20.2 19:30ч
Велико Търново


ревю
име
e-mail



автор
публикувано на 11 Януари 2014
С тъпка 1
И така, решили сте да се впуснете в приключението наречено кино и имате идея за филм. Първият и най-важен въпрос, който трябва да си зададете е: "Аз студент ли съм?" Ако не сте, то станете веднага. Ама моментално. Студентите имат право на отстъпки за наем на техника, професионални актьори могат да участват за без пари, можете да намерите цял екип от професионалисти, които ще са готови да ви ударят едно рамо, само за идеята ви. Това е най-хубавото нещо на света и вие ще ми седите у вас и ще се вайкате, че видиш ли имате гениална идея за филм, ама няма как да го направите.

Другата причина да нарамите студентското расо е, защото може пък и да понаучите нещо в университета. Вярно е, че този занаят се учи на терен, докато снимаш, но все от някъде трябва да се тръгне, било то от разпалени дискусии от типа "за и против американската парадигма". Също така в университета може да срещнете подходящи хора, с които да работите заедно и да си помагате взаимно.

Към тази стъпка искам също да добавя - бъдете находчиви! Изтискайте възможно най-много от всеки ресурс на ваше разположение - например интересни локации, които знаете, актьори, които познавате, реквизит, техника, които са ви на разположение, приятели с коли и т.н.
  
Стъпка 2

Така, след като сте станал студент по кино някъде, следващата стъпка е да гледате много късометражни филми. Ама много. Пълнометражното кино има тотално различно темпо, структура, развитие на героите и тяхните взаимоотношения, мащаб и дейстие, отколкото в късото кино. Недейте да правите къси филми с мащабни теми или с фантастични елементи, които изискват много пари. Обикновено късометражните филми с проста история са много по-ефективни и откъм бюджет и откъм това, което искате да кажете. Слагайте си ограничения, нямате си на представа колко по-творчески почвате да мислите. Сега ще ви дам и няколко точно такива примери от kinematograf.bg, които смятам за много добри.

Виждате ли колко е просто. И едва ли е струвало много пари. Една локация, един актьор, двама японци, които трябва да се карат и едно момиче, което трябва да се усмихне. И кибрита. Нищо на пръв поглед, а виждате ли колко неща казва. Този филм е дефиницията за ефективност в малки мащаба. За точно такива ограничения говоря. С възможно най-малко елементи и бюджет да разкажеш случка, която те държи в напрежение, интересно ти е какво ще се случи и накрая имаш изненада. Идеално!

Това е друг пример за малък мащаб. Имаш един човек в някаква стая/офис и съспенс, който те държи толкова здраво за стола, че имаш чувството, че това всичкото се случва на теб. А е толкова ниско бюджетно, че дори самото му определение звучи някак неестествено. Това е - добра идея, малко елементи, проста история/случка.

Ето и един комедиен пример. На пръв поглед нищо изглеждаща случка се превръща в смешна ситуация, където една пълничка загубенячка успява да измами суетния приятел на сестра си за свое собствено воайорско удоволствие. И отново супер просто направено.

Ето ви и един български пример. Тук авторът просто е хванал камерата си и е обиколил всички готини места през лятото, когато София е най-красива. И така между другото ни разказва една любовна история. И с нула лева се прави едно от най-трудните неща в киното - атмосфера.

И още един български късометражен пример. Тук дефиницията за филм е малко по-разтеглива, но точно затова киното е толкова вълнуващо изкуство - защото е винаги живо и динамично, променящо се в нови и нови форми. Тук е хваната малко по-глобална тема, но елементите са прости. Реално локацията е една и актрисата е една. Тук няма нищо скъпо или трудоемко за реализиране и е търсено по-скоро ефекта "вайръл" в интернет.

Това е последен пример, обещавам. Отново български филм, който дори трябва да пресъздаде друго време и го прави по доста хитър начин. Отново проста история/случка, която говори много повече и е наситена с контекст.
 
Има още много примери, които мога да ви дам, но мисля, че разбрахте цялостната ми идея.

Стъпка 3

Сценарият! Освен ако не искате да правите документално кино (макар че и там си трябва понякога) ви трябва сценарий. И то не е защото "трябва" (тук се натъртва едно академично такова), а защото ако ще зарибявате хора да ви дават пари или да участват във вашия проект безвъзмездно, ви трябва нещо, което добре да представя идеята за филма. Ето сайт, където може да четете сценарии за къси филми и да се учите от тях, да сравнявате и т.н.:
 

Тук може дори да прочетете сценария на Луис Бюнел и Салвадор Дали "Un Chien Andalou" ("Андалуското куче"). Да, дори това е имало сценарий! (естествено нещата са на Английски, но това не би трябвало да е проблем в днешния глобален свят, където хората знаят по няколко езици)

Стъпка 4

Самото финансиране. Тук има много варианти. В България има конкурс за проект за късометражен студентски филм на Американска Фондация за България, които организират и фестивала за студентско кино "Ранно Пиле". Тук специфичното е, че трябва да следите много внимателно сайта им за информация кога да подадете документи за участие: http://www.afbulgaria.org/, защото такава обикновено излиза в последния момент. Също така това наскоро беше единствения източник за финансиране на студентски филми.
 
