17.10 19:00ч
—офи€


ревю
име
e-mail



автор
публикувано на 11 януари 2014
тъпка 1
» така, решили сте да се впуснете в приключението наречено кино и имате иде€ за филм. ѕърви€т и най-важен въпрос, който тр€бва да си зададете е: "јз студент ли съм?" јко не сте, то станете веднага. јма моментално. —тудентите имат право на отстъпки за наем на техника, професионални актьори могат да участват за без пари, можете да намерите ц€л екип от професионалисти, които ще са готови да ви удар€т едно рамо, само за иде€та ви. “ова е най-хубавото нещо на света и вие ще ми седите у вас и ще се вайкате, че видиш ли имате гениална иде€ за филм, ама н€ма как да го направите.

ƒругата причина да нарамите студентското расо е, защото може пък и да понаучите нещо в университета. ¬€рно е, че този зана€т се учи на терен, докато снимаш, но все от н€къде тр€бва да се тръгне, било то от разпалени дискусии от типа "за и против американската парадигма". —ъщо така в университета може да срещнете подход€щи хора, с които да работите заедно и да си помагате взаимно.

 ъм тази стъпка искам също да добав€ - бъдете находчиви! »зтискайте възможно най-много от всеки ресурс на ваше разположение - например интересни локации, които знаете, актьори, които познавате, реквизит, техника, които са ви на разположение, при€тели с коли и т.н.
  
—тъпка 2

“ака, след като сте станал студент по кино н€къде, следващата стъпка е да гледате много късометражни филми. јма много. ѕълнометражното кино има тотално различно темпо, структура, развитие на героите и т€хните взаимоотношени€, мащаб и дейстие, отколкото в късото кино. Ќедейте да правите къси филми с мащабни теми или с фантастични елементи, които изискват много пари. ќбикновено късометражните филми с проста истори€ са много по-ефективни и откъм бюджет и откъм това, което искате да кажете. —лагайте си ограничени€, н€мате си на представа колко по-творчески почвате да мислите. —ега ще ви дам и н€колко точно такива примери от kinematograf.bg, които см€там за много добри.

¬иждате ли колко е просто. » едва ли е струвало много пари. ≈дна локаци€, един актьор, двама €понци, които тр€бва да се карат и едно момиче, което тр€бва да се усмихне. » кибрита. Ќищо на пръв поглед, а виждате ли колко неща казва. “ози филм е дефиници€та за ефективност в малки мащаба. «а точно такива ограничени€ говор€. — възможно най-малко елементи и бюджет да разкажеш случка, ко€то те държи в напрежение, интересно ти е какво ще се случи и накра€ имаш изненада. »деално!

“ова е друг пример за малък мащаб. »маш един човек в н€каква ста€/офис и съспенс, който те държи толкова здраво за стола, че имаш чувството, че това всичкото се случва на теб. ј е толкова ниско бюджетно, че дори самото му определение звучи н€как неестествено. “ова е - добра иде€, малко елементи, проста истори€/случка.

≈то и един комедиен пример. Ќа пръв поглед нищо изглеждаща случка се превръща в смешна ситуаци€, където една пълничка загубен€чка усп€ва да измами суетни€ при€тел на сестра си за свое собствено воайорско удоволствие. » отново супер просто направено.

≈то ви и един български пример. “ук авторът просто е хванал камерата си и е обиколил всички готини места през л€тото, когато —офи€ е най-красива. » така между другото ни разказва една любовна истори€. » с нула лева се прави едно от най-трудните неща в киното - атмосфера.

» още един български късометражен пример. “ук дефиници€та за филм е малко по-разтеглива, но точно затова киното е толкова вълнуващо изкуство - защото е винаги живо и динамично, промен€що се в нови и нови форми. “ук е хваната малко по-глобална тема, но елементите са прости. –еално локаци€та е една и актрисата е една. “ук н€ма нищо скъпо или трудоемко за реализиране и е търсено по-скоро ефекта "вайръл" в интернет.

“ова е последен пример, обещавам. ќтново български филм, който дори тр€бва да пресъздаде друго време и го прави по доста хитър начин. ќтново проста истори€/случка, ко€то говори много повече и е наситена с контекст.
 
