, режисьорът е запознат с прекрачването на границите, макар и второто да са легалните граници на изкуството. Павел Веснаков придава форма и дава глас на двама братя, тръгнали един към друг след години на спънки в общуването, когато вече е твърде късно. Сценарият не кипи от думи, защото използва най-нужното в подкрепа на мълчаливите жестове и угнетените погледи, разменени между Зевс и Васил. Актьорите Александър Алексиев и Валери Йорданов срастват с ролите си и уеднаквяват себе си с героите, за да ни убедят да се повозим с тях на задната седалка на голфа.
         На практика колата е също толкова персонаж, колкото са и двамата братя. Тя преминава непрестанна трансформация от началото до края. Съкровищницата на Зевс не изненадва с марката си. Ала голфът надгражда очакванията, като преживява метаморфоза от обикновено средство за придвижване и дънене на поп-фолк хитове в средство за бягство към средата на филма, а след това и в катафалка. В рамките на няколко минути моделът голф прекъсва връзка с репутацията си на едновременно обожаван от едни и подиграван от други автомобил и възприема трагичния си завършек като ковчег. Кръговратът във филма върви в посока обратна на часовниковата стрелка и дори на моменти се разлива встрани в своя абсурдизъм: погребението се организира, преди да са събрани парите за осъществяването му, а стъклото на колата е измито, преди да бъде покрито с пръст. Иронията е по-силна от логиката на справедливия живот и така колата, която следва да бъде продадена, за да бъде купен ковчег, става самия погребален сандък на дъното.
         Бащата на Зевс и Васил приживе казал, че няма по-важно от семейството. Ни религия, ни пари, ни етнос - пред смъртта всяка друга ценност бива заровена в пръстта. Затова и голяма част от филма се развива от вътрешността на колата, където научаваме за природата на това разбито семейство, където клатушкащият се от огледалото християнски кръст попива думата “джамия” и откъдето тялото на мъртвеца слуша елегията на своя изгубил се син. Гледаш внимателно и постепенно те осенява как, без да си разбрал, сюжетът е дал пауза в кавгите и е върнал онова, що е липсвало между двамата братя. В началото Зевс прегръща мъжете в двора на къщата си като повече братя от брата. Той е плах пред Васил, събира толкова пари, колкото и смелост, за да му говори в очите, но в развръзката по-малкият е решителният. В точката на пречупване Зевс допира челото си в това на своя батко и му нарежда с жест да бяга, да се спасява. Последен поглед към екрана и малкият, безпаричен човек, извършил грях от страх и любов, пристъпва в светлината на полицейските фарове. С цигарата в уста той е по-сюблимен от древногръцкото си прозвище, от позлатената икона в колата си и от божествата на всяка друга религия. Ето тук е трагикомедията. 
#The #death #of #his #father #urges #Zeus #to #contact #his #older #half-brother #Vasil, #who #left #the #family #years #ago. #Vasil #has #no #intentions #to #help #his #younger #brother #finance #the #funeral. #When #he #finally #agrees #to #help #Zeus #to #sell #his #car, #the #2 #brothers #start #on #a #fateful #journey.

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018