Заложна къща
България / 2011
ФИЛОСОФСКИ В ИГРАЛНО КИНО
РЕЖИСЬОР НЕШКА КАРАДЖИНСКА
ПРОДУЦЕНТИ ARS DIGITAL STUDIO & НБУ    •    СЦЕНАРИСТ НЕШКА КАРАДЖИНСКА
З аложна къща е интересен филм в няколко аспекта. Първо, пустотата... Не е случайна. Града го има, улицата я има, хубавите сгради също, но къде е живота в тази среда? На този фон, Бандеров (Калин Сърменов), вглъбен в поредния предмет, не забелязва как вътре се озовава възрастна жена (изиграна чудесно от Бистра Тупарова), дошла да продаде вещите си. Вече има нещо. Не сме сигурни какво е, но нещо се случва. Детайлът с камбанката  променя изцяло усещането ни за историята, защото нарушава законите на реалността и навлиза леко в сюреализма. В случая, това е красиво, защото разширява възможностите за това какво можем да очакваме. Загадъчността на музиката, създава още по-особена атмосфера, вентилатора, завъртащ се в момента, в който мениджъра проявява интерес към жената (или по-скоро към предмета, който тя споменава), вече затвърждават сюреализма, като в същото време, той не излиза от рамките на относителния реализъм.
 
Бандеров започва да изброява характеристиките на този вид взаимоотношения – човек <> заложна къща. Жената не го чува, с което и надали го разбира, но за нея това не е важно. Последователно, той вижда кутийката, но изобщо не си прави труда да я изследва по-задълбочено и сам да открие, че вътре тя крие нещо много по-ценно. Доста красноречива метафора за човек, неспособен да види вътрешността на нещата, а съдещ само по външния им вид. Все пак, тя отваря кутийката, а той вече го гледа с различен поглед. Той вижда моментално потенциала на часовника да се продаде скъпо. Започва да го изследва и показва интерес дори към вътрешността... Използвайки лупа, която може би е метафора за повърхностния поглед, с който гледа света или материалното изражение на неспособността му да вижда нещата в детайли. През това време той изобщо не чува истинската история на този предмет, закодирана в енергията на неговите атоми, защото не му е интересна...

... а написаното на часовника, адресирано лично до него, заедно с последвалото изчезване на жената по също толкова мистериозен начин, на фона на цялостния сюреализъм, като прибавим и контекста на целия филм, катализират една бурна реакция в съзнанието на зрителя. Точно тази реакция, която добрите класически късометражни филми предизвикват накрая. Края, където винаги забиват един плесник на зрителя, припомняйки му, че колкото и да си поставя очаквания, той никога не би познал, че точно това ще се случи.
 
Идеята, закодирана в края, който може да не е реалистичен, но е толкова завладяващ, че на базата на него, започваме да вадим заключения и мотиви, възприемайки го като нещо реално, е силна. Не мога да я дефинирам и няма да се опитвам, защото всеки ще я възприеме по свой собствен начин и със сигурност възможностите тук са неограничени. Защото днес стойност и цена са две особено силни понятия, с фундаментално различни дефиниции, но странно възприемани по почти еднакъв начин. Или по-скоро „цената“ поглъща „стойността“, защото днес е по-важно колко струва един предмет, а не каква е неговата субективна история. Впрочем замислите се днес, супермаркетите в 90% от случаите се рекламират „с ниските си цени...“. Докато преди 100 години, семействата преди да започнат да се хранят, са се хващали за ръце и са били благодарни за това, че са заедно и имат какво да ядат... Просто давам пример за изменението на ценностите в глобален мащаб.
 
И тук ще си позволя да отправя един апел към тези от вас, които по една или друга причина са влизали в заложна къща: спрете да го правите, освен ако нечий живот не зависи от това. Ако се замислите за всеки един предмет там, каква история носи, ако си направите сметка, колко от тях са заложени заради някаква лична драма, колко от тях са откраднати и са минали през ръцете на обирджии, пред които вярвайте ми, за Бандеров поне има надежда, че ще прогледне и като се замислите, че често „консултантите“ на тези къщи са откровено гадни типове...
SUBSCRIBE
система за дискусии от Disqus
И ТВОЯТ ФИЛМ МОЖЕ ДА БЪДЕ ПРЕДСТАВЕН TAKA.
ПАРТНЬОРИ ПАРТНЬOРСКИ КЛУБОВЕ
Google+