14.7 20:30ч
Пловдив
Деян Енев за мен е магнетичен автор - задълбочен и чувствителен, но някак неуловим, трябва да се настроиш по определен начин, за да затрептиш на неговите честоти. Тогава става магия и започваш да разбираш необикновени неща. Когато прочетох Заложна къща - разказ не по-дълъг от страница и 10-тина реда - бях разтърсена... Ако сте чели разказа, вероятно знаете колко голяма и на практика неразрешима е загатката - какво всъщност се е случило с двамата герои. Този въпрос не ме оставяше на мира.
Нешка Караджинска
прочети повече

director  
producers  
based on a novel by  

държава    България       година    2011      времетраене    9мин
жанр    Философски       технология    Игрално кино      тема    Сюрреализъм Тъга
запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
Юлиян Спасов
публикувано на 14 Август 2013
З аложна къща е интересен филм в няколко аспекта. Първо, пустотата... Не е случайна. Града го има, улицата я има, хубавите сгради също, но къде е живота в тази среда? На този фон, Бандеров (Калин Сърменов), вглъбен в поредния предмет, не забелязва как вътре се озовава възрастна жена (изиграна чудесно от Бистра Тупарова), дошла да продаде вещите си. Вече има нещо. Не сме сигурни какво е, но нещо се случва. Детайлът с камбанката  променя изцяло усещането ни за историята, защото нарушава законите на реалността и навлиза леко в сюреализма. В случая, това е красиво, защото разширява възможностите за това какво можем да очакваме. Загадъчността на музиката, създава още по-особена атмосфера, вентилатора, завъртащ се в момента, в който мениджъра проявява интерес към жената (или по-скоро към предмета, който тя споменава), вече затвърждават сюреализма, като в същото време, той не излиза от рамките на относителния реализъм.
 
Бандеров започва да изброява характеристиките на този вид взаимоотношения – човек <> заложна къща. Жената не го чува, с което и надали го разбира, но за нея това не е важно. Последователно, той вижда кутийката, но изобщо не си прави труда да я изследва по-задълбочено и сам да открие, че вътре тя крие нещо много по-ценно. Доста красноречива метафора за човек, неспособен да види вътрешността на нещата, а съдещ само по външния им вид. Все пак, тя отваря кутийката, а той вече го гледа с различен поглед. Той вижда моментално потенциала на часовника да се продаде скъпо. Започва да го изследва и показва интерес дори към вътрешността... Използвайки лупа, която може би е метафора за повърхностния поглед, с който гледа света или материалното изражение на неспособността му да вижда нещата в детайли. През това време той изобщо не чува истинската история на този предмет, закодирана в енергията на неговите атоми, защото не му е интересна...

... а написаното на часовника, адресирано лично до него, заедно с последвалото изчезване на жената по също толкова мистериозен начин, на фона на цялостния сюреализъм, като прибавим и контекста на целия филм, катализират една бурна реакция в съзнанието на зрителя. Точно тази реакция, която добрите класически късометражни филми предизвикват накрая. Края, където винаги забиват един плесник на зрителя, припомняйки му, че колкото и да си поставя очаквания, той никога не би познал, че точно това ще се случи.
 
Идеята, закодирана в края, който може да не е реалистичен, но е толкова завладяващ, че на базата на него, започваме да вадим заключения и мотиви, възприемайки го като нещо реално, е силна. Не мога да я дефинирам и няма да се опитвам, защото всеки ще я възприеме по свой собствен начин и със сигурност възможностите тук са неограничени. Защото днес стойност и цена са две особено силни понятия, с фундаментално различни дефиниции, но странно възприемани по почти еднакъв начин. Или по-скоро „цената“ поглъща „стойността“, защото днес е по-важно колко струва един предмет, а не каква е неговата субективна история. Впрочем замислите се днес, супермаркетите в 90% от случаите се рекламират „с ниските си цени...“. Докато преди 100 години, семействата преди да започнат да се хранят, са се хващали за ръце и са били благодарни за това, че са заедно и имат какво да ядат... Просто давам пример за изменението на ценностите в глобален мащаб.
FILM POSTER

И тук ще си позволя да отправя един апел към тези от вас, които по една или друга причина са влизали в заложна къща: спрете да го правите, освен ако нечий живот не зависи от това. Ако се замислите за всеки един предмет там, каква история носи, ако си направите сметка, колко от тях са заложени заради някаква лична драма, колко от тях са откраднати и са минали през ръцете на обирджии, пред които вярвайте ми, за Бандеров поне има надежда, че ще прогледне и като се замислите, че често „консултантите“ на тези къщи са откровено гадни типове...
  • AWARD FOR BEST FIRST SHORT FILM - Cyprus International Film Festival, 2011, Cyprus
  • AWARD FOR BEST FILM DIRECTED BY A WOMAN - Quest Europe, 2012, Poland
  • AWARD FOR BEST SHORT FILM - “V obektiva” Festival for Short Films, Clips and Images, 2012, Bulgaria
  • HONORABLE MENTION OF THE JURY - International Festival of Local Televisions, 2012, Slovakia
  • DIPLOMA FOR SPECIFIC INDIVIDUAL ACHIEVEMENTS FOR THE DIRECTOR - Bulgarian Feature Film Festival Golden Rose, 2011, Bulgaria
  • SPECIAL MENTION FOR BEST INTERNATIONAL SHORT FILM - Hull International Short Film Festival GLIMMER, 2011, UK
  • SPECIAL MENTION FOR BEST FILM PRODUCTION - First short film festival SHORT FORM, 2011, Serbia
  • NOMINATION FOR BEST NATIONAL FILM - Film Palace Fest International Short Film Festival, 2011, Bulgaria
#pawnshop #заложна #къща #нешка #караджинска #neshka #karadzhinska #zalojna #kushta #2011 #bg #bulgaria #filosophy #live #action #българия #игрално #кино #философски #калин #сърменов #kalin #surmenov #Нешка #Караджинска #деян #енев #нбу #нов #български #университет

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018