От миналата година международния фестивал за късо кино в Балчик "В Двореца" организира всяка година "пичинг" форум, където може да кандидатствате за участие с проект за късометражен филм и ако бъдете одобрени, се състезавате с останалите избрани проекти, като "пичвате" проектите си пред жури, за тези които не са запознати с този английски израз, означава да направите представяне на филмовия си проект, така че да убедите този срещу вас да инвестира в него. Журито избира най-добрите, които получават субсидия, демек някаква финансова сума, която се определя от самия награден фонд. Следете внимателно сайта им за повече информация: http://www.inthepalace.com/en/2014/news
 
Така, тези два варианта са по-отворени към студенти, тъй като не изискват от вас да сте регистриран продуцент към НФЦ (Национален филмов център), което ни насочва и към следващия източник за финансиране (тук искам да затаите дъх, ама не за много дълго):
Изпълнителна Агенция Национален Филмов Център
Тук специфичното е много специфично, както си е по принцип с държавните пари. Два варианта - кандидатствате като сами сте си продуценти, което ако за първи път го правите и сте неопитни, е много трудно. Трябва да сте юридическо лице и да запишете като продуцент към НФЦ (за което плащата такса). Пред художествената комисия кандидатствате с вашия проект като дебют, който може да е късометражен (до 200 000 лв.) или пълнометражен (до 600 000 лв.) като вашият проект ще бъде оценяван по друга точкова система или казано по друг начин няма да са толкова взискателни към вас, тъй като сте дебютант. Или казано по още по-друг начин няма да се състезавате срещу опитни продуценти и режисьори, които имат в пъти повече точки от вас заради опита си от предишните си филми. С тях ще се състезавате, след като си направите дебюта (тук си представете, че някой си се усмихва ехидно). Другият вариант е да си намерите продуцент, който има предишен опит и е печелил на предишни сесии в НФЦ, като в случая с дебют той ще е важен в етапа финансова/бюджетна комисия. Това е, когато проекта ви е минал през художествената комисия (Алелуя!), на едно от първите места е в класирането (да, има класиране) и директорът на НФЦ го е одобрил. Тогава следва финансовата комисия, която разглежда бюджета ви под лупа и въобще как мислите да разходвате парите, които искате за реализирането на вашия проект (това също включва разпространение, промоция, реклама и т.н.) Това е финалната права по пътя на реализиране на вашия проект с държавни пари. Минете ли я... ами следват още разправии, защото това са все пак държавни пари, но поне сте спечелили поне тази битка. Почерпете се.
 
Отдъхнете си малко. Знам, че това беше дори тегаво за четене. Аз лично бих ви препоръчал да търсите постоянно в интернет за нови конкурси, защото такива изникват от различни места. Тази година и фестивалът "Филмини" се завърна като беше организирал уъркшоп за сценарии, с пичинг накрая и награда - парична премия. Така че има много опции, не спирайте да търсите и да се информирате.
 
Но нека сега излезнем малко от вълшебната ни родина и се насочим към света.
 
И да се приземим в Германия:

Тук специфичното е, че това е форум за ко-продукции. Т.е. трябва да имате някакви събрани вече пари от Българска страна. Трябва да си намерите ко-продуцент от Германия и също така цял отбор, който включва: сценарист, режисьор, оператор, продуцент, ко-продуцент като най-малко двама от този екип трябва да са немци. Може да се запишете във форума и да почнете да търсите там ко-продуценти.
 
Следващото предложение е уъркшопа на NISIMASA:

където изпращате вашите проекти, които трябва да са на Английски. Ако ви селектират, отивате на сценарен уъркшоп, оправяте сценария и след няколко сесии се явявате на пичинг, където можете да представите проектите си пред мастити продуценти от цяла Европа. Вълнуващо, нали?
 
Като цяло повече опции за финансиране има за пълнометражни филми, но това не трябва да ви отчайва. И ако трябва да се върнем към началото на статията, пълнометражното кино си е тотално друга бира. И то, защото все повече заприличва на бизнес, а не на изкуство. Да, реалността е такава и дрън-дрън, ама не трябва да си професор, за да разбереш, че в Холивуд в момента са си вкарали жесток автогол с всички тези създадени по модел филми, всеки по-лош от предишния, поради простата причина, че филмите са започнали да се правят от бизнесмени, които не гледат филми. Това е все едно да си лекар, без да си учил медицина. Вие бихте ли му се доверили да ви оперира?
Късометражното кино затова е толкова по-вълнуващо, защото в него е останало голяма доза свобода на изразяване, оригиналност и иновативност. Така че правете късо кино преди да сте си продали душичката.
 
И така да обобщим - късите филми са по-хубави, когато са студентски (особено за тези, които са ги правили). Мислете за всеки един етап от реализирането на вашия проект. Внимавайте за какви пари и на каква цена искате да получите за осъществяването на мечтания късометражен филм. Оглеждайте се, търсете и се информирайте за всякакъв вид уъркшопи, пичинги, форуми, конкурси и субсидии. Имате добра идея - разпишете я, структурирайте я и не изпадайте в другата крайност да я мислите прекалено много. Търсете причини да го направите, а не да не го направите, защото живота е кратък и си отива с всеки следващ ред, който четете това, а не сте някъде, с цял екип от хора, които гледат заедно с вас на едно и също място - в монитора. И то не е защото сте взели една готина мацка да ви играе във филма и всички точат лиги по нея, а защото нещо не е наред със задния фон, нещо не е осветено като хората, тоя оператора к'во прави, бърка си в носа ли?
#how #to #finance #как #да #намеря #финансиране #как #да #финансирам #късометражен #филм #пари #money #short #film #деян #барарев #основни #стъпки #откъде #да #започна #студент

запишете се за регулярни e-mail известия
с най-доброто от късометражното кино за гледане безплатно


име
e-mail



няма да предаваме вашият e-mail на трети страни
система за дискусии от Disqus
с подкрепата на
ИЗПРАТИ ФИЛМ ЕКИП КОИ СМЕ НИЕ? ПРЕСЦЕНТЪР СТАТИСТИКИ КОНТАКТ
Český     English     Deutsch     Italiana     Slovenský


проектът се управлява от сдружение Кинематограф Медия
създаден в България
уебсайт, изграден от uli.space

някои права запазени В© 2012-2018