24.10 19:00ч
—офи€


ревю
име
e-mail



автор
ёли€н —пасов
публикувано на 16 јприл 2014
  ой си ти? 
 азвам се Ѕорис, режисьор съм и в момента живе€ в ћосква.
 
 ак е живота там?  ак се снима кино? ѕо-лесно ли е отколкото в Ѕългари€?  аква е общата картинка в киното изобщо като култура там и по-конкретно на късометражното ако имаш наблюдени€? 
”ви, не съм снимал в Ѕългари€ и н€ма как да сравн€, но тук късометражките са на мода сред хипстърите и техните богати, скучаещи майки търсещи призванието си в нови сфери. «а последните 2 години откриха поне 10 кино-школи, които за много пари и малко време обещават да те превърнат в Ќоа Ѕаумбах. ќтстрани погледнато изглежда лесно - пазара е огромен и може да си уредиш јри или –ед за смешни пари, а ако не държиш да спиш след 12 - и безплатни пост- смени в по-€ките студи€. Ќо всъщност е точно толкова трудно, колкото и навс€къде, защото липсват добри сценарии и силни идеи - режисьорите пишат сами филмите си, а това, което пишат истинските сценаристи никой никога не го вижда на екран, в резултат на което и двете професии страдат - първите губ€т времето си с творчески търсени€, вторите почват да пи€т от липса на внимание и интерес към делото на живота им.

 ак се стигна до ¬ласт? ‘илм с доста бих казал оригинална иде€ - случаен "обикновен" човек да бъде призван с държавен орден.
2010 година нашите ми донесоха от ямайка една ей такава шапка и две бутилки ром. Ќа главата сложих шапката, а шишетата в раницата и тръгнах за вкъщи, но по път€ минах покрай н€какъв митинг - вече не помн€ какъв, най-веро€тно, националисти. —пр€ха ме ченгета да ме провер€т, в резултат на което ме вкараха в един автозак (не знам как се казва на български, н€мам щастието да съм попадал в такъв в —офи€, но представл€ва бронирано бусче с решетки за лоши хора). ѕитах ги какъв е проблема, но така и не получих адекватен отговор, докато в буса не се събрахме 12 човека (нито един от които националист, или даже руснак) и главни€ не съобщи по телефона: "квотата е запълнена, можем да тръгваме". ƒадох си сметка, че всъщност за т€х н€ма никакво значение кой какво е направил - те просто са длъжни да задържат дневно по 12 души от всеки митинг. ѕредставих си какво би било ако същи€ принцип се отнас€ше към всичко в живота.

—поред теб кое е по-лесно? ƒа снимаш филм върху конкретен проблем или да снимаш филм върху средата на проблема, но не толкова сами€ него? » това може ли да бъде отправна точка за български€ проблем в разбирането на естетиката на киното. “ук все още преобладават тежките сюжети, тълкуващи действителността ни, предвъкваща едни и същи вече познати слабости на обществото ни, вместо да стимулира силните ни страни, социализма и прехода като че ли вита€т още в атмосферата на киното ни, макар и да се опитваме плахо да ги заобиколим. »ма изключени€ разбира се, но малко. ¬ласт е свеж, динамичен, фокусиран. ’ем сериозен, хем ироничен. Ќе се отклон€ва в тълкувание на средата, а разказва истори€ на герой.
«а колкото и тежък сюжет да става дума на мен винаги ще ми е по-интересно да го направ€ по-скоро "зрителски", отколкото "авторски", в този смисъл, в който зрителското е всичко от ’оливуд през 70те (—корсезе, ƒе ѕалма,  опола, ‘ридкин, ѕакула) до —одербърг, »нь€риту, ѕолански и —ам ћендес. јвторското пък е там където са јпичатпонг, —окуров и Ѕела “ар.  олкото и да живе€ в –уси€, “арковски и адептите му така и не можах да ги заобичам.  «а мен "ƒзифт" и "»зточни пиеси" си остават най-добрите български филми за последните х години.


? олко време отне да бъде организиран и заснет?  олко души работихте върху него? »маше ли трудности и от какво естество? —южета предпостав€ повече локации, н€кои изискващи специфично осветление, декор, определен стил... ќпиши атмосферата по време на работа. ћоже и да е полезно на сега завършващите в областта на киното.
‘илма го снимахме половин година, но реално имаше 11 снимачни дни. ƒве декорации, всичко останало е снимано на м€сто, с разрешение или без. ѕосто€нно прекъсвахме за по две-три седмици, защото или н€маше камера, или н€кой от актьорите не можеше в този ден, или режисьора беше е в депреси€ и не знаеше какво да прави с живота си. ¬ титрите има 75 човека, но основната творческа група беше от четирима. јз, оператор, продуцент, композитор. ¬прочем, композитора се включи след като материала беше готов и затова музиката звучи толкова хомогенно и осмислено, за разлика от еклектичната картинка - вс€ка сцена визуално € решавахме в зависимост от това какво сме гледали и ни е харесало миналата седмица. »ма нещо хъшлашко и весело в такъв подход, но не знам доколко е професионално. јтмосферата по време на работа си беше партизанска - всички мислеха, че участват в нещо гол€мо и страшно, защото самото название навежда на такива мисли, особено в –уси€.

 акво следва? —м€таш ли да продължиш да снимаш в –уси€, обмисл€ш ли по-сериозна колабораци€ с Ѕългари€?
 ƒипломни€ ми филм, той ще е много малък по мащаби и н€ма да има нищо общо с имперските амбиции на ¬ласт.  амерен, съвременен нуар вдъхновен от отношени€та на “ео и ¬инсент ¬ан √ог и филма Killing Them Softly. Ќе мисл€, че ще се хареса на когото и да е. Ќа публиката на ¬ласт - със сигурност.
јх, да, и реклами на фритюрници.
 
 ога можем да очакваме ¬ласт онлайн?
ћоже би в началото на 2015. ¬ момента върви нормално по фестивали, което е при€тно.

 акво би посъветвал младите, захванали се да учат кино? 
Ќ€мам достатъчно опит, за да давам съвети - гол€ма е възможността всичко, в което в€рвам да се окаже грешно и неправилно. Ќо да обичаш хората, с които работиш помага.
#борис #байков #москва #вгик #vgik #moscow #russia #bulgaria #short #cinema #vlast #власт #руси€ #борис #байков #boris #bajkov #

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018