17.10 19:00ч
—офи€


ревю
име
e-mail



автор
янчо ћихайлов
публикувано на 12 ‘евруари 2014
ѕ оради стечение на обсто€телства или ирони€ на съдбата, късометражните филми далеч не са най-успешни€ тип съдържание в големите видео платформи като YouTube и Vimeo, а и в мрежата изобщо. ћного повече интерес привличат музикалните клипове, влоговете (видео блоговете), пародиите, рекламите, видеа с бебета и домашни любимци, пребиващи се хора и вс€какъв род простотии. ¬еро€тно телевизи€та е изиграла ключова рол€ в установ€ването на този общ вкус към не особено качествено видео съдържание. ¬се пак, въпреки тъжните констатации, които можем да направим по отношение на профила на средностатистически€ зрител в тубата, има и н€кои успешни примери за късометражни филми, които са успели да съберат значителен брой гледани€. “е са несъпоставими с над милиардните рекорди на разни подскачащи корейци, чийто гол€м номер за успех е потресаващи€ кич, но според н€кои по-стари разбирани€, всичко с над един милион гледани€, може да мине за viral.

The Black Hole / реж. DIAMONG DOGS           15 милиона гледани€ / YouTube

¬ този трилър имаме  всички необходими елементи на успешен шорт.  ратка продължителност – под 3 минути, много семпла истори€, ко€то се развива на едно единствено м€сто, само с един герой, неочакван финал и най-важното, силна иде€, ко€то достига до всеки. ¬ъзможно е за гол€мата му гледаемост да има заслуга и канала, където е качен – Future Shorts – абсолютен хегемон по отношение на късото кино в “убата – канал, който съществува от зората на YouTube и с качествените си филми и събити€та, които организират по ц€л св€т се е превърнал в запазена марка.
ƒоста често за успеха на клиповете в мрежата, сериозна рол€ играе канала, в който се качват.

»ма немалко примери за това, но особено характерен е с филма House Wife с близо 24 милиона гледани€. Ќепретенциозни€ в техническо отношение филм, ни показва ежедневието на една скучаеща домакин€. ‘илма на практика н€ма какъвто и да било драматургичен обрат, нито отличителен визуален стил, но благодарение на канала Pocket Films – специализиран в разпространението на индийско късометражно кино и необ€тността на техни€ пазар, е отчел този значителен (като за къс филм) успех.

ѕодобен е случа€ и с един от най-старите канали за анимационно кино aniBOOM. “е разпростран€ват изключително и само анимационни филми, като преобладават студентските работи. Ѕез да е най-добрата анимаци€, ко€то сме гледали, The Piano – кратко музикално филмче с музиката на ян “ирсен, ко€то оригинално е от саундтрака на јмели ѕулен и един общо взето сантиментален и умилителен сюжет, усп€ва да събере над 24 милиона гледани€.

≈два 4 милиона гледани€, което пак хич не е малко, има един значително по-стойностен филм, който съчетава по уникален начин класическа анимаци€ и прекрасна хореографи€ уловена чрез motion capture техника: Thought of You.

Thought of You / реж. RYAN WOODWARD           4 милиона гледани€ / YouTube

‘илма е пак около две минути и може да се определи като музикален, но в случа€ водещ е танца.

≈дноминутната анимаци€ на базираните в Ћондон Birdbox Studio Wildebeest е събрала вече близо 10 милиона гледани€. —амото студио се занимава основно с реклама и късометражните им филмчета, които разпростран€ват през канала си в тубата, са по-скоро за престиж. ќчевидно имат усет към кратките форми и нещата им, са изпълнени съвършено и по отношение на техническа реализаци€ и по отношение на сюжета.