»ма още много примери, които мога да ви дам, но мисл€, че разбрахте ц€лостната ми иде€.

—тъпка 3

—ценари€т! ќсвен ако не искате да правите документално кино (макар че и там си тр€бва пон€кога) ви тр€бва сценарий. » то не е защото "тр€бва" (тук се натъртва едно академично такова), а защото ако ще зариб€вате хора да ви дават пари или да участват във ваши€ проект безвъзмездно, ви тр€бва нещо, което добре да представ€ иде€та за филма. ≈то сайт, където може да четете сценарии за къси филми и да се учите от т€х, да сравн€вате и т.н.:
 

“ук може дори да прочетете сценари€ на Ћуис Ѕюнел и —алвадор ƒали "Un Chien Andalou" ("јндалуското куче"). ƒа, дори това е имало сценарий! (естествено нещата са на јнглийски, но това не би тр€бвало да е проблем в днешни€ глобален св€т, където хората зна€т по н€колко езици)

—тъпка 4

—амото финансиране. “ук има много варианти. ¬ Ѕългари€ има конкурс за проект за късометражен студентски филм на јмериканска ‘ондаци€ за Ѕългари€, които организират и фестивала за студентско кино "–анно ѕиле". “ук специфичното е, че тр€бва да следите много внимателно сайта им за информаци€ кога да подадете документи за участие: http://www.afbulgaria.org/, защото такава обикновено излиза в последни€ момент. —ъщо така това наскоро беше единствени€ източник за финансиране на студентски филми.
 
ќт миналата година международни€ фестивал за късо кино в Ѕалчик "¬ ƒвореца" организира вс€ка година "пичинг" форум, където може да кандидатствате за участие с проект за късометражен филм и ако бъдете одобрени, се състезавате с останалите избрани проекти, като "пичвате" проектите си пред жури, за тези които не са запознати с този английски израз, означава да направите представ€не на филмови€ си проект, така че да убедите този срещу вас да инвестира в него. ∆урито избира най-добрите, които получават субсиди€, демек н€каква финансова сума, ко€то се определ€ от сами€ награден фонд. —ледете внимателно сайта им за повече информаци€: http://www.inthepalace.com/en/2014/news
 
“ака, тези два варианта са по-отворени към студенти, тъй като не изискват от вас да сте регистриран продуцент към Ќ‘÷ (Ќационален филмов център), което ни насочва и към следващи€ източник за финансиране (тук искам да затаите дъх, ама не за много дълго):
»зпълнителна јгенци€ Ќационален ‘илмов ÷ентър
“ук специфичното е много специфично, както си е по принцип с държавните пари. ƒва варианта - кандидатствате като сами сте си продуценти, което ако за първи път го правите и сте неопитни, е много трудно. “р€бва да сте юридическо лице и да запишете като продуцент към Ќ‘÷ (за което плащата такса). ѕред художествената комиси€ кандидатствате с ваши€ проект като дебют, който може да е късометражен (до 200 000 лв.) или пълнометражен (до 600 000 лв.) като ваши€т проект ще бъде оцен€ван по друга точкова система или казано по друг начин н€ма да са толкова взискателни към вас, тъй като сте дебютант. »ли казано по още по-друг начин н€ма да се състезавате срещу опитни продуценти и режисьори, които имат в пъти повече точки от вас заради опита си от предишните си филми. — т€х ще се състезавате, след като си направите дебюта (тук си представете, че н€кой си се усмихва ехидно). ƒруги€т вариант е да си намерите продуцент, който има предишен опит и е печелил на предишни сесии в Ќ‘÷, като в случа€ с дебют той ще е важен в етапа финансова/бюджетна комиси€. “ова е, когато проекта ви е минал през художествената комиси€ (јлелу€!), на едно от първите места е в класирането (да, има класиране) и директорът на Ќ‘÷ го е одобрил. “огава следва финансовата комиси€, ко€то разглежда бюджета ви под лупа и въобще как мислите да разходвате парите, които искате за реализирането на ваши€ проект (това също включва разпространение, промоци€, реклама и т.н.) “ова е финалната права по път€ на реализиране на ваши€ проект с държавни пари. ћинете ли €... ами следват още разправии, защото това са все пак държавни пари, но поне сте спечелили поне тази битка. ѕочерпете се.
 
