22.11 19:00ч
—офи€
ƒе€н ≈нев за мен е магнетичен автор - задълбочен и чувствителен, но н€как неуловим, тр€бва да се настроиш по определен начин, за да затрептиш на неговите честоти. “огава става маги€ и започваш да разбираш необикновени неща.  огато прочетох «аложна къща - разказ не по-дълъг от страница и 10-тина реда - б€х разтърсена... јко сте чели разказа, веро€тно знаете колко гол€ма и на практика неразрешима е загатката - какво всъщност се е случило с двамата герои. “ози въпрос не ме остав€ше на мира.
Ќешка  араджинска
прочети повече

–≈∆»—№ќ–  
ѕ–ќƒ”÷≈Ќ“»  
—÷≈Ќј–»—“  

държава    Ѕългари€       година    2011      времетраене    9мин
жанр    ‘илософски       технологи€    »грално кино      тема    —юрреализъм “ъга
запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни



ревю
име
e-mail



автор
ёли€н —пасов
публикувано на 14 јвгуст 2013
« аложна къща е интересен филм в н€колко аспекта. ѕърво, пустотата... Ќе е случайна. √рада го има, улицата € има, хубавите сгради също, но къде е живота в тази среда? Ќа този фон, Ѕандеров ( алин —ърменов), вглъбен в поредни€ предмет, не забел€зва как вътре се озовава възрастна жена (изиграна чудесно от Ѕистра “упарова), дошла да продаде вещите си. ¬ече има нещо. Ќе сме сигурни какво е, но нещо се случва. ƒетайлът с камбанката  промен€ изц€ло усещането ни за истори€та, защото нарушава законите на реалността и навлиза леко в сюреализма. ¬ случа€, това е красиво, защото разшир€ва възможностите за това какво можем да очакваме. «агадъчността на музиката, създава още по-особена атмосфера, вентилатора, завъртащ се в момента, в който мениджъра про€в€ва интерес към жената (или по-скоро към предмета, който т€ споменава), вече затвърждават сюреализма, като в същото време, той не излиза от рамките на относителни€ реализъм.
 
Ѕандеров започва да избро€ва характеристиките на този вид взаимоотношени€ – човек <> заложна къща. ∆ената не го чува, с което и надали го разбира, но за не€ това не е важно. ѕоследователно, той вижда кутийката, но изобщо не си прави труда да € изследва по-задълбочено и сам да открие, че вътре т€ крие нещо много по-ценно. ƒоста красноречива метафора за човек, неспособен да види вътрешността на нещата, а съдещ само по външни€ им вид. ¬се пак, т€ отвар€ кутийката, а той вече го гледа с различен поглед. “ой вижда моментално потенциала на часовника да се продаде скъпо. «апочва да го изследва и показва интерес дори към вътрешността... »зползвайки лупа, ко€то може би е метафора за повърхностни€ поглед, с който гледа света или материалното изражение на неспособността му да вижда нещата в детайли. ѕрез това време той изобщо не чува истинската истори€ на този предмет, закодирана в енерги€та на неговите атоми, защото не му е интересна...

... а написаното на часовника, адресирано лично до него, заедно с последвалото изчезване на жената по също толкова мистериозен начин, на фона на ц€лостни€ сюреализъм, като прибавим и контекста на цели€ филм, катализират една бурна реакци€ в съзнанието на зрител€. “очно тази реакци€, ко€то добрите класически късометражни филми предизвикват накра€.  ра€, където винаги забиват един плесник на зрител€, припомн€йки му, че колкото и да си постав€ очаквани€, той никога не би познал, че точно това ще се случи.
 
»де€та, закодирана в кра€, който може да не е реалистичен, но е толкова завлад€ващ, че на базата на него, започваме да вадим заключени€ и мотиви, възприемайки го като нещо реално, е силна. Ќе мога да € дефинирам и н€ма да се опитвам, защото всеки ще € възприеме по свой собствен начин и със сигурност възможностите тук са неограничени. «ащото днес стойност и цена са две особено силни пон€ти€, с фундаментално различни дефиниции, но странно възприемани по почти еднакъв начин. »ли по-скоро „цената“ поглъща „стойността“, защото днес е по-важно колко струва един предмет, а не каква е неговата субективна истори€. ¬прочем замислите се днес, супермаркетите в 90% от случаите се рекламират „с ниските си цени...“. ƒокато преди 100 години, семействата преди да започнат да се хран€т, са се хващали за ръце и са били благодарни за това, че са заедно и имат какво да €дат... ѕросто давам пример за изменението на ценностите в глобален мащаб.
FILM POSTER

» тук ще си позвол€ да отправ€ един апел към тези от вас, които по една или друга причина са влизали в заложна къща: спрете да го правите, освен ако нечий живот не зависи от това. јко се замислите за всеки един предмет там, каква истори€ носи, ако си направите сметка, колко от т€х са заложени заради н€каква лична драма, колко от т€х са откраднати и са минали през ръцете на обирджии, пред които в€рвайте ми, за Ѕандеров поне има надежда, че ще прогледне и като се замислите, че често „консултантите“ на тези къщи са откровено гадни типове...
  • AWARD FOR BEST FIRST SHORT FILM - Cyprus International Film Festival, 2011, Cyprus
  • AWARD FOR BEST FILM DIRECTED BY A WOMAN - Quest Europe, 2012, Poland
  • AWARD FOR BEST SHORT FILM - “V obektiva” Festival for Short Films, Clips and Images, 2012, Bulgaria
  • HONORABLE MENTION OF THE JURY - International Festival of Local Televisions, 2012, Slovakia
  • DIPLOMA FOR SPECIFIC INDIVIDUAL ACHIEVEMENTS FOR THE DIRECTOR - Bulgarian Feature Film Festival Golden Rose, 2011, Bulgaria
  • SPECIAL MENTION FOR BEST INTERNATIONAL SHORT FILM - Hull International Short Film Festival GLIMMER, 2011, UK
  • SPECIAL MENTION FOR BEST FILM PRODUCTION - First short film festival SHORT FORM, 2011, Serbia
  • NOMINATION FOR BEST NATIONAL FILM - Film Palace Fest International Short Film Festival, 2011, Bulgaria
#pawnshop #заложна #къща #нешка #караджинска #neshka #karadzhinska #zalojna #kushta #2011 #bg #bulgaria #filosophy #live #action #българи€ #игрално #кино #философски #калин #сърменов #kalin #surmenov

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018