ƒруг британец с псевдоним cyriak, който е freelance аниматор и музикант, постига значителен успех с реализираните изц€ло на Photoshop филмчета. Ќай-попул€рното му видео cows & cows & cows има повече от 25 милиона гледани€. —тилът му определено е доста алтернативен, филмчетата му са тотално експериментални и сам пише музиката за т€х.   
 ратката форма, докарана до абсолютна крайност, пон€кога дава много интересен резултат. “акъв е случа€ с канала на 5secondfilms.  акто личи от името им, те прав€т филми с
продължителност 5 секунди, по 5 вс€ка седмица. Ќай-успешни€ от т€х е Late For Work с близо 6 милиона гледани€. —амата продължителност в случа€ определ€ и формата на крайни€ резултат. “ук принципа е, че сред огромното количество филми, все н€кои ще успее да пробие, какъвто е и конкретни€ случай.

¬ъпреки общоприетото мнение, че колкото по-кратък е филма, толкова по-лесно се разпростран€ва, имаме пример за 16 минутен и много попул€рен филм: Validation. Ќе стига това, а и е черно-б€л. “ук успеха се дължи може би преди всичко на позитивното послание. “ова е от филмите, които те остав€т с много при€тно усещане, след като ги гледаш. —ъдейки по коментарите под него, на това основно се дължи, че е гледан над 8 милиона пъти.

«а наше щастие, има и български филм с много сериозен успех, а именно едноминутни€ филм на “ома ¬ашаров ÷елувката. “ова е филм за трагични€ финал на една любов.  акто често се случва, той е качен от канал, който н€ма никакви права върху него. ‘илма печели наградата на Daazo, унгарска платформа за разпространение на късометражно кино, ко€то има свой собствен плеър. Ќ€кой €вно е свалил филма оттам, след което го е качил в YouTube. –езултата са почти 12 милиона гледани€ и много противоречиви отзиви.

«а жалост н€ма рецепта за попул€рност в YouTube. ≈то например филм с подобно послание, но съвсем кратък, заснет прекрасно, с изключително симпатични персонажи, умилителен заради децата, с простичка и силна иде€ има едва 200 хил€ди гледани€ в YouTube. —тава дума за School Portrait.

School Portrait / реж. NICK SCOTT          1 400 000 гледани€ / Vimeo 

‘акта е, че същи€ филм е бил гледан около милион и 400 хил€ди пъти във Vimeo, но там това се дължи на факта, е е вл€зал в категори€та Staff Picks, което означава, че всеки с акаунт в сайта, е вид€л филма на стената си.  

¬прочем положението при Vimeo не е много по-различно с малката разлика, че е малко по-затворена форма на онлайн общество, съответно има по-солидна връзка между редакторите на сайта и потребителите. ¬секи ден по н€колко клипа се pick-ват от екипа и както School Portrait, стават viral. ќсвен това по една или друга причина във Vimeo преобладаващите автори на видео са дизайнери и фотографи, а не кинематографисти и затова късометражното кино и там не е на фокус.  ъсите филми, които стават попул€рни обикновено имат много красива визи€, може би това е ваши€ шанс да се отличите там. “ърговски€ вид продава.

«а да обобщим: ако искате да чупите viral рекорди, не правете късо кино. Viral клипчета се прав€т по два начина. ≈дини€ е като се разчита на пълната случайност, когато имаш н€каква миниатюрна част от промила шанс за успех. ƒруги€ начин е с много внимателно планиране, подсигурени предварително канали за комуникаци€, ангажирани много хора, но и тогава пак рол€ играе и късмета. јко все пак искате да правите късо кино, то знайте, че н€ма рецепта за успех. »ли всъщност има: BUYRAL – преди да вземете клипчето на сериознo, имайте предвид, че това е само хитра, пародийна автореклама на една от най-успешните агенции, специализирана във viral маркетинга.

—нимката е заснета от The Internet Map на 12.02.2014. ѕравата върху не€ са на Google Inc
#viral #short #films #късо #кино #късометражно #кино #филми #movies #вайръл #как #се #става #viral #как #се #събират #много #гледани€ #милиони #how #to #youtube #vimeo #туба #вимео #видео #платформи #сайтове #web #sites #video #platforms #staff #pick #picks #school #portrait #целувката #тома #вашаров #toma #vasharov #the #kiss #

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018