ќтдъхнете си малко. «нам, че това беше дори тегаво за четене. јз лично бих ви препоръчал да търсите посто€нно в интернет за нови конкурси, защото такива изникват от различни места. “ази година и фестивалът "‘илмини" се завърна като беше организирал уъркшоп за сценарии, с пичинг накра€ и награда - парична преми€. “ака че има много опции, не спирайте да търсите и да се информирате.
 
Ќо нека сега излезнем малко от вълшебната ни родина и се насочим към света.
 
» да се приземим в √ермани€:

“ук специфичното е, че това е форум за ко-продукции. “.е. тр€бва да имате н€какви събрани вече пари от Ѕългарска страна. “р€бва да си намерите ко-продуцент от √ермани€ и също така ц€л отбор, който включва: сценарист, режисьор, оператор, продуцент, ко-продуцент като най-малко двама от този екип тр€бва да са немци. ћоже да се запишете във форума и да почнете да търсите там ко-продуценти.
 
—ледващото предложение е уъркшопа на NISIMASA:

където изпращате вашите проекти, които тр€бва да са на јнглийски. јко ви селектират, отивате на сценарен уъркшоп, оправ€те сценари€ и след н€колко сесии се €в€вате на пичинг, където можете да представите проектите си пред мастити продуценти от ц€ла ≈вропа. ¬ълнуващо, нали?
 
 ато ц€ло повече опции за финансиране има за пълнометражни филми, но това не тр€бва да ви отчайва. » ако тр€бва да се върнем към началото на стати€та, пълнометражното кино си е тотално друга бира. » то, защото все повече заприличва на бизнес, а не на изкуство. ƒа, реалността е такава и дрън-дрън, ама не тр€бва да си професор, за да разбереш, че в ’оливуд в момента са си вкарали жесток автогол с всички тези създадени по модел филми, всеки по-лош от предишни€, поради простата причина, че филмите са започнали да се прав€т от бизнесмени, които не гледат филми. “ова е все едно да си лекар, без да си учил медицина. ¬ие бихте ли му се доверили да ви оперира?
 ъсометражното кино затова е толкова по-вълнуващо, защото в него е останало гол€ма доза свобода на израз€ване, оригиналност и иновативност. “ака че правете късо кино преди да сте си продали душичката.
 
» така да обобщим - късите филми са по-хубави, когато са студентски (особено за тези, които са ги правили). ћислете за всеки един етап от реализирането на ваши€ проект. ¬нимавайте за какви пари и на каква цена искате да получите за осъществ€ването на мечтани€ късометражен филм. ќглеждайте се, търсете и се информирайте за вс€какъв вид уъркшопи, пичинги, форуми, конкурси и субсидии. »мате добра иде€ - разпишете €, структурирайте € и не изпадайте в другата крайност да € мислите прекалено много. “ърсете причини да го направите, а не да не го направите, защото живота е кратък и си отива с всеки следващ ред, който четете това, а не сте н€къде, с ц€л екип от хора, които гледат заедно с вас на едно и също м€сто - в монитора. » то не е защото сте взели една готина мацка да ви играе във филма и всички точат лиги по не€, а защото нещо не е наред със задни€ фон, нещо не е осветено като хората, то€ оператора к'во прави, бърка си в носа ли?
#how #to #finance #как #да #намер€ #финансиране #как #да #финансирам #късометражен #филм #пари #money #short #film #де€н #барарев #основни #стъпки #откъде #да #започна #студент

запишете се за регул€рни e-mail извести€
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



н€ма да предаваме ваши€т e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
»«ѕ–ј“» ‘»Ћћ ≈ »ѕ  ќ» —ћ≈ Ќ»≈? ѕ–≈—÷≈Ќ“Џ– —“ј“»—“» »  ќЌ“ј “
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управл€ва от сдружение  инематограф ћеди€
създаден в Ѕългари€
уебсайт, изграден от uli.space

н€кои права запазени ¬© 2012-2018